Mezinárodní energetická agentura minulý týden uvedla, že poptávka po všech třech hlavních fosilních palivech dosáhne v tomto desetiletí vrcholu. I mimo hrubé „probuď se, zkrachuješ“ s tím mnoho investorů prostě nesouhlasí a náhradní zdroje mají své vlastní problémy. Rostoucí náklady ohrozily klíčové americké projekty větrných elektráren na moři, jak ukázal odpis společnosti Ørsted, a také jaderné projekty po celém světě narážejí na nesčetné problémy s náklady a provozem.
A i když souhlasíte s tím, že ropa se blíží svému vrcholu, hnutí ESG omezuje jak peníze, tak místa, kde lze těžit, poznamenává známý autor investic John Mauldin. „Ekonomie 101 říká, že pokud snížíte nabídku něčeho, po čem je rostoucí poptávka, cena poroste,“ říká Mauldin, který je, nutno podotknout, spojen s nezávislým provozovatelem ropného a plynárenského průmyslu.
A to se také stalo, zejména v případě těžby ropy na moři. Fond VanEck Oil Services ETF OIH vystřelil za posledních 52 týdnů o 51 %, což je období, během kterého index S&P 500 posílil o 15 %. Akcie jedné společnosti poskytující ropné služby, Weatherford International (WFRD), vzrostly v tomto období o 202 %, což je období, ve kterém akcie Nvidia (NVDA), posílily o 228 %. Společnosti Transocean (RIG)a Tidewater (TDW) jsou za posledních 52 týdnů docela blízko ztrojnásobení své hodnoty.

Rupert Mitchell, autor blogu Blind Squirrel Macro, se zaměřuje na vlastníky a provozovatele ropných plošin nebo vrtných lodí, jejich podpůrných plavidel a specializovaných poskytovatelů služeb, jejichž celková tržní kapitalizace dosahuje 30 miliard USD. Společnosti Valaris (VAL), Noble (NE) a Weatherford vyšly z bankrotu s omezeným nebo žádným dluhem, zatímco Transocean je sice zadlužená, ale má největší počet špičkových aktiv, což ji staví do pozice prvního hráče, který využije rostoucí denní sazby. Společnost Tidewater je lídrem na trhu s plavidly pro zásobování plošin.
Jeho argument je jednoduchý – je zde vysoká míra využití, více než 90 %, a stoupající denní sazby, což, jak zní, jsou pouze denní náklady na vrtání. Zároveň se offshore společnosti obchodují až s 80% diskontem vůči hodnotě jejich reprodukčních nákladů, což brání výstavbě nových zařízení. Loděnice, které se v minulosti v tomto odvětví spálily, se místo toho zaměřují na horká odvětví, jako jsou lodě na přepravu zkapalněného zemního plynu.

„Sečteno a podtrženo – žádné nové vrtné lodě, plovoucí lodě, lodě typu jack-up, PSV atd. se stavět nebudou, dokud denní sazby nebudou po rozumnou dobu vysoko nad současnou úrovní (aby ekonomika novostaveb začala vypadat rozumně). Do tohoto bodu jsme ještě daleko. Hráči v oblasti zařízení pro těžbu ropy a služeb s flotilami s nízkým průměrným stářím se budou stále více stávat tvůrci cen,“ píše.