Společnost Tesla se dohodla se společností Magnis Energy Technologies, která vyrábí materiály pro baterie do elektromobilů, na zajištění dodávek grafitu.
Tento materiál je součástí anody lithium-iontové baterie. To je jedna strana baterie. Katoda je druhá strana a část baterie, která obsahuje materiály s lithiem v názvu, například lithium-železo-fosfát nebo lithium-mangan-kobalt.
Tato dohoda je dalším příkladem toho, jak si společnost Tesla (TSLA) zajišťuje klíčové dodávky baterií, aby si zajistila růst a nákladovou strukturu.
Grafit je v širším měřítku malý minerál. V roce 2022 se ho vytěžilo asi 1,2 milionu tun. Celosvětový trh s mědí, dalším důležitým materiálem pro elektromobily, činí asi 26 milionů metrických tun ročně.
Většina vytěženého grafitu pochází z Číny. Tato země v roce 2022 získala přibližně 850 000 metrických tun. Tato situace vyvolává obavy z koncentrace země a nedostatku tohoto materiálu.

Grafit, který je formou uhlíku, lze vyrábět také z jiných produktů na bázi uhlíku, jako je ropný koks.
V loňském roce Bidenova administrativa uvedla, že udělila 20 společnostem dohromady 2,8 miliardy dolarů na výstavbu a rozšíření komerčních zařízení ve 12 státech USA na výrobu bateriových materiálů včetně grafitu. Australská společnost Magnis (MNS.Australia) nebyla jednou z financovaných společností, ale dodavatel grafitu pro Teslu Syrah Resources (SYR.Australia) byl mezi příjemci.
Společnost Magnis v úterý uvedla, že bude dodávat společnosti Tesla materiály pro baterie ze závodu v USA, který ještě nebyl postaven. Magnis bude od února 2025 dodávat minimálně 17 500 tun ročně, přičemž tento objem se může zvýšit až na 35 000 tun.
Společnost Magnis vyrábí grafitový koncentrát v Tanzanii a tvrdí, že její výroba bateriových materiálů nepotřebuje žádné chemické ani tepelné čištění. Grafit lze vyrábět synteticky, ale jde o energeticky náročnější proces.
Akcie společnosti Tesla v úterý na začátku obchodování klesly přibližně o 0,5 %. Indexy S&P 500 a Nasdaq Composite klesly o 0,9 %, resp. 1,1 %. Akcie společnosti Magnis v Sydney uzavřely s nárůstem o 3,7 %.

Dohoda o dodávkách grafitu je posledním z řady kroků, které společnost Tesla a další výrobci automobilů podnikli, aby zajistili dostatečné dodávky materiálů pro baterie elektrických vozidel. Tesla podepsala dohody o odběru s Piedmont Lithium (PLL) na dodávky tohoto kovu pocházejícího z amerických dolů a povoluje také vlastní kapacitu na rafinaci lithia v Texasu.
Společnost General Motors (GM) investuje do kapacity Lithium Americas (LAC), aby si zajistila dodávky lithia. Spolupracuje také se společností LG Chem (051910.Korea) na výrobě katodových materiálů, které budou sloužit pro výrobu baterií pro GM, jež buduje společně s partnerem LG Energy Solution (373220.Korea).
Tesla má rovněž vlastní kapacity na výrobu baterií, přičemž baterie nakupuje od dodavatelů třetích stran.
Bateriové materiály se staly horkým investičním odvětvím, ale pohyby akcií mohou být volatilní, protože nové nákupní dohody a technologie mění předpoklady o budoucích cenách komodit. Akcie lithia byly minulý týden zasaženy poté, co největší světový výrobce baterií pro elektromobily, Contemporary Amperex Technology (CATL), představil novou cenovou strategii.