account_circle
Rivian sází na expanzi a nové modely, zatímco Tesla ztrácí tempo i tržní podíl

Rivian sází na expanzi a nové modely, zatímco Tesla ztrácí tempo i tržní podíl

Společnost Tesla se v posledních letech ocitla pod rostoucím tlakem. I přes snížení cen svých nejprodávanějších elektromobilů nadále ztrácí podíl na trhu, především ve Spojených státech.

Společnost Tesla se v posledních letech ocitla pod rostoucím tlakem. I přes snížení cen svých nejprodávanějších elektromobilů nadále ztrácí podíl na trhu, především ve Spojených státech.

Situace se dále zkomplikovala poté, co její generální ředitel Elon Musk vstoupil do otevřeného střetu s prezidentem Donaldem Trumpem, což může odradit určitou část zákazníků a investorů. Zaujímání politických postojů má totiž v byznysu často negativní dopad, bez ohledu na osobní přesvědčení aktérů.

Vedle reputačních rizik se Tesla potýká i s finančními problémy, které se promítají do jejího fungování i pozice na trhu. Přesto však stále každoročně dodává téměř 2 miliony automobilů, což je násobně více než konkurence. Zároveň ale roste prostor pro nové hráče, mezi nimiž se začíná zviditelňovat společnost Rivian Automotive, jejíž akcie se sice propadly z historických maxim, ale zároveň začínají poutat novou pozornost investorů.

Zdroj: Shutterstock

Odvážný vstup Rivianu na trh a tvrdá realita

Rivian vstoupil na burzu s velkým očekáváním a podporou investorů, kteří mu během první veřejné nabídky svěřili přes 10 miliard dolarů. Tržní kapitalizace společnosti v té době překonala hranici 100 miliard dolarů, a to navzdory tomu, že tehdy nevykazovala žádné tržby. Nadšení poháněla nejen silná vize a produktové portfolio, ale i uzavřená dohoda s Amazonem na výrobu elektrických dodávek.

Postupem času se ale ukázalo, že škálování výroby je složitější, než se původně předpokládalo. Ačkoli Rivian dnes produkuje a dodává vozidla svým zákazníkům, děje se tak v omezeném rozsahu. V roce 2024 firma dodala přes 50 000 vozidel a v roce 2025 plánuje dodat 40 000 až 46 000 kusů, což je pokles. Na amerických silnicích už jsou vozy Rivianu běžně k vidění, zejména právě dodávky pro Amazon, ale celkově je firma stále trpaslíkem ve srovnání s Teslou.

Problémem zůstává i cenová dostupnost. Automobily Rivianu stojí často přes 100 000 dolarů, což je pro většinu amerických domácností mimo dosah. Zákazníci, kteří opustili Teslu, tak častěji míří k tradičním značkám, které nabízí cenově dostupnější elektromobily. Rivian z toho tedy zatím zásadní výhodu nezískal.

Strategický posun směrem k dostupnějším vozům

Zásadní obrat by však mohl přijít s uvedením modelu R2, který má být mnohem dostupnější. Tento nový elektromobil typu SUV by měl vstoupit na trh v roce 2026 s cenovkou kolem 45 000 dolarů (bez dalších úprav). Pokud se Rivianu podaří tento model skutečně vyrábět a dodávat ve velkém objemu, může si otevřít cestu k masovému trhu a výrazně navýšit dodávky.

Dosažení takového cíle však vyžaduje obrovské kapitálové výdaje. V současnosti Rivian stále výrazně prodělává – jen v prvním čtvrtletí roku 2025 činila provozní ztráta 655 milionů dolarů. Důvodem jsou vysoké fixní náklady na výrobu, které nelze pokrýt bez dostatečného objemu prodejů. Rivian tak stojí na křižovatce – buď se stane výrobcem vysokého objemu, nebo nebude schopen udržet krok s konkurencí.

Finanční zázemí však zatím firma má. Ke konci posledního čtvrtletí disponovala 8,5 miliardami dolarů v hotovosti, dále má závazek od Volkswagenu ve výši 3,5 miliardy dolarů a možnost získat 6,6 miliardy dolarů z půjčky od Ministerstva energetiky. Tato likvidita poskytuje Rivianu potřebný prostor pro rozšíření výroby a získání tržního podílu.

Investice s potenciálem, ale i s velkým rizikem

Investoři by měli vnímat Rivian ne jako krátkodobou spekulaci na problémy Tesly, ale jako dlouhodobý projekt, který má šanci uspět pouze tehdy, pokud firma naplní své výrobní a finanční cíle. Rok 2025 přinese stabilizaci a přípravy, skutečný růst by mohl začít až v následujících letech.

S tržní kapitalizací okolo 16,5 miliardy dolarů a ročními tržbami kolem 5 miliard dolarů má Rivian daleko ke gigantům v oboru, jako je Tesla. Pokud však dokáže přejít do ziskového hospodaření a rozšířit výrobu do stovek tisíc vozidel ročně, může být v průběhu tohoto desetiletí svědkem výrazného růstu hodnoty svých akcií.

Nicméně jde o vysoce rizikovou investici, která je vhodná především pro investory ochotné akceptovat možné výkyvy, zpoždění projektů a výrazné finanční nároky. Úspěch Rivianu není zaručen, ale potenciál zde rozhodně je – zejména pokud se firmě podaří oslovit širší trh s modelem R2 a navázat na dlouhodobé trendy v oblasti elektromobility.

Zdroj: Shutterstock
Předchozí článek

Broadcom zrychluje s umělou inteligencí, ale ocenění může investory odrazovat

Další článek

Dutch Bros rychle roste a láká investory navzdory vysoké ceně akcií

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.