Společnost Amazon díky své dominanci v rychle rostoucích oblastech elektronického obchodování a cloud computingu dlouhodobě generuje miliardové zisky.
V rámci elektronického obchodu se prodává vše od potravin a dalších nezbytností až po masové zboží, čímž se uspokojí téměř každá nákupní potřeba. A společnost Amazon Web Services (AWS) je dlouhodobě největším světovým poskytovatelem cloudových služeb a nabízí podnikům širokou škálu služeb od analytiky a ukládání dat až po umělou inteligenci.
V posledním čtvrtletí pomohly tyto podniky společnosti Amazon dosáhnout tržeb ve výši více než 158 miliard dolarů a čistého zisku 15 miliard dolarů. Navíc po poklesu před několika lety volný peněžní tok a návratnost investovaného kapitálu (ROIC) opět rostou.
Nárůst volného peněžního toku ukazuje, že Amazon má zdroje na podporu budoucího růstu, a nárůst ROIC signalizuje, že společnost učinila moudrá investiční rozhodnutí. Výkonnost akcií odráží tuto dynamiku a akcie letos směřují k 50% zisku.

To vše dělá z Amazonu skvělou akcii – nyní se podívejme na dva důvody, proč byste právě teď měli koupit tohoto tržního giganta, jako by nebylo zítřka. Oba tyto body, z nichž jeden souvisí s elektronickým obchodováním a druhý nabízí výraznou podporu AWS, činí z Amazonu vítěznou volbu, protože by měly vést k nové vlně růstu v nadcházejících čtvrtletích i v dlouhodobém horizontu.
Optimalizovaná struktura nákladů
Amazon narazil na kámen úrazu již v roce 2022, kdy běhající inflace zvýšila náklady a problémy s dodavatelským řetězcem narušily i zisk. Společnost se dokonce poprvé za téměř deset let posunula do roční ztráty.
Potíže však netrvaly dlouho. Amazon toho využil jako příležitosti k reorganizaci své nákladové struktury – snížil počet pracovních míst, zvýšil efektivitu v centrech pro plnění a zaměřil se na rychlejší a levnější doručování zásilek zákazníkům.
Jedna z klíčových změn se týkala změny modelu plnění v USA z celostátního na regionální. Tím se zboží dostalo blíže k zákazníkovi, takže doručování je mnohem efektivnější – a Amazon ušetří na nákladech na obsluhu.
V posledním čtvrtletí Amazon uvedl, že zlepšil svou schopnost rozložit zásoby do jednotlivých fulfillment center o 25 % ve srovnání s předchozím rokem. A Amazon tvrdí, že je v tomto procesu reorganizace svých zásob stále na začátku, takže další efektivita a úspory by měly být na cestě.
Plán však již přinesl působivé výsledky. Rok po roční ztrátě pomohl Amazonu vrátit se k ziskovosti a od té doby pomáhá zvyšovat tržby. Tato lepší struktura nákladů tedy pomohla Amazonu rychle se zotavit po těžkém období a nyní můžeme počítat s tím, že bude pohánět růst v lepších časech.
Umělá inteligence podporuje růst
Pokud hledáte skvělou sázku na umělou inteligenci, je to právě Amazon. Společnost těží z této žhavé technologie dvěma hlavními způsoby. Společnost Amazon využívá AI v rámci celého svého elektronického obchodu, aby dosáhla zvýšení efektivity a zlepšila zážitek z nakupování pro zákazníky.

Společnost například využívá AI k optimalizaci provozu realizačních center a k výběru nejlepších doručovacích tras. A zákazníkům nabízí Rufuse, generativního nákupního asistenta s umělou inteligencí.
Největšího úspěchu v oblasti umělé inteligence však společnost Amazon možná dosáhla díky svému cloudovému podnikání. Společnost AWS se do AI pustila naplno a nabízí zákazníkům všechny typy produktů nebo služeb AI, které mohou potřebovat – od různých čipů přes kódovací asistenty až po plně spravovanou službu, která zákazníkům umožňuje přizpůsobit špičkové velké jazykové modely na míru jejich projektům.
To vše pomohlo společnosti AWS dosáhnout v posledním čtvrtletí ročního obratu 110 miliard dolarů, což ukazuje, že Amazon dokázal své investice proměnit v růst příjmů.
Vzhledem k tomu, že jsme stále na počátku revoluce v oblasti umělé inteligence – dnešní trh v hodnotě 200 miliard dolarů by měl do konce desetiletí dosáhnout 1 bilionu dolarů – a společnost AWS jako lídr trhu má široké spektrum zákazníků a potenciálních zákazníků, měla by umělá inteligence i v budoucnu podporovat růst společnosti AWS.