Společnost Viking Holdings, známá svými luxusními říčními i oceánskými plavbami, zažívá poslední týdny určitou turbulence – a nikoli na moři, ale na burze. Přestože vykázala lepší než očekávané výsledky za první čtvrtletí a potvrdila silnou zákaznickou základnu, akcie klesly kvůli obavám investorů z ekonomické nejistoty a následnému oznámení sekundární emise. Výsledný výprodej akcií však podle řady analytiků není důvodem k panice – naopak se zdá být výhodnou příležitostí k nákupu.
Viking není typickou výletní společností, která cílí na širokou masu zákazníků. Její byznys model se zaměřuje na movitou klientelu s vysokou loajalitou a chutí utrácet za prémiové zážitky. Tato skupina, především generace „baby boomerů“, stále aktivně cestuje, a Viking tak těží ze silného demografického a ekonomického trendu. Mike Smith ze společnosti Allspring Global Investments připomíná, že „baby boomers tvoří 25 % populace, ale vlastní polovinu jejího bohatství – a stále utrácí“. Právě tito klienti představují páteř rezervací, které Viking generuje.

Přes konzervativní tón vedení společnosti zůstávají rezervační čísla velmi silná. Na sezónu roku 2025 má Viking již prodaných 92 % kapacity a na rok 2026 více než 35 %. To naznačuje, že poptávka zůstává vysoká, navzdory obavám z možné recese. Klíčovým faktorem úspěchu je i přímý model prodeje, bez závislosti na externích cestovních agenturách, a šíře nabízených destinací – od klasických evropských říčních plaveb po expedice na všech sedm kontinentů.
Jedním z hlavních důvodů, proč investoři znejistěli, byla sekundární emise akcií krátce po vstupu společnosti na burzu. V prostředí zvýšené volatility a obav z přehřátí trhů je takové rozhodnutí chápáno opatrně. Nicméně odborníci poukazují na to, že podobný krok je u nových veřejně obchodovaných společností běžný a že Viking si zachovává velmi zdravou finanční situaci – včetně silné rozvahy a vysoké návratnosti investovaného kapitálu.
Analytici z Wall Street nadále věří, že Viking má potenciál předčit své konkurenty, a to nejen díky vyšším maržím a stabilní poptávce, ale i rozšiřující se flotile lodí. Zisk na akcii by měl letos vzrůst o více než 30 % na 2,42 USD a v roce 2026 o dalších 26 % na 3,06 USD. Tempo růstu tak překonává Carnival, Norwegian Cruise Line Holdings i Royal Caribbean Group. A přitom se akcie obchodují jen s 14,5násobkem očekávaného zisku, což je v porovnání s růstem atraktivní ocenění.
Lance Cannon ze společnosti Hood River Capital Management dodává, že Viking by si vzhledem ke své výjimečné pozici zasloužil ocenění s prémií. „Pokud vůbec, jedna z těchto společností je špatně oceněná – a podle mě je to Viking,“ říká. Jeho argumenty podporuje i skutečnost, že zákazníci Vikingu se sice občas vydají i s jinou společností, ale podle zpětné vazby se vždy vracejí zpět. To buduje silnou základnu opakovaných tržeb.
Dlouhodobě má Viking výhodu v tom, že je méně citlivý na krátkodobé výkyvy na trzích. Jeho klientela obvykle nepatří mezi domácnosti, které by se kvůli propadu burzy náhle dostaly do finanční tísně. Právě tato odolnost vůči makroekonomickým tlakům zvyšuje atraktivitu společnosti v očích investorů, kteří hledají stabilní růst bez závislosti na cyklických výkyvech.
Vzhledem k dlouhodobému trendu růstu rezervací, stabilitě zákaznické základny a schopnosti řídit expanzi do nových destinací se však nabízí velký růstový potenciál. Smith z Allspring poznamenává, že načasování některých emisí akcií je téměř předvídatelné – a ne vždy signalizuje slabost.
Viking Holdings Ltd (VIK)
Kombinace konzervativního vedení, silného fundamentu, loajální klientely a vysoké kvality služeb dává společnosti Viking výjimečnou pozici v odvětví výletních plaveb. Portfolio manažerka Jodi Love z T. Rowe Price uzavírá, že Viking má vše potřebné k tomu, aby vydržel i případné ekonomické zpomalení a stal se dlouhodobým vítězem.
Pokud investoři hledají firmu s jasným modelem, stabilní poptávkou a růstovým potenciálem, Viking může být bezpečným přístavem. A právě nyní může být ideální čas naskočit na palubu.