account_circle
Pfizer čelí regulačním překážkám a hledá novou cestu k růstu

Pfizer čelí regulačním překážkám a hledá novou cestu k růstu

Ačkoli společnost Pfizer v posledních letech zaznamenala pokles tržeb a zisku, její produktová řada zaměřená na léčbu a prevenci COVID-19 zůstává klíčovou složkou celkových výsledků.

Ačkoli společnost Pfizer v posledních letech zaznamenala pokles tržeb a zisku, její produktová řada zaměřená na léčbu a prevenci COVID-19 zůstává klíčovou složkou celkových výsledků.

Vakcína Comirnaty a antivirový lék Paxlovid v roce 2024 společně vygenerovaly 11,1 miliardy dolarů. Celkové tržby společnosti Pfizer dosáhly 63,6 miliardy dolarů, což znamená meziroční nárůst o 7 %. Pokud se však z těchto čísel vyjmou příjmy z pandemických produktů, růst tržeb by činil výraznějších 12 %.

Přestože poptávka po vakcínách proti koronaviru celosvětově klesá, podíl těchto dvou přípravků stále tvoří zhruba 17,5 % celkových tržeb společnosti. Jinými slovy – i v době ustupující pandemie by Pfizer bez této části portfolia čelil ještě větším potížím. Na poklesu cen akcií společnosti o 56 % od roku 2022 se výrazně podepsal právě útlum koronavirové divize.

Zdroj: Getty Images

Regulace v USA zpřísňuje pravidla pro očkování

V květnu 2025 přistoupil americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) k výrazné změně doporučení týkajících se očkování proti COVID-19. Namísto plošného doporučení vakcíny všem zdravým dospělým a dětem budou nyní prioritně očkovány pouze osoby starší 65 let a lidé s vyšším rizikem komplikací. Zdravé děti a těhotné ženy byly z doporučení odstraněny, což zásadně zúží cílovou skupinu vakcíny Comirnaty na americkém trhu.

Tato změna má vstoupit v platnost právě v období podzimní očkovací kampaně, tedy v době, kdy Pfizer tradičně zaznamenával zvýšený odbyt. Podle dostupných údajů americký trh tvořil v roce 2024 přibližně 37 % tržeb z Comirnaty. Pokles zájmu o očkování se tak přímo dotýká největšího trhu firmy.

Na druhou stranu Paxlovid zůstává regulačně nedotčen. Pokud by klesla míra proočkovanosti, může dojít k nárůstu počtu infekcí, což by mohlo vést k vyššímu předepisování tohoto léku. Přesto je zřejmé, že jakýkoli výpadek příjmů je pro Pfizer problémem – firma potřebuje každé procento růstu, aby udržela pozitivní výhled a důvěru investorů.

Investoři sledují nové akvizice a vývoj v onkologii

Pfizer v posledních měsících aktivně investoval do rozšíření svého portfolia onkologických léků, což je oblast, kde firma dlouhodobě drží silnou pozici. Nejnověji získal licenci na přípravek SSGJ-707, vyvíjený čínskou firmou 3S Bio, který se nachází ve střední fázi vývoje. Za tuto licenci zaplatil Pfizer předem 1,25 miliardy dolarů a v budoucnu může vyplatit až 4,8 miliardy dolarů na základě milníkových plateb.

Tento krok je součástí širší strategie, jejímž cílem je diverzifikace mimo oblast COVID-19. Vývoj nových léčiv, zejména v oblasti rakoviny, by mohl pomoci společnosti získat regulační schválení pro nové produkty a otevřít nové tržní příležitosti. Pfizer má v této oblasti hluboké zkušenosti a robustní výzkumné zázemí.

Zároveň firma pokračuje v snižování provozních nákladů, a to až do roku 2027. Tyto úspory mají vytvořit prostor pro další investice a stabilizaci zisku, i když tržby z pandemických produktů dále klesají.

Výhled: návrat k růstu nebude snadný

Vzhledem k vývoji od roku 2022 je zřejmé, že Pfizer potřebuje zásadní obrat. Nové regulační změny, ač samy o sobě nepředstavují fatální ránu, přispívají k celkovému tlaku, kterému firma čelí. Ztráta části trhu s vakcínami ve Spojených státech přichází v době, kdy je celkový výhled tržeb mírně klesající – střední odhad pro rok 2024 činí 62,5 miliardy dolarů, což je méně než v předchozím roce.

Navzdory tomu není důvod Pfizer zcela odepisovat. Firma disponuje rozsáhlým výzkumným a vývojovým portfoliem, silnou značkou a zkušenostmi, které jí mohou pomoci v dalších oblastech růstu. Úspěch v onkologii, nové akvizice a pokračující optimalizace nákladů představují možnou cestu k návratu investorů i růstu ceny akcií.

Pfizer tak nadále zůstává firmou s vysokým dividendovým výnosem (7 %) a solidní marží, i když cesta ke zvrácení negativního trendu nebude jednoduchá. Trpělivým investorům však může nabídnout slušný dlouhodobý výnos – pokud se jí podaří naplnit svůj strategický plán.

Zdroj: Unsplash
Předchozí článek

Má Airbnb ještě prostor pro růst, nebo je potenciál společnosti vyčerpán?

Další článek

Velká sázka na kvantové výpočty: Má Rigetti šanci uspět?

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies