Akcie společnosti Tesla (TSLA) míří ke konci roku 2025 poblíž historických maxim.
Přestože je tento výrobce elektromobilů proslulý extrémní volatilitou a silně polarizuje investory, letošní rok mu z pohledu ceny akcií vyšel. Od začátku roku si akcie připsaly přibližně 22 % a tržní kapitalizace firmy se pohybuje kolem 1,6 bilionu dolarů. Otázka, která se logicky nabízí, zní: dává smysl vstupovat do akcií Tesly ještě před rokem 2026, nebo je současné ocenění spíše varováním než příležitostí?
Tesla dnes nestojí pouze na prodeji elektromobilů. Investoři do ní promítají očekávání spojená s plně autonomním řízením, službou robotaxi a také s humanoidním robotem Optimus. Právě tyto projekty jsou hlavním zdrojem optimismu, ale zároveň i největším rizikem celého investičního příběhu.
Autonomní řízení a robotaxi jako klíčový růstový příběh
Největší pozornost trhu se dlouhodobě upíná k technologii plně autonomního řízení (FSD). Tesla na tomto poli slibuje revoluci už řadu let, přičemž realita často zaostávala za ambiciózními harmonogramy. Přesto nelze ignorovat, že společnost v roce 2025 zaznamenala hmatatelný posun.
V červnu Tesla spustila službu robotaxi v Austinu v Texasu, byť zatím ve velmi omezeném režimu. Současně provozuje robotaxi také v oblasti San Francisco Bay Area a na rok 2026 plánuje rozšíření do dalších měst. I když jde zatím spíše o pilotní projekty než o masové nasazení, samotný fakt, že služba funguje v reálném provozu, představuje důležitý milník.
Elon Musk v minulosti opakovaně zdůrazňoval, že poptávka po robotaxi může být „téměř nekonečná“. Z makroekonomického pohledu to dává smysl: mobilita je základní lidská potřeba a automatizovaná přeprava by mohla zásadně snížit náklady i zvýšit dostupnost. Tesla věří, že s klesajícími náklady a rostoucí bezpečností autonomního řízení nebude pro mnoho lidí dávat smysl vlastnit vlastní automobil.
Pokud by se tento scénář naplnil, otevřel by se Tesle zcela nový zdroj příjmů s vysokými maržemi. Nešlo by jen o provoz vlastní flotily robotaxi, ale také o prodej softwaru FSD zákazníkům, kteří by své vozy zapojili do sdílené dopravy. Právě tento potenciál je jedním z hlavních důvodů, proč jsou investoři ochotni akceptovat extrémně vysoké ocenění akcií.

Optimus a sázka na robotiku
Vedle autonomního řízení Tesla intenzivně pracuje také na vývoji humanoidního robota Optimus. Společnost si klade velmi ambiciózní cíl: navýšit roční produkci až na 1 milion kusů do konce příštího roku. Tito roboti mají být schopni vykonávat rutinní úkoly v továrnách, ale vedení firmy naznačuje i potenciální spotřebitelské využití.
Elon Musk v tomto směru opět volí odvážnou rétoriku a tvrdí, že robotika by jednoho dne mohla tvořit až 80 % tržní hodnoty Tesly. To je tvrzení, které trh bere s rezervou, ale zároveň ho nelze úplně ignorovat. Pokud by se Optimus stal komerčně úspěšným produktem, znamenalo by to pro Teslu vstup do zcela nového odvětví s obrovským adresovatelným trhem.
Na druhé straně je nutné připomenout, že robotika v této podobě je stále ve velmi rané fázi vývoje. Neexistují žádná potvrzená data o tom, kdy a za jakých podmínek by mohl Optimus generovat významné tržby. Z investičního hlediska tak jde spíše o dlouhodobou opci než o krátkodobý katalyzátor.
Extrémní ocenění a rostoucí rizika v jádrovém byznysu
Zatímco budoucí projekty vzbuzují nadšení, současná realita automobilového byznysu Tesly je mnohem střízlivější. Akcie se dnes obchodují s poměrem P/E kolem 329, což je násobek, který nemá v automobilovém sektoru obdoby. Pro srovnání: tradiční výrobci z Detroitu se pohybují v řádu desítek a i prémiová značka Ferrari se obchoduje při výrazně nižším ocenění.
Takto vysoké P/E jasně ukazuje, že trh neoceňuje Teslu jako automobilku, ale jako technologickou společnost s potenciálem zásadně změnit dopravu i průmysl. Problémem však je, že tento potenciál zatím není přetaven do odpovídajících finančních výsledků.
Tržby z prodeje automobilů jsou zklamáním a ziskové marže klesají. Trh s elektromobily je stále více přeplněný a konkurence tlačí na ceny. Tesla už nemá takovou výhodu prvního hráče jako v minulosti a v některých regionech čelí pomalejšímu růstu poptávky, než se původně očekávalo.
Dalším negativním faktorem je možné ukončení daňových úlev na elektromobily v USA. Konec daňového kreditu ve výši 7 500 dolarů může řadu spotřebitelů odradit nebo alespoň odložit jejich rozhodnutí o nákupu. To by dále zkomplikovalo situaci v segmentu, který už nyní vykazuje známky nasycení.
Vyplatí se akcie Tesla kupovat před rokem 2026?
Pohled na Teslu před rokem 2026 je extrémně binární. Optimistický scénář počítá s tím, že autonomní řízení a robotaxi začnou rychle škálovat, Optimus se posune blíže ke komerční realitě a Tesla se postupně transformuje v vysoce maržovou technologickou platformu. V takovém případě by současné ocenění mohlo být zpětně obhajitelné.
Pesimistický scénář však říká, že tyto projekty budou narážet na technické, regulační i společenské překážky, zatímco jádrový automobilový byznys bude dál pod tlakem konkurence a klesajících marží. Pak by dnešní cena akcií znamenala, že investoři platí příliš mnoho za příliš nejistou budoucnost.
Z pohledu konzervativního investora proto Tesla nepůsobí jako atraktivní nákupní příležitost před přelomem roku 2026. Současné ocenění vyžaduje mimořádně úspěšnou realizaci plánů, které jsou zatím spíše vizí než ověřenou realitou. Pro investory ochotné podstoupit vysoké riziko a sázet na technologický průlom může být Tesla i nadále zajímavým příběhem. Pro většinu trhu však zůstává spíše symbolem extrémního optimismu než racionálně oceněnou investicí.
