account_circle
Volkswagen snižuje roční prognózu pod tlakem evropských automobilek

Volkswagen snižuje roční prognózu pod tlakem evropských automobilek

Německý automobilový koncern Volkswagen podruhé během necelých tří měsíců snížil svou roční prognózu, tentokrát jako významný faktor uvedl výrazně slabší výkonnost sektoru osobních automobilů. Tento krok je obrazem stupňujícího se tlaku na Volkswagen a vlastně na celý evropský automobilový průmysl.

Tato úprava výhledu se přidává k nedávnému seznamu revizí, které provedly německé automobilové velmoci. Začátkem měsíce provedly podobné revize svých hodnocení také Mercedes-Benz a BMW, významní konkurenti Volkswagenu v automobilovém průmyslu, přičemž společným jmenovatelem všech tří okolností je pokračující pokles poptávky, zejména z Číny, největšího automobilového trhu na světě.

Tato série událostí se navíc odehrává nedlouho poté, co Volkswagen zahájil kritická jednání s nejvlivnějším německým odborovým svazem IG Metall zaměřená na platové otázky a zachování pracovních míst. Toto vznikající napětí je historickým vývojem, který může vyústit v neočekávané uzavření továren v Německu, což je poprvé v historii automobilky.

Volkswagen nyní zopakoval a snížil svá očekávání ohledně ziskové marže na přibližně 5,6 % v roce 2024, což je méně než předchozích 6,5-7 %, které předpokládal dříve. Tento aktuální odhad je nižší než dřívějších 6,5 %, které umístila skupina londýnské burzy. V podobně znepokojivém trendu očekává Volkswagen pokles tržeb o 0,7 % na 320 miliard eur (356,7 miliardy USD).

Zdroj: Getty Images

Volkswagen přičítá toto nedávné snížení svého výhledu kombinaci uvolněných tržních sil a nedostatečně úspěšného vývoje, zejména u značek jako Volkswagen osobní vozy, Volkswagen užitkové vozy a Tech. Components.

K dalším změnám došlo v jeho předpovědi celosvětových dodávek, která byla nyní snížena na přibližně 9 milionů vozů, což znamená výrazné snížení oproti dříve očekávanému 3% nárůstu z 9,24 milionu v roce 2023.

Chmurné zprávy od Volkswagenu se odrážejí i v automobilovém průmyslu. Holding rodin Porsche a Piech, Porsche SE (Porsche Automobil Holding SE), v důsledku snížení ratingu Volkswagenu rovněž snížil svůj výhled. Porsche je hlavním akcionářem Volkswagenu a je zajímavé, že vlastní také většinový podíl ve společnosti Traton, která je gigantem v oblasti nákladních automobilů.

Důsledky tohoto snížení ratingu jsou již patrné při obchodování s akciemi. Akcie společností Volkswagen a Porsche kótované na frankfurtské burze zaznamenaly mírný pokles, když se obchodovaly o 0,7 %, resp. 1,6 % níže.

Světová ekonomika v současné době prochází obdobím zmírnění, což ovlivňuje německou ekonomiku zaměřenou na vývoz a vyvíjí tlak na místní průmyslové velmoci. To vše se děje v době, kdy se tyto společnosti potýkají s ochromujícím nedostatkem kvalifikované pracovní síly, prudce rostoucími náklady na energie a konkurenční efektivitou a hospodárností asijských konkurentů.

Zdroj: Getty Images

Odbory v Německu, tradičně vnímané jako nástroj pro podporu vztahů a vyjednávání, nyní představují svého druhu přítěž. K této proměně dochází v důsledku ekonomické zátěže vyplývající z růstu nákladů, který předstihuje očekávané mzdy.

Kromě toho je osud automobilového průmyslu, ovlivněný rostoucím tlakem čínského trhu, globálním problémem, který ovlivňuje evropský automobilový sektor. Výrobní závody se snaží udržet plnou kapacitu provozu. Tato otázka se stala předmětem zájmu v předvolebních debatách v USA, kde kandidát Donald Trump předpovídal Číně dominanci ve výrobě automobilů. Bidenova administrativa mezitím kritizovala Čínu za to, že údajně zaplavuje světový trh svým vývozem.

Na závěr dodejme, že 30. října má Volkswagen oznámit své výsledky za třetí čtvrtletí, přičemž podle předpovědí by měl čistý peněžní tok v automobilové divizi činit 2 miliardy eur, což je výrazné snížení z původně očekávaných 2,5 až 4,5 miliardy eur. Odborníci a průmysloví hráči s napětím sledují očekávané údaje, které slouží jako klíčový barometr finančního zdraví společnosti Volkswagen a rozhodující ukazatel výkonnosti německého automobilového odvětví.

Předchozí článek

Býčí trh vstupuje do čtvrtého čtvrtletí a téměř vše se mu daří

Další článek

Komoditní akcie, které by měly získat podporu ze stimulů v Číně

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies