account_circle
PayPal: silný hráč digitálních plateb, nebo akcie bez růstového příběhu?

PayPal: silný hráč digitálních plateb, nebo akcie bez růstového příběhu?

PayPal (PYPL) byl dlouhou dobu synonymem pro digitální platby.

PayPal (PYPL) byl dlouhou dobu synonymem pro digitální platby.

Když se v roce 2015 oddělil od eBay, investoři v něm viděli jednu z nejperspektivnějších technologických firem své doby.

Společnost skutečně dokázala v následujících letech prudce růst, expandovala do nových segmentů a posilovala svou uživatelskou základnu. Jenže poslední roky ukázaly, že ani velikán jako PayPal není imunní vůči ztrátě tempa a tlaku konkurence.

Pro investory tak dnes vyvstává otázka: představuje tato akcie stále atraktivní příležitost, nebo se z ní stává spíše stabilní, ale nikoliv převratná sázka?

Zdroj: shuttterstock

Od euforie k vystřízlivění

První roky po oddělení od eBay byly pro PayPal mimořádně úspěšné. Pokud by investor do akcie vložil 1 000 dolarů hned první den obchodování, na vrcholu v červenci 2021 by tato částka narostla na více než 7 400 dolarů. Jenže realita se rychle změnila. Dnešní cena kolem 70 USD znamená, že hodnota této investice by činila pouze 1 680 dolarů. Pro srovnání – stejných 1 000 dolarů vložených do indexu S&P 500 by narostlo na více než 3 200 dolarů.

Jedním z klíčových momentů byla ztráta exkluzivní pozice u eBay. V roce 2018 oznámila tato platforma přechod na nizozemského konkurenta Adyen, čímž PayPal přišel o významný zdroj transakcí. Pandemie COVID-19 sice na čas ztrátu zakryla prudkým růstem online nákupů, ale po jejím konci začal růst dramaticky zpomalovat.

Tehdejší generální ředitel Dan Schulman plánoval do roku 2025 zdvojnásobit počet účtů, tržby i volný peněžní tok. Realita byla jiná: do konce roku 2024 měl PayPal „jen“ 434 milionů účtů, tržby dosáhly 31,8 miliardy dolarů a volný peněžní tok 6,6 miliardy. Oproti původním cílům šlo o velké zklamání.

Do hry vstoupily i další faktory. Inflace začala snižovat spotřebitelské výdaje, konkurence posílila a take rate – tedy podíl z transakcí, který PayPal inkasuje – postupně klesal. Velkou roli sehrál i růst platforem s nižšími maržemi, jako je Venmo nebo Braintree, které tvoří stále větší část celkového objemu plateb.

Inovace a rozšiřování portfolia

Aby PayPal udržel svou pozici, pustil se do expanze v nových oblastech. Přidal nástroje typu „kup teď, zaplať později“ (BNPL), umožnil uživatelům obchodovat s kryptoměnami a posílil spolupráci s karetními giganty Visa a Mastercard. Důležitým krokem bylo i spuštění vlastního stablecoinu PayPal USD, který má využití při přeshraničních převodech a také u nových spořicích produktů.

Změny se promítly i do hospodaření. Provozní marže podle GAAP vzrostla z 15,3 % v roce 2020 na 16,7 % v roce 2024. Zisk na akcii stoupal stabilně o 3 % ročně. I když to nebyla revoluce, ukázalo se, že PayPal si umí udržet profitabilitu i v náročném prostředí.

Po odchodu Dana Schulmana v roce 2023 nastoupil do čela společnosti Alex Chriss. Jeho strategie je méně ambiciózní, ale více disciplinovaná. Důraz klade na efektivitu a také na rozsáhlé zpětné odkupy akcií, které mají posilovat zisk na akcii i při pomalejším růstu tržeb.

Výhled: stabilní růst, atraktivní ocenění

Vývoj PayPalu v příštích letech bude formovat několik nových iniciativ. Produkty jako PayPal Open, který sjednocuje platební a finanční nástroje, či PayPal World, kompatibilní s globálními platformami, mají posílit konkurenceschopnost. Přidává se i Fastlane checkout, služba zrychlující placení, a širší využití umělé inteligence při zpracování transakcí a boji s podvody.

Analytici očekávají, že v období 2024–2027 porostou tržby přibližně o 6 % ročně, zatímco zisk na akcii má růst rychlejším tempem kolem 16 % ročně. Zajímavé je, že akcie se obchodují jen za 14násobek letošního zisku, což je na technologickou firmu s globálním dosahem poměrně nízká valuace.

Z toho vyplývá, že PayPal už není dynamickou růstovou akcií, která by dokázala několikanásobně zvýšit hodnotu investice během několika let. Na druhou stranu se jeví jako stabilní dlouhodobá sázka na digitalizaci plateb, která může investorům poskytnout konzervativnější růst a předvídatelný vývoj.

PayPal přežil zásadní ztrátu partnerství s eBay, zpomalující růst i tvrdou konkurenci. Dokázal se přizpůsobit novým trendům, přidal služby od BNPL po kryptoměny a udržel si schopnost generovat solidní zisky. Přesto už není akcií, která by investorům zajistila „zisky měnící život“.

Pro dnešní investory představuje spíše stabilního hráče s atraktivní valuací, který dokáže dlouhodobě posilovat hodnotu prostřednictvím inovací a zpětných odkupů. Pokud hledáte expozici vůči trhu digitálních plateb bez nutnosti spoléhat na rizikové startupy, PayPal může být dobrou volbou. Ale pokud hledáte raketový růst a cestu k doživotnímu bohatství, budete se muset poohlédnout jinde.

Zdroj: Shutterstock
Předchozí článek

Ford míří do nové éry elektromobility s ambiciózní strategií do roku 2027

Další článek

Rocket Lab na vzestupu: skutečný průlom má odstartovat s raketou Neutron

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.