Akcie japonských automobilek se z velké části propadly poté, co v pondělí ministerstvo dopravy této země zjistilo, že při certifikaci některých modelů byly před týdnem použity falešné údaje.
Akcie největší japonské automobilky Toyota se minulý týden po vypuknutí skandálu 3. června propadly o více než 5,4 %, ale v pondělí se zotavují. Jen za minulý týden ztratila automobilka na tržní hodnotě 2,45 bilionu japonských jenů (15,62 miliardy USD).
Akcie Mazdy, druhé největší automobilky v zemi, klesly ve stejném období o 7,7 % a minulý týden ztratily 80,33 miliardy jenů, tj. 511,8 milionu dolarů tržní kapitalizace.
Rozsáhlá inspekce ministerstva půdy, infrastruktury, dopravy a cestovního ruchu zjistila nesrovnalosti také v žádostech o certifikaci dalších automobilek Honda, Suzuki a Yamaha.
Minulý týden se akcie společnosti Honda propadly o 5,75 %, Yamaha Motor ztratila 2,2 %, zatímco Suzuki Motor klesla o 0,3 %.
Akcie všech těchto společností se v pondělí obchodovaly na vyšší úrovni. Toyota si připsala 1,7 %, Honda posílila o 2,13 % a Mazda vzrostla o 1,7 %. Suzuki a Yamaha byly rovněž nepatrně výše.
Všech pět společností předložilo nepravdivé údaje z testů, nebo v případě Toyoty a Mazdy zfalšovalo vozidla použitá při crash testech.
Toyota 3. června v návaznosti na vyšetřovací zprávu ministerstva oznámila, že dočasně zastaví dodávky a prodej tří modelů, které se v současnosti vyrábějí v Japonsku, a to Corolla Fielder, Corolla Axio a Yaris Cross.

Předseda představenstva Toyoty Akio Toyoda se omluvil zákazníkům a zainteresovaným stranám společnosti a přiznal, že sedm jejích modelů bylo „testováno metodami, které se liší od norem definovaných národními úřady“.
Mazda samostatně uvedla, že od 30. května pozastavila prodej modelů Roadster RF a Mazda 2.
Obě společnosti však uvedly, že zákazníci mohou se svými vozy nadále jezdit.
Ministerstvo dopravy uvedlo, že provede kontroly na místě v pěti společnostech, kde bylo nahlášeno pochybení.
Inspekce v japonských automobilkách přichází poté, co v prosinci jednotka Daihatsu společnosti Toyota oznámila, že zastaví dodávky všech vozidel v zahraničí i v Japonsku. Stalo se tak poté, co vyšetřování bezpečnostního skandálu zjistilo problémy u přibližně 64 modelů, včetně 22 prodávaných pod značkou Toyota.
V dubnu loňského roku společnost Daihatsu uvedla, že zfalšovala bezpečnostní testy bočního nárazu provedené u 88 000 malých vozů, z nichž většina byla prodávána pod značkou Toyota.