V září loňského roku jsem napsal, že výdaje společnosti Twilio (TWLO) se „vymkly kontrole“. Poskytovatel komunikačního softwaru utrácel velké částky na podporu růstu pod záminkou, že s dostatečným rozsahem se nakonec dostaví zisky. Hrubá marže společnosti Twilio se však již několik let zhoršovala a nebyl důvod se domnívat, že by se společnost mohla ze své situace dostat růstem.
Později v září společnost Twilio oznámila první kolo propouštění. Společnost oznámila, že se loučí s 11 % svých zaměstnanců, ačkoli za tímto krokem nestojí jiná strategie než snížení nákladů.
V pondělí společnost Twilio představila mnohem rozsáhlejší plán restrukturalizace, jehož cílem je posunout společnost směrem k trvale ziskové budoucnosti.
Další propouštění a některé strukturální změny
V dopise zaměstnancům ze 13. února oznámil generální ředitel společnosti Twilio Jeff Lawson, že společnost propouští dalších 17 % zaměstnanců. Na rozdíl od prvního kola propouštění bylo toto druhé kolo více než jen tupou snahou o snížení nákladů. Společnost Twilio se rozděluje na dvě obchodní jednotky, z nichž každá má zcela jiné potřeby. V rámci této nové struktury bylo vedení jasné, že jedna z jednotek musí být mnohem efektivnější.

V nové komunikační jednotce společnosti Twilio budou umístěny základní produkty, které tvoří její platformu. Tyto produkty, mezi něž patří rozhraní API pro programové odesílání textových zpráv, jsou vyspělé a mají náročnou jednotkovou ekonomiku. Celková hrubá marže společnosti Twilio se pohybuje pod 50 %, protože společnost musí platit poplatky poskytovatelům síťových služeb. Díky této nízké hrubé marži zbývá na ostatní náklady mnohem méně než u typických poskytovatelů softwaru.
V komunikační jednotce se nyní hraje o efektivitu. V softwarovém segmentu, který zahrnuje produkty Segment, Flex a Engage, je cílem zrychlit růst. Tyto softwarové produkty mají potenciál zvýšit hrubou marži společnosti Twilio, ale současná struktura se ukázala jako dusivá.
Lawson sice tvrdí, že všechny produkty společnosti dobře spolupracují a vzájemně se doplňují, ale v nové struktuře budou pro každou jednotku vyhrazeny samostatné prodejní, výzkumné a provozní zdroje. Může se to zdát méně efektivní, ale vzhledem k tomu, že každá jednotka má jiné potřeby a cíle, dává oddělení smysl.

Kromě druhého kola propouštění společnost Twilio ruší některé zaměstnanecké výhody. Společnost se zbavuje příspěvků na knihy a wellness a ukončuje program placených dovolených Twilio Recharge. Společnost Twilio se také více zaměřuje na práci na dálku a v letošním roce plánuje zavřít některé kanceláře.
Zpět do reality
Společnost Twilio vykázala ve třetím čtvrtletí roku 2022 čistou ztrátu 482 milionů dolarů při tržbách 983 milionů dolarů. Byly do ní zahrnuty náklady na restrukturalizaci a snížení hodnoty, ale i když je vynecháme, není pochyb o tom, že Twilio je hluboce ztrátová společnost. Volný peněžní tok za prvních devět měsíců roku 2022 byl ve ztrátě více než 200 milionů dolarů, a to i po připočtení více než 600 milionů dolarů kompenzací na základě akcií.
Akciový trh po většinu doby, kdy byla společnost Twilio veřejnou společností, oceňoval růst za každou cenu. V loňském roce se nálada výrazně změnila a Twilio se spolu s mnoha dalšími nerentabilními technologickými akciemi propadla. Příslib budoucích zisků vyznívá naprázdno. Investoři chtějí zisky hned.

Po dvou kolech propouštění se zdá, že společnost Twilio je konečně na správné cestě. Čas ukáže, zda nová provozní struktura dokáže zajistit efektivitu, kterou společnost potřebuje k dosažení udržitelného zisku, ale přinejmenším se zdá, že společnost Twilio se konečně zbavila myšlení, které ji přivedlo do této šlamastyky.