Navzdory nedávnému snižování počtu pracovních míst jsou akcie AMZN vynikajícím dlouhodobým tahounem.
Divize Prime Video a Amazon MGM Studio oznámily 10. ledna propouštění stovek zaměstnanců. Zpráva od společnosti Amazon (NASDAQ:AMZN) poslala akcie AMZN v daný den nahoru.
„[Z]astihli jsme příležitosti ke snížení nebo ukončení investic v určitých oblastech a zároveň jsme zvýšili naše investice a zaměřili se na obsahové a produktové iniciativy, které přinášejí největší efekt,“ poznamenal k tomu The Hollywood Reporter Mike Hopkins, výkonný ředitel odpovědný za její filmové a video iniciativy.
Stovky pracovních míst jsou pro Amazon málo. K 31. prosinci 2022 zaměstnávala přes 1,5 milionu lidí.
Společnost Unity Software (NYSE:U), vývojář videoher v San Francisku, 8. ledna oznámila, že zruší 1 800 pracovních míst, tedy asi 25 % svých zaměstnanců. I kdyby Amazon zrušil 1 000 pracovních míst, neznamená to ani desetinu 1 % jeho celkového počtu zaměstnanců.
Rozumná alokace kapitálu ze strany podniků zahrnuje zajištění toho, aby každý zaměstnaný člověk byl nezbytný pro budoucí úspěch. Někdy tomu tak není. Zdá se, že toto je jeden z těch případů.
V době, kdy se blíží rok 2024, uvádíme tři důvody, proč je třeba škrty interpretovat pozitivně.

Příjmy z reklamy a akcie AMZN
V prosinci jsem naznačil, že význam reklamního byznysu společnosti bude nadále růst. Během devíti měsíců končících 30. září činily její příjmy z reklamy 32,3 miliardy dolarů, což je o 23,3 % více než před rokem a o 2,5 miliardy dolarů více než příjmy z předplacených služeb.
Se spuštěním vrstvy Prime Video podporované reklamou v roce 2024 se rozdíl mezi těmito dvěma jednotkami bude dále zvětšovat. Proč uzavírat partnerství s IPG Mediabrands na provozování reklamy na platformě Prime Video a pak si nechávat na výplatní pásce zaměstnance, kteří údajně dělají práci, kterou bude vykonávat její partner?
Nevím, jestli je to tak, ale zdá se, že mezi oběma organizacemi dochází k určitému zdvojování povinností, přinejmenším v oblasti reklamy. V případě potřeby může vždy najmout další zaměstnance.
Myslím, že je fér říct, že reklamní byznys Amazonu se v posledních čtvrtletích více automatizoval, takže potřeba skutečných lidí je pro jeho úspěch méně důležitá.
Alokace umělé inteligence se musí stát ještě zásadnější
Není pochyb o tom, že AI je jedním z nejdůležitějších zdrojů příjmů společnosti Amazon v příštích letech. S ohledem na to je zásadní alokovat co nejvíce lidského a investičního kapitálu do oblastí, které budou v budoucnu přinášet největší příjmy a zisky.
MGM Studios a Prime Video se ve vztahu k reklamě a AI nehodí.
Škrty v těchto podnicích by investory neměly překvapit. Amazon nekoupil MGM kvůli talentům, ale kvůli knihovně filmů a televizních pořadů pro Prime Video. Ta ke zpeněžení nepotřebuje téměř žádné zaměstnance. Na Prime Video hodíte hromadu obsahu a do streamovací platformy nahrajete reklamy v takovém poměru, jaký uznáte za vhodný, abyste dosáhli správné rovnováhy mezi příjmy a zapojením zákazníků.
Článek z 8. ledna od Apooryho Chaudhriho, ředitele počítačového vidění a strojového učení ve společnosti Amazon Fashion, pojednával o čtyřech inovacích poháněných umělou inteligencí, které mají zákazníkům pomoci najít perfektně padnoucí oblečení prodávané prostřednictvím jejích e-shopů.
„Nástroj Fit Insights Tool využívá model LLM k získání a agregaci zpětné vazby zákazníků ohledně střihu, stylu a látky. Kontextualizuje vrácené zboží a analýzy tabulek velikostí s recenzemi zákazníků a pomocí strojového učení identifikuje vady v tabulkách velikostí,“ napsal Chaudhri.
„Využitím těchto dat mohou značky lépe porozumět problémům se střihem u zákazníků, zlepšit způsob, jakým zákazníkům sdělují informace o velikosti, a dokonce začlenit zpětnou vazbu do budoucích návrhů a výroby.“
Výsledek? Amazonu se vrací méně zboží.
Nyní se v žádném případě nejedná o novinku, ale ve srovnání se studii MGM a Amazon Prime to zdůrazňuje význam personálního zajištění souvisejícího s umělou inteligencí. Správné personální obsazení prvního z nich je pro budoucnost Amazonu mnohem zásadnější než to druhé.

Amazon už dosahuje maximální efektivity
Každá velká společnost zápasí s maximální efektivitou svého podnikání. Mám tím na mysli to, že se dostane na takovou úroveň efektivity, kdy stovky nebo tisíce zaměstnanců z firmy odejdou, ať už z vlastního rozhodnutí, nebo propuštěním, protože produktivita nevyžaduje žádný další energetický výkon, aby stejnou práci dokončili zbývající zaměstnanci.
K překračování maximální efektivity jsou náchylné zejména technologické společnosti a jediným způsobem, jak si můžete být jisti, že se tam dostanete, je pochopit, jaké duplicity povinností existují, a tyto duplicity odstranit. Není to exaktní věda.
Dobrou zprávou pro investory je, že některé z nejziskovějších let může mít Amazon navzdory své obrovské velikosti ještě před sebou.
Takže i když snižování počtu pracovních míst není dobré (zejména pro ty, kterých se týká), je to znamení, že se společnost blíží k maximální efektivitě, což by mělo zvýšit zisky bez většího úsilí zaměstnanců.
To je pro akcie AMZN výborná věc.