Společnost Rivian Automotive (RIVN) je jedním z nejmladších a zároveň nejambicióznějších výrobců elektrických vozidel.
Její akcie se aktuálně obchodují okolo 14 dolarů a tržní kapitalizace činí 17 miliard dolarů. Pro investory představuje Rivian značnou výzvu – firma má potenciál stát se významným hráčem na trhu, ale zároveň se stále potýká s problémy typickými pro začínající automobilku.
Klíčová otázka tedy zní: dokáže Rivian v příštích letech vyrůst do stabilního a ziskového výrobce, nebo zůstane rizikovou sázkou s nejistým výsledkem?

Slábnoucí poptávka a příprava nových modelů
Rivian si v roce 2023 prošel obdobím silného zájmu o modely R1T a R1S, ale od té doby se růst dodávek začal zpomalovat. Po dosažení vrcholu se ukázalo, že poptávka po těchto vozidlech už není tak silná. To je pro automobilku jasný signál, že pro udržení růstu bude muset rozšířit nabídku a oslovit širší skupinu zákazníků.
Největší naději aktuálně představuje model R2, který má vstoupit do výroby v roce 2026. S plánovanou cenou okolo 45 tisíc dolarů před náklady na dopravu půjde o SUV určené pro cenově citlivější spotřebitele. Úspěch tohoto modelu by mohl být klíčový pro to, aby Rivian pronikl do mainstreamového segmentu trhu a zvýšil objemy výroby na úroveň, která firmě umožní přiblížit se ziskovosti.
Výrobní plány na rok 2025 počítají s 40 až 46 tisíci vozidly. V porovnání s etablovanými automobilkami jde o malé číslo, ale pro Rivian to bude zásadní krok k dosažení vyšší efektivity a k pokrytí fixních nákladů. Překážkou je ovšem fakt, že koncem září zanikne federální daňová úleva 7 500 dolarů na elektromobily, což může poptávku oslabit, a do hry vstupuje i nejistota kolem celních sazeb.
Ambice s modely R3, R4 a R5
Další fází růstu by měl být model R3, který sdílí platformu s R2, ale bude cenově ještě dostupnější – pod hranicí 40 tisíc dolarů. Zajímavé je, že R3 nebude jen menší verzí R2, ale spíše vyšším hatchbackem. Díky tomu by mohl oslovit mladší zákazníky, kteří si pořizují svůj první elektromobil. Rivian plánuje také sportovnější variantu R3X.
Výroba R3 je naplánována na polovinu roku 2028 v nové továrně v Atlantě. Její otevření bylo odloženo, aby se firma mohla soustředit na rychlejší uvedení modelu R2. To ukazuje, že Rivian pečlivě zvažuje své investice a dává přednost rychlejší monetizaci nejbližších projektů.
Dlouhodobější vize počítá s modely R4 a R5, které by měly být ještě levnější a dostupnější. Tyto vozy by mohly sdílet platformu s R2 a R3, což by umožnilo snížit výrobní náklady a rozšířit produkci. Rivian dokonce uvažuje o menším elektrickém pick-upu, ale takový model by se na trhu objevil nejdříve kolem roku 2030.
Vedle osobních vozů má automobilka rozpracovaný i segment užitkových vozidel. Model RCV se původně vyráběl výhradně pro Amazon, se kterým Rivian podepsal smlouvu na dodání 100 tisíc kusů do konce desetiletí. Od roku 2023 se vozy RCV prodávají i dalším velkým zákazníkům, což otevírá cestu k dalšímu rozšíření klientely. Pokud by se podařilo uzavřít kontrakt s dalším významným odběratelem, mohlo by to mít výrazný dopad na výsledky firmy.
Je akcie Rivian vhodná k nákupu?
Rivian má před sebou několik zásadních let, které rozhodnou o jeho budoucnosti. Hlavní výzvou je dosažení pozitivní hrubé marže a postupný přechod k ziskovosti. Hrubá marže je dnes stále negativní (-9,88 %), což ukazuje, že automobilka musí nejen zvyšovat objemy, ale i efektivně snižovat náklady.
Strategie je jasná: modely R2 a R3 by měly postupně snížit ceny elektromobilů a přivést do hry širší zákaznickou základnu. Pokud se Rivianu podaří úspěšně rozjet výrobu a zároveň zrealizovat iniciativy ke snižování nákladů, mohli bychom v horizontu tří let vidět první signály přiblížení k ziskovosti.
Na druhou stranu, cesta bude riskantní. Automobilka působí na vysoce konkurenčním trhu, kde se o zákazníky přetahují jak tradiční automobilky, tak noví hráči. K tomu se přidává nejistota ohledně podpory elektromobilů ze strany vlád a makroekonomické faktory, které mohou ovlivnit ochotu spotřebitelů investovat do dražších vozidel.
Pro investory tak Rivian zůstává vysoce rizikovou akcií. Potenciál je značný, ale cesta k úspěchu bude dlouhá a trnitá. Pokud se rozhodnete Rivian do portfolia zařadit, je vhodné držet jeho podíl na minimu a vnímat jej spíše jako doplněk k méně rizikovým investicím.
Rivian je stále v rané fázi své existence a stojí před klíčovým obdobím, kdy musí ukázat, že dokáže růst a dosáhnout ziskovosti. Modely R2 a R3 budou hrát rozhodující roli při expanzi do širšího trhu, zatímco koncepty R4 a R5 naznačují dlouhodobou ambici firmy stát se mainstreamovým výrobcem. Přestože má Rivian silné partnery a rozpracované projekty, investice do něj je zatím vhodná jen pro ty, kteří jsou ochotni podstoupit vyšší míru rizika.
