Investiční svět vzbudil pozornost, když se objevila zpráva, že miliardář Bill Ackman nakupuje akcie společnosti Uber Technologies.
Jeho hedgeový fond Pershing Square Capital Management v prvním čtvrtletí roku 2025 získal 30,3 milionu akcií této dopravní a technologické firmy. Tento krok z Uberu učinil největší investici celého portfolia fondu, a to s váhou 18,5 %. Celková hodnota této pozice byla na konci března odhadována na 2,21 miliardy dolarů.
Ackman přitom není v oblasti technologických titulů žádným nováčkem. Jeho fond vlastní jen 12 aktivních pozic, a ještě donedávna mezi nimi dominovaly akcie mateřské společnosti Googlu – Alphabet. Přesun zájmu směrem k Uberu tak signalizuje strategickou změnu.

Dlouhodobý vztah a důvěra v nový management
Ackman v příspěvku na síti X (dříve Twitter) uvedl, že Uber sleduje a využívá již dlouho. První kontakt s touto službou mu zprostředkoval herec Edward Norton, který ho na aplikaci upozornil v počátcích firmy. Ackman s Nortonem tehdy investovali prostřednictvím venture fondu. Nyní, o více než deset let později, sází miliardář na Uber znovu – tentokrát ve velkém.
Důvodem jeho důvěry je především aktuální management společnosti. Podle něj Uber v minulosti trpěl chaotickým vedením, ale to se změnilo s nástupem generálního ředitele Dary Khosrowshahiho. Ten podle Ackmana „odvedl vynikající práci při transformaci firmy na vysoce ziskový a cash flow generující stroj“. Z firmy, která byla kdysi synonymem pro ztráty a neefektivní růst, se stala výdělečná platforma s ambiciózní vizí do budoucna.
Ocenění a růstový potenciál
Ackman zároveň ocenil tržní ocenění Uberu jako atraktivní. V době, kdy začal akcie nakupovat, byla podle něj společnost stále obchodována „s výraznou slevou vůči své vnitřní hodnotě“. I když od té doby akcie vzrostly téměř o 12 %, stále podle některých investorů zůstávají atraktivní.
Z dat agentury LSEG vyplývá, že 54 analytiků z Wall Street má na Uber pozitivní náhled: 13 z nich doporučuje „silný nákup“, 31 nákup a zbytek doporučuje „držet“. Průměrný 12měsíční cílový kurz počítá s dalším růstem ceny o zhruba 15 %.
Uber má k dispozici několik cest, jak dále expandovat. Kromě klasické přepravy osob skrze aplikaci se zaměřuje i na doručování jídla prostřednictvím Uber Eats, rozvíjí logistické služby pod značkou Uber Freight a investuje do autonomní dopravy. Tato diverzifikace zvyšuje šanci na dlouhodobý růst výnosů.
Rizika a konkurence na dohled
Přesto nelze přehlížet rizika, která Uber v nejbližší době čekají. Společnost čelí intenzivní konkurenci v různých regionech: v USA je to především Lyft, v Evropě Bolt a v Latinské Americe Didi. Tyto společnosti bojují s Uberem o podíl na trhu, často pomocí agresivních cenových strategií.
Další hrozbou může být vývoj autonomní mobility. Ačkoli Uber na této technologii sám pracuje, pokud se konkurentům – například Tesle – podaří uvést na trh úspěšný model robotaxi, mohla by Uberu klesnout dominance. Autonomní vozy představují pro firmu současně příležitost i hrozbu, a vývoj v tomto směru bude klíčový pro její budoucnost.
Navíc, ačkoliv Ackman vnímá ocenění Uberu jako výhodné, analytici upozorňují na poměr ceny k budoucím ziskům, který dosahuje 30,6. Aby si Uber udržel atraktivní valuaci, bude muset v následujících letech výrazně zvýšit zisky a tempo růstu.
Ackmanova sázka jako výzva pro ostatní investory
Vstup Billa Ackmana do Uberu lze vnímat jako významný signál důvěry ve firmu, její vedení i strategii. Přeměna Uberu z nerentabilního start-upu na stabilní, ziskovou společnost je v plném proudu a investice do inovací naznačují, že firma se nehodlá spokojit s tím, čeho dosáhla.
Zároveň je však třeba mít na paměti, že konkurenční prostředí a technologický vývoj mohou výhled narušit. Z toho důvodu zůstává Uber investicí s potenciálem, ale i s vyšší mírou rizika. Pro dlouhodobé investory, kteří jsou ochotni přistoupit na určitou volatilitu výměnou za růstový příběh, může být Uber zajímavou volbou. Ackmanova víra ve firmu rozhodně není náhodná – ale každý investor si musí položit otázku, zda sdílí jeho důvěru v budoucnost tohoto přepravního giganta.
