Společnost Boeing (BA) možná nakonec prodá svou obrannou jednotku, ale z obranného byznysu ještě neskončila. Ve velkém oznámení, které by mohlo napovědět o budoucnosti společnosti, americké letectvo (USAF) minulý týden potvrdilo, že udělilo společnosti Boeing 2,56 miliardy dolarů na to, aby pro něj postavila „dva operačně reprezentativní prototypy zbraňových systémů E-7A“.
Tato zakázka byla největší zakázkou uvedenou v denní aktualizaci smluv ministerstva obrany z 9. srpna – čtyřnásobně. (Na druhém místě se umístila zakázka společnosti Lockheed Martin na radarové systémy námořnictva v hodnotě 611 milionů dolarů). Ještě důležitější než hodnota v dolarech je skutečnost, že kontrakt Boeingu má velký prostor pro růst.
Co letectvo nakupuje od společnosti Boeing
Letoun E-7A Wedgetail společnosti Boeing je určen pro včasnou výstrahu a kontrolu pohyblivých cílů (AEW&C). Nejznámějším příkladem této technologie je letoun E-3 Sentry AWACS (zkratka z anglického „Airborne Warning and Control System“), který byl poprvé představen v roce 1977 a který letectvo hodlá postupně modernizovat a nahrazovat.

Společnost Boeing již vyrábí letoun E-7 Wedgetail (představený v roce 2012 a založený na letounu 737 nové generace tohoto výrobce), který je určen především pro zahraniční armády. E-7A bude modernizací této platformy a letectvo chce, aby Boeing urychlil její vývoj výrobou několika „rychlých prototypů“ – proto ten supervelký kontrakt.
Rané verze jakéhokoli nového zbraňového systému bývají dražší, než když se systém dostane do sériové výroby. Ale cena této zakázky se stále zdá být poměrně vysoká. Pro srovnání, kontrakt z roku 2012 na stavbu čtyř obyčejných E-7 Wedgetail pro Jižní Koreu stál tuto zemi pouze 1,7 miliardy dolarů – tedy sotva 400 milionů dolarů na letadlo. Naproti tomu letectvo zaplatí za každý z prvních dvou E-7A zhruba třikrát tolik.
Naléhavost požadavku letectva na rychlé prototypy – potřebného k rozhodnutí o výrobě v roce 2026 – pravděpodobně pomáhá vysvětlit, proč je ochotno za tyto letouny zaplatit o tolik více. Ale i tak se zdá, že „rychlý“ je poměrně flexibilní termín. Podle samotného letectva by Boeing neměl dodat prototypy E-7A dříve než v roce 2028 – dva roky poté, co bude rozhodnuto o výrobě!
Co to znamená pro Boeing
Hodně záleží na tom, jak toto rozhodnutí dopadne pro Boeing (a také pro Northrop Grumman (NYSE: NOC), který staví radar pro E-7A). Kromě prvních dvou letounů chce letectvo koupit další dva tucty Wedgetailů – celkem 26. A kromě USAF, jak uvádí Breaking Defense, by se celosvětová poptávka po E-7A mohla zvětšit možná dvakrát až třikrát. Nakonec by Boeing mohl prodat 50 až 70 kusů tohoto nového AWACSu a po plném rozběhnutí výroby stavět až šest letadel ročně.
Kolik peněz to nakonec pro Boeing znamená, se teprve uvidí. Server Breaking Defense citoval šéfa akvizičního oddělení letectva Andrewa Huntera, který ocenil ochotu Boeingu „vytáhnout tužky, nabrousit je a odvést dobrou práci, aby snížil náklady na program rychlého prototypování“ – i když ne zcela na úroveň, kterou Korejci zaplatili před 12 lety.
Dokud však nebudeme znát konečnou cenu, máme k dispozici pouze cenu prototypu: 1,3 miliardy dolarů za letadlo. Jakou cenu by to mohlo mít pro Boeing?
The Boeing Company (BA)
No, s důraznou výhradou, že se pravděpodobně jedná o maximální hodnotu , kterou by kontrakt mohl mít, 1,3 miliardy dolarů za letadlo krát maximálně 70 Wedgetailů celkem znamená pro Boeing celkovou hodnotu programu 91 miliard dolarů. Investoři by samozřejmě měli toto očekávání zmírnit s vědomím, že ceny budou klesat, jak se bude výroba rozšiřovat – a s vědomím, že pokud Boeing staví maximálně šest letadel ročně, pak by se těchto 91 miliard dolarů rozložilo na více než deset let výroby.
I tak by ale konečné číslo mohlo nakonec vypadat velmi atraktivně – podle údajů společnosti S&P Global Market Intelligence by se mohlo pohybovat kolem 8 nebo 9 miliard dolarů ročně, což je zhruba jedna třetina příjmů, které dnes obranná jednotka Boeingu produkuje. A to ani nepočítáme průběžné příjmy, které může Boeing očekávat ze servisu, údržby a modernizace letadel v následujících letech. Připomeňme, že letouny E-3 Sentry, které Wedgetail nahrazuje, létají již téměř 50 let.
Když se to vezme kolem a kolem, zdá se, že je to pro Boeing docela dobrá zpráva. S kontrakty, jako je tento, by možná Boeing měl zvážit, zda se přece jen nepustit do obranného byznysu.