account_circle
Společnost Boeing Space JV snižuje počet startů v roce 2025 o 40 %

Společnost Boeing Space JV snižuje počet startů v roce 2025 o 40 %

Další rána pro Boeing? Problémy s raketou Vulcan ohrožují ambice v kosmu i výdělky

Jakoby Boeing už tak neměl dost starostí. Investoři, kteří se nechali zlákat představou Boeingu jako lídra v oblasti vesmírných technologií, by si měli dát pozor – v roce 2025 přibyl další důvod, proč být k akciím této společnosti obezřetní. Zdánlivě nadějný příběh o raketě Vulcan Centaur a lukrativních vesmírných kontraktech se začíná komplikovat a může se stát symbolem promarněné příležitosti.

Zdroj: Canva

Boeing a jeho vesmírná naděje

Boeing je spoluvlastníkem podniku United Launch Alliance (ULA), který vlastní napůl se společností Lockheed Martin. ULA měla v roce 2024 a 2025 odstartovat k silnému růstu díky nové raketě Vulcan Centaur. Plán byl ambiciózní – až 20 startů ročně, přičemž každý z nich měl přinést zhruba 100 milionů dolarů. Pokud by se ULA podařilo raketu zavčas certifikovat pro náročné vládní mise, mohla se těšit na desítky miliardových kontraktů v nadcházejících letech. Polovina startů měla být komerčních, druhá polovina určena pro Pentagon a další vládní složky.

Klíčovým předpokladem však bylo získání certifikace od amerických vesmírných sil, která by stvrdila, že je Vulcan dostatečně spolehlivý pro vynášení drahých satelitů a dalších kritických nákladů. A tady nastal problém.

Zdržení, nehody a nejistota

První start rakety Vulcan v lednu 2024 sice proběhl úspěšně, ale už při druhém startu v říjnu došlo k nepříjemné komplikaci. Jeden z urychlovačů na tuhé palivo, který vyrábí Northrop Grumman, během letu ztratil trysku. Ačkoliv náklad dorazil na oběžnou dráhu, anomálie vyvolala pochybnosti o spolehlivosti systému. Zpočátku se sice zdálo, že Federální letecký úřad incident nehodlá považovat za závažný, ale postupem času svůj přístup přehodnotil.

Generální ředitel ULA Tory Bruno ještě koncem loňského roku věřil, že certifikace přijde během několika týdnů. Teď je konec března a rozhodnutí stále nepadlo. Startovní okno se mezitím zužuje – a tím i příjmy.

Zdroj: Getty images

Finanční dopad a snížení ambicí

Kvůli zpoždění certifikace už ULA oznámila, že v roce 2025 očekává jen 12 startů – o 40 % méně, než původně plánovala. A ještě hůř: pouze polovina těchto startů bude s raketou Vulcan, zbytek připadá na několik posledních misí s již zavedenou, ale zastaralou raketou Atlas V.

To pro ULA znamená výpadek tržeb až 800 milionů dolarů. Pokud bychom tento propad odhadli na základě ziskových marží vesmírné divize Lockheedu (9,5 %), přichází Boeing přibližně o 39 milionů dolarů v zisku. Pro firmu s tržbami kolem 120 miliard dolarů to sice není fatální rána, ale v kontextu dlouhodobé snahy o zotavení po leteckých krizích je to další bolestivá ztráta. Firma, která se už tak potýká se ztrátami přes 10 miliard dolarů ročně, nemá prostor k přehlížení jakéhokoliv ušlého výdělku.

Hrozí ztráta vládních kontraktů?

Finanční škoda však není tím nejhorším. Největší hrozbu představuje ztráta důvěry vládních institucí, především Space Force. Nedávná zpráva agentury Bloomberg naznačila, že Pentagon začíná pochybovat o schopnosti ULA plnit své závazky v rámci programu National Security Space Launch (NSSL). Pokud by vesmírné síly začaly přidělovat více startů konkurenci – jmenovitě firmě SpaceX, která si v posledních letech vybudovala pevné postavení – mohlo by to vést k trvalé ztrátě zakázek, nikoli jen dočasnému výpadku.

Bruno sice označil zmíněnou zprávu za „nepřesnou“ a „předčasnou“, ale zároveň už neslibuje žádné konkrétní termíny pro dokončení certifikace. Tato zdrženlivost sama o sobě naznačuje, že se v pozadí odehrává více, než je veřejně přiznáváno. A právě v této nejistotě spočívá zásadní problém – trh nesnáší nejistotu, obzvlášť pokud jde o příležitosti v hodnotě stovek milionů dolarů.

Investorům nezbývá než čekat – a být obezřetní

Boeing má dlouhou historii jako přední obranná a letecká společnost, ale poslední roky ukazují, že tato reputace sama o sobě nestačí. Složitá situace v civilní letecké divizi, kde se firma stále vyrovnává s důsledky havárií modelu 737 MAX, už sama o sobě oslabuje důvěru investorů. Pokud se k tomu nyní přidá ještě nejistý vývoj ve vesmírném programu, může to být další důvod, proč akcie společnosti v roce 2025 raději vynechat.

Ještě není pozdě na obrat, ale hodiny tikají. V případě, že se certifikace rakety Vulcan oddálí nebo pokud se potvrdí spekulace o ztrátě důvěry ze strany vesmírných sil, může Boeing přijít o významný růstový pilíř své budoucnosti. A to je něco, co žádný investor nemůže ignorovat.

Předchozí článek

Tři důvody, proč by Costco nemělo chybět ve vašem dlouhodobém portfoliu

Další článek

Asijské akcie se vyvíjejí smíšeně, čínské trhy klesají po rally na Wall Street

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies