Letecká společnost Southwest Airlines se několik měsíců po zrušení tisíců letů na konci loňského roku stále usilovně snaží setřást dopady zimního prázdninového krachu.
Dopravce Southwest Airlines (LUV) v úterý na konferenci J.P. Morgan Industrials Conference představil taktický akční plán, který se skládá ze tří částí a má zvýšit jeho provozní odolnost.
Zahrnuje urychlení investic ve výši 1,3 miliardy dolarů do modernizace technologických systémů, jako je plánování posádek, software pro optimalizaci posádek a telefonní systémy pro zákazníky. Existuje také konkrétní plán pro zimu, který zahrnuje nákup více odmrazovacích vozů a odmrazovací kapaliny na klíčových uzlech a také ohřívače motorů.
Zatímco kolegové se ve svých konferenčních prezentacích zaměřili na dlouhodobé finanční cíle, většina prezentací společnosti Southwest byla věnována zdůraznění toho, co dopravce dělá pro to, aby se neopakoval zimní chaos.
To možná vypovídá o přetrvávajícím dopadu desetidenního přerušení provozu, v jehož důsledku letecká společnost loni mezi 21. a 31. prosincem zrušila více než 16 700 letů.
Stále to doléhá na akcie, které od začátku roku 2023 klesly o více než 9 %, k úternímu závěru. Naproti tomu širší sektor zažívá hvězdný začátek roku, i když v uplynulém týdnu opět klesl.
Index NYSE Arca Global Airline Index je letos zatím o 9 % výše. Southwest se také nedaří ostatním členům takzvané „velké čtyřky“ – United Airlines (UAL) vyskočila o 22,5 %, Delta Air Lines (DAL) o 8 % a American Airlines (AAL) o 15 %.
Barclays minulý týden snížila hodnocení Southwest na Equal Weight s odvoláním na obavy ze „zastaralé IT infrastruktury“ společnosti, což podle ní ukazuje na agresivnější kapitálové investice. Její analytici zaznamenali provozní zlepšení letecké společnosti, ale uvedli, že akcie již neodůvodňují její doporučení „bezpečné“ letecké společnosti Overweight.
Prázdninový chaos bude mít stále vliv na zisk v současném čtvrtletí. Letecká společnost očekává v prvním čtvrtletí propad tržeb ve výši 300 až 350 milionů USD, což generální ředitel Bob Jordan přičítá takzvanému „Bookaway“ neboli přechodu spotřebitelů k jiným leteckým společnostem.

Tento trend však možná začíná slábnout, neboť Jordan na úterní konferenci poznamenal, že je „do značné míry izolován na leden a únor“. Dodal: „Březnové trendy v příjmech jsou povzbudivé jak z hlediska příjmů, tak z hlediska loajality zákazníků.“
Dopravce také prezentoval údaje, podle kterých byla včasnost letů společnosti Southwest v prvních dvou měsících roku druhá nejlepší ze všech velkých leteckých společností, a to 79,7 %, hned za společností Delta. Rovněž počet zrušených letů je nižší než v posledních letech – v lednu a únoru dopravce uskutečnil 97,7 % plánovaných letů, zatímco v letech 2018 až 2020 činil průměr 97,5 %.
Jordanova vyjádření naznačují, že zákazníci začínají mít větší důvěru v provoz letecké společnosti, nebo jsou alespoň ochotni se přes ni přenést a vrátit se na palubu. Investorům to může trvat o něco déle.