Tesla se připravuje na zprávu o výsledcích za druhé čtvrtletí, která bude zveřejněna v úterý po skončení obchodování, a to v situaci, kdy se opakovaně snižuje počet dodaných vozů společnosti. Ačkoli byla zpráva společnosti Tesla z 2. července lepší, než očekávali analytici, vykazovala oproti předchozímu roku klesající tendenci, což zintenzivnilo sázky pro akcionáře a pozorovatele z oboru. Po největším propadu tržeb od roku 2012 v prvním čtvrtletí má nadcházející hovor o výsledcích objasnit strategie generálního ředitele Elona Muska, které mají společnost přivést zpět na růstovou trajektorii.
Ústřední zájem institucionálních investorů se zaměřuje na hrubé marže automobilky Tesla a její provozní náklady. Děje se tak v důsledku rozsáhlého propouštění a různých pobídek, včetně snížení cen, které společnost iniciovala s cílem podpořit prodej elektromobilů. Podle London Stock Exchange Group (LSEG) analytici od pondělí předpokládají, že Tesla za období uzavřené 30. června vykáže upravený zisk 62 centů na akcii při tržbách 24,77 miliardy USD.
Investoři také chtějí získat přehled o některých relativně nezveřejněných událostech ve společnosti. Drobní akcionáři, kteří využívají platformu Say Technologies, se před telefonátem dotazovali společnosti Tesla na několik otázek. Vznesli dotazy ohledně opožděných plánů na zavedení “CyberCab”, speciálního robotického taxi. Požadovali také vyjasnění pokroku v oblasti samořídicí technologie. Kromě toho se zabývali aspekty, jako jsou krátkodobé priority společnosti Tesla, pokrok v rychle rostoucím podnikání v oblasti skladování energie z baterií a stav navrhované výstavby nové továrny v mexickém Monterrey.
Tesla Inc. (TSLA)
Zatímco obchodní aspekty společnosti Tesla zůstávají v popředí zájmu, kontroverzní politický postoj společnosti vyvolal také otázky akcionářů. Nedávná věrnost Elona Muska bývalému prezidentovi Donaldu Trumpovi a významná role generálního ředitele ve financování republikánské kampaně v letošních prezidentských volbách vedla akcionáře k úvahám o tom, jak by taková politická příslušnost mohla ovlivnit osud společnosti Tesla. Ptali se, nakolik je Musk přesvědčen o tom, že budoucí Trumpova/Vanceova administrativa podpoří společnost Tesla a elektromobily (EV). Kromě toho se objevily dotazy, jak může Musk podporovat a financovat stranu, která popírá změnu klimatu, vzhledem k tomu, že poslání společnosti Tesla se soustředí na boj proti změně klimatu.
Obavy se objevují v době, kdy republikánský kandidát na prezidenta Trump naznačil plány na zrušení dotací a dalších federálních programů, které zvýhodňují kupce a výrobce elektromobilů, zatímco tradičním výrobcům automobilů podobné pobídky nenabízí. Opatření, které by možná mohlo zbrzdit předvídatelnou trajektorii růstu společnosti Tesla. Pozice společnosti Tesla na trhu je navíc zpochybňována kvůli Muskovým politicky vyhroceným a polarizujícím výrokům. Jak minulý týden uvedla agentura Reuters, tato prohlášení vyvolala neklid kolem značky Tesla, a to výrazně v liberálních státech, jako je Kalifornie, odkud pochází 10 % celosvětových dodávek společnosti Tesla. Podle údajů Kalifornské asociace prodejců nových automobilů se registrace vozů Tesla v tomto státě během druhého čtvrtletí propadly na 52 211 vozů.
Současně investoři vlili zvědavost na pokroky společnosti Tesla ve vývoji humanoidních robotů, což je vývoj zaměřený na interní tovární operace. Musk na červnovém výročním shromáždění akcionářů společnosti ambiciózně prohlásil, že roboti Tesla Optimus nakonec zvýší tržní kapitalizaci společnosti na astronomických 25 bilionů dolarů. S předpokládaným nasazením těchto robotů je spojena naděje a očekávání podstatného zvýšení produktivity v továrnách Tesla.

Humanoidní robot Tesla Bot, známý jako “Optimus”, byl představen na Světové konferenci o umělé inteligenci 2023 v čínské Šanghaji 6. července 2023. Musk prostřednictvím příspěvku na sociální síti X uvedl, že tito humanoidní roboti Optimus budou skutečně užiteční a příští rok budou nastaveni na nízkou produkci pro interní použití ve společnosti Tesla. Optimisticky také předpověděl pravděpodobnost, že je do roku 2026 uvidíme ve větší sériové výrobě, možná k dispozici pro použití jinými společnostmi.
Nicméně úspěch těchto humanoidních robotů, ačkoli je vítán s nadšením, bude vzhledem k pozdnímu vstupu společnosti Tesla do sféry vývoje humanoidních robotů značným výkonem. Společnosti jako Boston Dynamics, Agility Robotics, Unitree, Sanctuary, Apptronik, 1X a Fourier již v této oblasti učinily značné pokroky. Zejména firmy jako Sanctuary, Apptronik, 1X a Fourier vyvíjejí složitý manipulační hardware, který napodobuje lidské ruce, čímž ukazují na značnou konkurenci v tomto odvětví.
Kontext těchto ambiciózních projektů dále komplikuje Muskova historie futuristických předpovědí, které se dříve jen obtížně realizovaly podle jeho plánu. Ukázkovým příkladem jsou následné odklady nové generace vozu Tesla Roadster, projektu původně oznámeného v listopadu 2017 a potvrzeného pozdějším Muskovým tweetem v červnu 2018. Musk předpověděl dostupnost volitelného balíčku SpaceX pro novou Teslu Roadster, který se skládal z deseti malých raketových motorů plynule rozmístěných kolem vozu. Uvedl, že tyto motory zvýší rychlost a “dokonce umožní Tesle létat”. Modernizovaný Roadster se však ani po šesti letech od oznámení nezačal vyrábět, přestože dychtiví zákazníci složili zálohy ve výši 250 000 dolarů.
Stejně tak Muskova předchozí prohlášení o samořídicí technologii Tesly se ukázala jako předčasně optimistická. V roce 2015 Musk ujišťoval akcionáře, že vozy Tesla dosáhnou plné autonomie do tří let. V následujícím roce naznačil, že do konce roku 2017 zvládne vůz Tesla jízdu přes celou zemi bez zásahu člověka. V roce 2019 Musk v hovoru s investory také slíbil, že v roce 2020 bude na silnicích jezdit 1 milion vozů Tesla připravených na robotizaci, z nichž každý bude schopen odvést 100 hodin práce za týden, a tím generovat příjmy pro své majitele. Tyto sliby investorů však dosud nebyly splněny.

Přesto společnost Tesla nedávno provedla významné úpravy svého asistenčního softwaru pro řidiče, který se v USA prodává pod označením Autopilot a FSD-S (Full Self-Driving Supervised). Tyto změny vyvolaly nadšení a příznivé ohlasy mezi množstvím fanoušků a majitelů automobilky.
S napětím očekávají nadcházející úterní oznámení výsledků hospodaření. Pro společnost zůstává zásadní, jak se vypořádá s otázkami investorů, jak se postaví k výzvám a jak vymyslí strategii, aby splnila stávající i nové sliby. Koneckonců, trajektorie růstu bude od tohoto okamžiku rozhodující pro určení budoucnosti společnosti Tesla v rychlém, konkurenčním a vyvíjejícím se odvětví.