V prvním čtvrtletí roku 2024 došlo k nečekanému 19% poklesu prodejů iPhonů společnosti Apple v Číně a společnost tak na jednom ze svých klíčových trhů zažívá jedno z nejtěžších období. Podle společnosti Counterpoint Research to představuje nejhorší výsledky iPhonu v Číně v období leden-březen od vypuknutí epidemie Covid-19 v loňském roce.
Zajímavé je, že k tomuto prudkému poklesu prodejů došlo uprostřed celkového růstu trhu s telefony. V důsledku toho společnost Apple ztratila značný podíl na trhu ve prospěch konkurentů, včetně zejména společnosti Huawei Technologies.
Stále znepokojivější trajektorii působení společnosti Apple v Číně lze vysledovat až do loňského roku, kdy vstoupil v platnost zákaz používání zařízení Apple vládními zaměstnanci. Tento zákaz výrazně ztížil působení společnosti Apple na trhu, který pro ni zůstává jedním z největších a nejdůležitějších. Podobné faktory v poslední době staví Apple do defenzivy, přestože Čína je pro společnost i nadále významnou výrobní základnou.
V důsledku tohoto poklesu akcie společnosti Apple utrpěly ztrátu a v úterý v předobchodní fázi klesly o 0,4 % na 165,12 USD. Tento pokles představuje 14% pokles od začátku letošního roku.
Apple Inc. (AAPL)
Navzdory tomu, že se situace jeví jako chmurná, září ve srovnání s tím, že v prvním čtvrtletí mohl být pokles mnohem prudší. Minulý měsíc společnost Counterpoint informovala o 24% propadu prodeje iPhonů během prvních šesti týdnů roku 2021 jen v Číně. Tento drastický pokles vedl společnost Apple ke snížení cen telefonů ve snaze zvýšit prodeje.
Senior analytik výzkumu ve společnosti Counterpoint Ivan Lam poznamenal: “Z týdne na týden pozorujeme pomalé, ale stabilní zlepšení, takže dynamika by se mohla změnit” u iPhonů. Pro druhé čtvrtletí vyjádřil opatrný optimismus a dodal: “Pro druhé čtvrtletí by možnost nových barevných variant v kombinaci s agresivními prodejními iniciativami mohla značku vrátit do pozitivního teritoria.”
Investoři netrpělivě očekávají další postup společnosti Apple v Číně, zejména s ohledem na nadcházející zprávu o výsledcích hospodaření, která má být zveřejněna 2. května. Společnost Counterpoint předpokládá, že celkový čínský trh s chytrými telefony letos poroste v nízkých jednociferných číslech.

Vzhledem k současnému útlumu prodeje iPhonů však může být pro Apple získání většího dílu tohoto rostoucího trhu obtížným úkolem. Otázkou zůstává, zda se díky lákadlu v podobě nových barevných variant a agresivních prodejních iniciativ podaří obnovit popularitu značky a konkurovat soupeřům. Tato situace představuje jedinečnou výzvu pro další strategii společnosti Apple v Číně, protože nejde jen o to získat zpět ztracené pozice, ale také se přizpůsobit měnícímu se tržnímu prostředí, kde je konkurence tvrdá.
Pokles prodeje v prvním čtvrtletí poukazuje nejen na problémy, kterým Apple v Číně čelí, ale také na tvrdou konkurenci na stále více nasyceném trhu, kde mají spotřebitelé na výběr z mnoha možností. Stále je velmi důležité sledovat, jak Apple přetvoří svou strategii, aby tuto kritickou výzvu přetavil v příležitost získat zpět svůj podíl na trhu.