Akcie LVMH (Moet Hennessy Louis Vuitton SE), přední světové společnosti vyrábějící luxusní zboží, ve středu ustoupily v důsledku mírné nejistoty ohledně rozsáhlejšího oživení v luxusním sektoru. Přestože společnost představila lepší než očekávané roční výsledky, pokles v rozhodujících segmentech módy a koženého zboží a vína a lihovin podtrhl pokračující vnitřní tlaky skupiny, což vedlo k ústupu akcií LVMH.
Luxusní konglomerát, který vlastní ikonické značky včetně Louis Vuitton, Hennessy a Moët & Chandon, vykázal za rok 2024 tržby ve výši 84,68 miliardy eur (88,27 miliardy USD). To překonalo prognózu 84,38 miliardy eur, kterou předpovídali analytici LSEG, a odpovídalo organickému růstu o 1 % oproti předchozímu roku. Oproti očekávání však akcie LVMH v 8:38 londýnského času klesly o 5,79 %.

Znepokojivé údaje LVMH vedly k nákazovému efektu na ostatní akcie luxusního zboží, přičemž akcie společností Kering a Christian Dior klesly o 6,65 %, resp. 5,71 %. Investoři hledali další důkaz oživení v luxusním sektoru po zveřejnění “historicky nejvyšších” čtvrtletních tržeb majitele Cartier, společnosti Richemont, během svátečního nákupního období.
Pokles v hlavních segmentech LVMH však naznačoval pokračující napětí v mateřské společnosti a vyvolával pochybnosti o urychleném zotavení širšího trhu s luxusem.
LVMH přičítala růst tržeb silné poptávce v divizi selektivního maloobchodu, kam spadají maloobchodní prodejci jako Sephora, a v divizi parfémů a kosmetiky. K růstu přispěli především spotřebitelé ve Spojených státech, Evropě a Japonsku. Naopak asijsko-pacifický region, zejména Čína, vykázal zaostávání.
Přestože Čína významně přispívá k celosvětovému prodeji luxusního zboží, zpomalující se hospodářský růst a vládní zásahy proti okázalému bohatství zřejmě nabouraly kdysi neprůstřelný pancíř růstu prodeje luxusního zboží v této zemi. To spolu s širšími makroekonomickými překážkami vytváří obrovský tlak na sektor prémiového luxusu po celém světě.
Výkonnost LVMH, jakožto měřítka pro širší odvětví luxusního zboží, má široké důsledky. Slabší výsledky francouzského luxusního titána by mohly být předzvěstí dalšího oslabení celého odvětví.
Navzdory středečnímu ústupu zaznamenaly akcie LVMH v letošním roce vzestupný trend a v současné době od počátku roku vzrostly přibližně o 14 %. Začátkem tohoto měsíce LVMH překonala dánského farmaceutického giganta Novo Nordisk a získala zpět titul nejhodnotnější evropské společnosti.
Ačkoli soustředěný okruh luxusních značek odolal nepříznivým globálním podmínkám a udržel si prestiž značky i poptávku spotřebitelů, nedávný pokles akcií LVMH by mohl mít reflexivní dopady. Analytici doporučují obezřetný přístup, zatímco čekají na komplexnější údaje o stavu trhu s luxusem.

Luxusní sektor, který byl dlouho poháněn rostoucí spotřebou střední třídy v Číně, bude možná muset změnit strategii, protože tržní prostředí se proměňuje v prostředí geopolitických a makroekonomických protivětrů. V případě společnosti LVMH rozhodne o její odolnosti a přizpůsobivosti v měnícím se prostředí trhu s luxusem čas a případné strategické změny.
Díky svému portfoliu historických a emblematických značek zaujímá LVMH strategické postavení na světovém trhu s luxusem. Moc, kterou v tomto odvětví disponuje, znamená, že analytici i investoři budou i nadále sledovat výkonnost společnosti LVMH jako dominantní ukazatel zdraví globálního luxusního sektoru.