Ve čtvrtek společnost Gap Inc., významný maloobchodní prodejce oděvů, oznámila, že pro rok 2024 předpokládá prakticky nezměněné tržby. Tato prognóza, která kopíruje údaje o nejvyšších tržbách společnosti ve výši 14,9 miliardy USD z předchozího roku, následuje po vzorci zisků a nedostatků jejích různých značek.
V čele korporace stojí prodejny Old Navy a Gap, které v letošním roce očekávají pokračující dobré výsledky. Tato předpověď vychází z nárůstu nadšení nakupujících žen a pozitivního vlivu osvěžených marketingových strategií. Nicméně maloobchodní řetězec připustil, že náročný úkol změny pozice značek Banana Republic a Athleta si vyžádá více času.
“Všechny naše značky se nacházejí v různých fázích oživení,” uvedl generální ředitel Richard Dickson během čtvrtečního hovoru k výsledkům společnosti Gap.
The Gap, Inc. (GPS)
Toto prohlášení se shodovalo se zveřejněním lepších než očekávaných výsledků za čtvrté čtvrtletí, což vyvolalo 5% nárůst akcií společnosti Gap v průběhu obchodování po skončení obchodování. Společnost Old Navy, která opět vedla, vykázala 2% nárůst tržeb ve stejných prodejnách, zatímco společnost Gap zaznamenala o něco vyšší nárůst o 4 %.
K nejprodávanějším položkám u Old Navy v tomto období patřily cargo kalhoty a kalhoty “pixie”, které obepínají postavu. Oblibu těchto kousků šatníku dále podpořila reklamní kampaň s Natashou Lyonne v hlavní roli. Na druhé straně u společnosti Gap se díky měkčím látkám připomínajícím kašmír, které byly podpořeny účinným marketingem a poutavými expozicemi v prodejnách, staly v minulém čtvrtletí obzvláště pozoruhodným zbožím svetry.
V případě řetězců Banana Republic a Athleta však cesta nebyla tak hladká, neboť jejich výsledky ovlivnil pokles poptávky. Banana Republic “zaostávala”, pokud jde o sortiment a ceny, přičemž Dickson vysvětlil, že příští rok se bude řetězec znovu zaměřovat na základní zboží, jako jsou khaki kalhoty, oxfordské košile a svetry. Podobně Athleta, dceřiná společnost Gapu vyrábějící dámské sportovní oblečení, se stále potýkala s důsledky slabší poptávky.
Problémy společností Banana Republic a Athleta se odrazily ve zprávách o tržbách ve stejných prodejnách. První z nich zaznamenala 4% pokles, zatímco druhá utrpěla ve čtvrtém čtvrtletí větší ztrátu ve výši 10 %.
Snahy společnosti Gap o zvýšení kulturního významu stejnojmenných obchodů a posílení marketingu Old Navy se shodují se strategiemi ostatních maloobchodních prodejců oblečení. Společnost Urban Outfitters Inc. minulý měsíc vyjádřila méně než optimistický tón, když uvedla, že na trhu je méně nadšených kupujících, a oznámila komplexní revizi svých stejnojmenných obchodů.
Širší vyhlídky v odvětví zůstávají náročné, spotřebitelé se obávají a základní zboží je dražší. Od společnosti Ross Stores Inc. zachovávající konzervativní prognózu v souvislosti s finančním tlakem na zákazníky až po společnost Victoria’s Secret & Co, která rovněž zaujala opatrný postoj kvůli slabší poptávce v Severní Americe, čelí maloobchodníci překážkám na více frontách.
Další komplikace vyplývají z probíhajícího konfliktu v Rudém moři, který výrazně narušil globální lodní linky, zejména ovlivnil Suezský průplav. Tato situace přinesla zpoždění v přepravě a zvýšené náklady na přepravu, což může narušit provoz mimo jiné i společnosti Gap.

Finanční ředitelka společnosti Gap, Katrina O’Connellová, se těmito obavami zabývala a hovořila o metodách plánování společnosti pro nepředvídané události. Zdůraznila možnost “mírného negativního vlivu v první polovině roku v souvislosti s opožděnými dodávkami v důsledku geopolitických problémů v Rudém moři”. O’Connellová však zároveň vyjádřila optimismus, když předpověděla, že se tyto problémy “zmírní v druhé polovině roku 2024”.
Za čtvrté čtvrtletí vykázala společnost Gap čistý zisk 185 milionů dolarů, tj. 49 centů na akcii, oproti ztrátě 273 milionů dolarů, tj. 75 centů na akcii, v předchozím roce, což svědčí o zásadním obratu. Tržby se zvýšily o 1 % na 4,3 miliardy dolarů, zatímco tržby ve stejných prodejnách zůstaly stejné. Výsledky překvapily analytiky, kteří očekávali, že společnost Gap oznámí upravený zisk na akcii ve výši 23 centů a tržby ve výši 4,22 miliardy USD spolu s 1,1% poklesem tržeb ve stejných prodejnách.
Při pohledu do budoucna společnost Gap očekává v nadcházejícím prvním čtvrtletí konzistentní tržby, které by se měly držet na úrovni 3,3 miliardy dolarů dosažených ve stejném období loňského roku. Tato prognóza se přesně shoduje s odhady analytiků, kteří odhadují tržby za první čtvrtletí na 3,27 miliardy USD.