account_circle
Rivian bojuje se zpomalující poptávkou a snaží se najít cestu k ziskovosti

Rivian bojuje se zpomalující poptávkou a snaží se najít cestu k ziskovosti

Americký výrobce elektromobilů Rivian Automotive (RIVN) se v posledních letech stal symbolem ambicí nových hráčů, kteří chtějí konkurovat zavedeným automobilkám.

Americký výrobce elektromobilů Rivian Automotive (RIVN) se v posledních letech stal symbolem ambicí nových hráčů, kteří chtějí konkurovat zavedeným automobilkám.

Po slibném rozjezdu ale čelí nejisté budoucnosti. Zatímco v letech 2022 a 2023 firma zaznamenala prudký růst, v roce 2024 její tempo výrazně zpomalilo – tržby se propadly ze 167% růstu na pouhých 12 %. Tento obrat odráží širší vývoj v odvětví elektromobility, kde poptávka začíná ochabovat a výrobci přehodnocují své plány.

Mnoho velkých automobilek upozorňuje, že zájem zákazníků o elektromobily klesá. Společnost Stellantis (STLA), výrobce populárních pickupů RAM, například zrušila plánovaný model REV právě kvůli oslabení poptávky v Severní Americe. Podobně i General Motors omezil výrobu svých elektrických vozů po ztrátě daňových úlev, které v minulosti podporovaly nákup elektromobilů. Tyto kroky vytvářejí pro Rivian mimořádně obtížné prostředí – firma totiž prodává výhradně elektrická SUV a nákladní vozy, a to především na americkém trhu.

Pro Rivian tak začíná období, kdy bude muset dokázat, že umí uspět bez vládních pobídek a zároveň udržet konkurenceschopnost vůči tradičním automobilkám, které mají silnější finanční zázemí i rozsáhlejší distribuční sítě.

Zdroj: Shutterstock

Drahé akcie, rostoucí ztráty

Od svého vstupu na burzu zaznamenaly akcie Rivian dramatický propad – ztratily přibližně 90 % své hodnoty. I přes tento pád si společnost stále udržuje tržní kapitalizaci přes 16 miliard dolarů, což ukazuje, že investoři jí nadále přisuzují jistý dlouhodobý potenciál. Nicméně Rivian každoročně ztrácí miliardy a růst tržeb výrazně zpomaluje.

Ve druhém čtvrtletí letošního roku se firma po dvou období mírného zisku vrátila do červených čísel a vykázala hrubou ztrátu 206 milionů dolarů. Za celý loňský rok pak čistá ztráta dosáhla 4,75 miliardy dolarů. Příčinou jsou především vysoké výrobní náklady a velké investice do vývoje nových modelů, které mají být levnější a přístupnější širšímu okruhu zákazníků.

Problémem zůstává i oceňování automobilových společností. Zatímco tradiční hráči, jako je Ford Motor Company, se obchodují přibližně za 10–15násobek svých zisků, nové firmy, mezi něž patří i Rivian, jsou často hodnoceny podle tržeb nebo spekulativních očekávání. Tento přístup je však dlouhodobě neudržitelný. Jakmile se růst zpomalí, trh začne tlačit i tyto společnosti k realističtějším oceněním založeným na skutečné ziskovosti.

Jinými slovy – zisky budou dříve či později rozhodující. A dokud Rivian nedokáže přejít do stabilního provozního zisku, jeho akcie zůstanou pod tlakem.

Partnerství s Volkswagenem jako naděje

Naději do budoucna představuje strategické partnerství s automobilkou Volkswagen, které bylo oznámeno v červenci. Volkswagen do Rivianu investoval 1 miliardu dolarů a dohoda by měla mít celkovou hodnotu až 5,8 miliardy dolarů. Spolupráce se zaměřuje především na sdílení technologií a vývoj softwaru, který by mohl být využit ve vozidlech obou firem.

Pro Rivian tato dohoda znamená finanční injekci i potvrzení důvěry ze strany jednoho z největších světových výrobců automobilů. Zároveň může otevřít dveře na zahraniční trhy, kam se Rivian doposud příliš nedostal. Na druhou stranu, ani tato spolupráce sama o sobě neřeší klíčový problém – ztrátu daňových úlev v USA a ochabující poptávku po elektromobilech.

Bez strukturální podpory, kterou měl sektor elektromobility v minulých letech, bude pro výrobce jako Rivian složitější udržet tempo inovací i rozšiřovat výrobní kapacity. Navíc se společnost chystá na uvedení nového modelu SUV R2, jehož cena se má pohybovat kolem 45 000 dolarů – což je částka, která stále převyšuje průměrnou dostupnost pro běžného spotřebitele.

Tři roky plné výzev

Výhled pro následující tři roky zůstává nejistý. Rivian bude muset vyvážit potřebu růstu s tlakem na snižování nákladů, což není jednoduchý úkol pro společnost, která stále spaluje miliardy dolarů ročně. Kromě vývoje nových modelů se musí vypořádat i s poklesem výroby a dodávek, které se meziročně snížily.

Zatímco tržby z prodeje vozidel stagnují, rostoucí podíl na výnosech tvoří software a přidružené služby, které v posledním čtvrtletí přinesly tržby ve výši 376 milionů dolarů. Tento trend by mohl být do budoucna pro Rivian výhodný – software totiž nabízí vyšší marže než výroba automobilů. Přesto to nestačí k pokrytí ztrát, které společnost generuje ve výrobě.

Dalším problémem je makroekonomické prostředí. Pokud bude pokračovat Trumpova administrativa, není pravděpodobné, že by se daňové úlevy pro elektromobily v dohledné době vrátily. To by mohlo přibrzdit růst celého odvětví, zejména v USA, kde jsou tyto pobídky pro rozvoj trhu klíčové.

Zatímco akcie Rivian letos vykázaly jisté oživení, dlouhodobá dynamika zůstává slabá. Bez zásadního zlepšení efektivity výroby a jasné strategie, jak snížit ztráty, se dá očekávat, že společnost zůstane pod tlakem investorů i v následujících letech.

Společnost Rivian Automotive stojí na křižovatce. Má silného partnera v podobě Volkswagenu, ale zároveň čelí slábnoucí poptávce, ztrátě daňových pobídek a vysokým nákladům. V příštích třech letech bude muset dokázat, že dokáže přejít od příběhu o růstu k příběhu o ziskovosti a udržitelnosti. Pokud se jí to nepodaří, může i přes zajímavé technologie zůstat pro investory spíše varovným než vítězným příběhem elektromobilové éry.

Zdroj: Shutterstock
Předchozí článek

XRP prudce roste díky nižší inflaci a zlepšení americko-čínských vztahů

Další článek

Trump jedná v Asii, trhy klesají a svět čeká na verdikt Fedu i japonské banky

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.