account_circle
Podle Morgan Stanley se čínští spotřebitelé brzy nevrátí k útratám z doby před Covidem, což je pro Starbucks problém

Podle Morgan Stanley se čínští spotřebitelé brzy nevrátí k útratám z doby před Covidem, což je pro Starbucks problém

Výdaje čínských spotřebitelů se v dohledné době nevrátí na úroveň před nástupem pandemie Covid, což je problém pro mezinárodní značky, jako je Starbucks, uvedla v neděli ve své zprávě banka Morgan Stanley.

Výdaje čínských spotřebitelů se v dohledné době nevrátí na úroveň před nástupem pandemie Covid, což je problém pro mezinárodní značky, jako je Starbucks, uvedla v neděli ve své zprávě banka Morgan Stanley.

Lidé jsou nejen opatrnější, ale mají nyní i větší výběr.

Na straně výdajů působí na čínské spotřebitele v letošním roce tři faktory, uvedli analytici Morgan Stanley.

Zaprvé, Čína nerozdala spotřebitelům stimulační šeky, jako to udělaly Spojené státy a další části světa v důsledku covidové krize.

Zadruhé, pandemická omezení a regulační změny zrušily 30 milionů pracovních míst v sektoru služeb, která by existovala před příchodem Covidu, odhadují analytici.

Zpráva uvádí, že přibližně 20 milionů těchto pracovních míst se pravděpodobně vrátí později v tomto a příštím roce. Analytici však očekávají, že obnovení zbývajících 10 milionů bude trvat déle, protože byly ovlivněny zásahy Pekingu do vzdělávání, internetových technologií a nemovitostí.

Zdroj: Reuters

Zatřetí, trh s bydlením zůstává trvale měkký v důsledku snahy vlády omezit spekulace.

Dříve, ještě v první polovině roku 2021, vedly prodeje nemovitostí k oživení, upozornili analytici Morgan Stanley.

Covid-19 a opatření na její kontrolu v letech 2020 až 2022 táhly čínskou ekonomiku dolů. Od náhlého ukončení těchto omezení v prosinci se růst zotavil jen mírně.

Po očekávaném 9% oživení výdajů čínských spotřebitelů v letošním roce předpovídají analytici Morgan Stanley v příštím roce nárůst o 4,8 %, což je o 0,5 procentního bodu méně než před pandemií.

V případě společnosti Starbucks analytici očekávají, že odvětvový ukazatel tržeb ve stejných prodejnách v Číně letos vzroste přibližně o 7 %. To je stále „zhruba o desítky procent“ méně než v roce 2019, uvádí se ve zprávě.

Místní trh se stává tvrdším
Situaci mezinárodním značkám ztěžuje také rostoucí místní konkurence.

Zdroj: Bloomberg

Ve skutečnosti je americký kávový gigant „nejméně favorizován, aby využil páky oživení v Číně“, mezi výběry akcií amerických „restaurací“ analytiků Morgan Stanley.

Zpráva Morgan Stanley uvádí, že v dubnu došlo v Číně k 16% meziročnímu nárůstu počtu kaváren – většinou místních značek. „V důsledku toho MNC, jako je SBUX, ztrácejí podíl na trhu (ačkoli prodejny stále rostou solidním tempem).“

„Značce více konkurují relativně nově vznikající, ale rychle rostoucí koncepty jako Luckin, Cotti a Tim Hortons.“

Čínská společnost Luckin Coffee má nyní více než 9 000 prodejen, zatímco Tim Hortons má po vstupu do země v roce 2019 podle společností více než 600 provozoven. Nová značka Cotti Coffee je tak populární, že její webové stránky varují před lidmi, kteří se snaží za značku vydávat.

Společnost Starbucks otevřela svou 6 000. prodejnu v pevninské Číně v září 2022.

Předchozí článek

Toto jsou nejlevnější technologické akcie v indexu S&P 500

Další článek

Bitcoin se dotýká 28 000 dolarů, protože dohoda o stropu amerického dluhu míří do Kongresu

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies