V období, kdy přichází čas bilancování a připomínání si důležitých věcí, je vhodné zastavit se i nad akciemi, které investora provázely velkou částí jeho cesty. Autor původního textu otevřeně přiznává, že jednou z klíčových investic jeho života je společnost Netflix (NFLX). Nejde jen o běžnou pozici v portfoliu, ale o jeho vůbec největší akciové držení, spojené s velmi dlouhou historií, osobní zkušeností a především směsicí úspěchů i chyb, které jsou pro investování typické. V kontextu svátku Díkůvzdání proto věnuje pozornost tomu, proč je za tuto investici vděčný a jakým způsobem jej formovala jako investora. Netflix označuje za průkopníka streamovacích služeb a klíčovou firmu, která zásadně ovlivnila jeho investiční přístup i výsledky.

Lekce pokory, která změnila pohled na investování
Autor vlastní akcie Netflixu více než 23 let. To samo o sobě vytváří silný příběh, ale jeho průběh je hořkosladký. Netflix koupil v říjnu 2002, kdy byl po neúspěšném IPO a působil jako nepopulární titul. O týden později o této investici psal a tehdy platilo, že pokud by někdo následoval jeho doporučení a akcie držel až dodnes, měl by zhruba stotisícinásobný výnos. V této části textu je patrné, jak silný potenciál akcie měla.
Zásadní zlom přichází ve chvíli, kdy autor popisuje, že po několika měsících prodal 80 % svého podílu. V následujících deseti letech prodal vše kromě 1 % původní pozice. Tato skutečnost ukazuje, že správné rozhodnutí koupit akcii je jen část investičního procesu. Dlouhodobé výsledky závisí i na trpělivosti a schopnosti investici držet. Vlastnit 1 % akcie, která mohla vytvořit obrovské bohatství, má podle autora jednu paradoxní výhodu – umožňuje přesně spočítat, jakou hodnotu by držení celé pozice mělo. Posunutím desetinné čárky o dvě místa doprava si uvědomuje chybu v hodnotě 7,5 milionu dolarů. Tato zkušenost mu poskytla drahou, ale přínosnou lekci o trpělivosti a o tom, jak důležité je nechat potenciální růst skutečně projevit.
Autor otevřeně říká, že z chyb se naučil více než z úspěchů. Uvědomění si, že větší hodnotu mohou mít investice, které investor předčasně opustil, než ty, které udržel, je pro něj zásadní poznatek. Přiznává také, že kromě této cenné lekce již mnoho výhod z držení původního 1% podílu neplyne. Je to realistické přiznání, které ukazuje, že investování není jen o vítězstvích, ale také o rozhodnutích, která mohou stát výrazné částky.
Netflix jako příklad firmy, která se nebojí zásadních změn
Netflix dnes poskytuje služby více než 300 milionům platících členů po celém světě, což je výrazný rozdíl oproti roku 2002, kdy měl přibližně 700 000 předplatitelů využívajících doručování DVD poštou. Změny v čase ukazují, jak firma dokázala reagovat na vývoj technologií i potřeb uživatelů. Netflix postupně přijal Blu-ray disky, byť s příplatkem, ale skutečně zásadním zlomem bylo přeorientování na streamování videa. Nejprve nabídl digitální katalog jako doplněk pro odběratele disků, později rozdělil nabídku na dva samostatné podniky, což zpočátku vzbuzovalo kritiku. Jméno Qwikster se stalo terčem vtipů, ale nakonec Netflix posílil svou pozici a ukázal, že rozhodnutí bylo správné.

Autor přirovnává strategii Netflixu k velitelům, kteří „pálí své lodě“, aby nebyla možnost vrátit se zpět. Netflix byl ochoten disruptovat sám sebe, aby si upevnil vedení. Firma se historicky bránila příjmům z reklamy, ať už na poštovních obálkách s disky, nebo ve streamovací službě. Teprve před třemi lety, po dvaceti letech veřejného obchodování, zavedla úroveň služby podporovanou reklamou. Podle autora však cílem nebylo maximalizovat zisk na zákazníka, ale udržet nákladově citlivé předplatitele v době, kdy existují levnější konkurenční platformy.
Důvěra budovaná výsledky a časem
Diskuse o chybách Netflixu pokračuje i v přítomnosti. Někteří kritici vnímají jako omyl expanzi do živých sportovních přenosů nebo ukončení zveřejňování počtů předplatitelů na konci minulého roku. Autor připouští, že některým změnám sám zcela nerozumí, ale jeho důvěra ve firmu je silnější než pochybnosti. Argumentuje tím, že žádná streamovací služba nemá větší platící publikum než Netflix, což mu umožňuje přeplatit konkurenty. Přijal i fakt, že nepotřebuje detailní údaje o počtech předplatitelů. Spokojí se s informací o 301,6 milionu placených členství na konci roku 2024 a spoléhá na viditelnost, kterou firma poskytuje.
Autor se odvolává na výsledky posledního čtvrtletí, kdy Netflix dosáhl meziročního růstu tržeb o 17,2 %, což byl nejvýraznější skok za více než čtyři roky. Nepotřebuje znát přesné rozdělení tohoto růstu mezi počet předplatitelů, příjmy z předplatného nebo příjmy z reklamy. Důležité je pro něj to, že Netflix nadále prokazuje výkonnost a neztrácí dynamiku. Dokud se neukáže opak, společnost má jeho důvěru – a to je další důvod, proč je za Netflix v tomto období vděčný.