Společnost Tesla (TSLA) se v roce 2025 ocitla pod silným tlakem. Navzdory očekáváním oživení poptávky a připravovanému silnému třetímu čtvrtletí se americký výrobce elektromobilů potýká s vážnými problémy. Kromě poklesu dodávek na klíčových trzích a kontroverzí kolem vstupu generálního ředitele Elona Muska do politického dění nyní hrozí, že automobilka ztratí licenci k prodeji vozů na svém největším trhu v USA – v Kalifornii.
Kalifornský úřad pro motorová vozidla (DMV) totiž zahájil soudní proces, který by mohl vést k pozastavení licence Tesly k prodeji vozidel na dobu 30 dnů. Důvodem je žaloba podaná na základě údajně klamavé reklamy ohledně funkcí Autopilotu a plně autonomního řízení (FSD). Tento vývoj představuje pro Teslu potenciálně závažný zásah do jejího obchodního modelu právě v okamžiku, kdy se snaží maximalizovat dodávky před koncem platnosti federálních daňových úlev na elektromobily.

Žaloba kvůli klamavé reklamě míří k rozhodnutí
Podle dostupných informací se DMV začal touto otázkou zabývat již v roce 2021. Oficiální vyšetřování vedlo o rok později ke vznesení dotazů vůči Tesle. Nyní případ postoupil k soudu, který zahájil pětidenní řízení. DMV v něm požaduje měsíční pozastavení licence prodejce, což by v praxi znamenalo nemožnost prodávat elektromobily Tesla v Kalifornii. Tento trh je přitom pro Teslu zcela zásadní – dlouhodobě vykazuje největší poptávku po elektromobilech v rámci celých Spojených států.
V kontextu současného vývoje by takové opatření mohlo zásadně narušit plánované prodeje za třetí čtvrtletí. Tesla totiž podle všeho sázela na silný závěr léta, kdy chtěla naplno využít zbytkovou poptávku před vypršením daňových pobídek. Pokud by ale přišla o možnost prodávat vozy v Kalifornii, utrpěla by nejen na tržbách, ale i na reputaci, a to v období, které mělo být pro firmu stabilizačním bodem.
Masivní slevy a pobídky jako poslední záchrana
Na pozadí těchto právních komplikací rozjela Tesla agresivní cenovou politiku, aby si udržela tempo dodávek. Automobilka nabízí slevu ve výši 7 500 dolarů na leasing pro všechny nové vozy s dodáním do 30. září. Kromě toho poskytuje jednorázové slevy ve výši 1 000 dolarů pro vybrané skupiny zákazníků, mezi nimiž jsou například členové ozbrojených složek, záchranáři, studenti či učitelé.

Dalšími pobídkami jsou bezplatné zkušební verze systému FSD pod dohledem, možnost převodu této funkce mezi vozy a také bezplatné zkušební období služby Premium Connectivity. Modely 3 a Y jej získají na 30 dní, zatímco u modelů S, X a Cybertruck bude k dispozici na celý rok. Tesla sází na každé možné lákadlo, které by mohlo motivovat zákazníky k rychlému rozhodnutí o nákupu.
Zároveň se objevují další modelově specifické slevy, které je možné kombinovat s těmito výhodami, což potvrzuje, že vedení firmy vkládá velké naděje do třetího kvartálu. Ten má být jakýmsi přechodovým obdobím předtím, než se naplno projeví vliv cel, vyšších nákladů a konce daňových úlev.
Výsledek soudního řízení bude klíčový pro investory
Přestože Tesla prozatím udržuje stabilní cenovou úroveň svých akcií a její tržní kapitalizace zůstává v řádu bilionu dolarů, investoři by měli vývoj situace v Kalifornii sledovat velmi pečlivě. Výsledek soudního řízení může totiž výrazně ovlivnit dodávky, příjmy i celkový sentiment kolem firmy.
Pokud Tesla skutečně přijde o licenci, bude to znamenat vážný zásah do její schopnosti naplnit ambiciózní prodejní cíle. Opačný výsledek – tedy zachování licence – by naopak umožnil firmě využít současné pobídkové politiky naplno a alespoň částečně kompenzovat ztráty z předchozích měsíců.
Vzhledem k tomu, že se Tesla v roce 2025 již potýkala s řadou výzev, by kladný vývoj v Kalifornii konečně mohl přinést pozitivní impuls, který firma i její investoři naléhavě potřebují. Jak se situace vyvine, zůstává otázkou, ale zcela jisté je jedno: Tesla nemá v současnosti prostor pro další chyby.
Tesla je samozřejmě kontroverzní — tak jako i samotný její zakladatel Elon Musk. Na konci dne má ale investorům co nabídnout.