Společnost Nvidia (NVDA) sice v současnosti získává většinu příjmů z grafických procesorů pro datová centra, které se používají k trénování a provozování umělé inteligence, ale stále je drtivou jedničkou na trhu herních grafických procesorů. Její tržní podíl se obvykle pohybuje nad 80 %, přičemž AMD je s velkým odstupem na druhém místě.
Jedním z důvodů, proč si Nvidia tak dlouho udržuje tak dominantní vedení, je to, že neustále posouvá laťku nových funkcí. Populární hry a herní enginy implementují tyto funkce, které mohou fungovat pouze na hardwaru Nvidia, což vytváří motivaci pro hráče, aby zůstali u Nvidie a odemkli si tak nejlepší grafický výkon a kvalitu.
Na veletrhu CES 2025 společnost Nvidia konečně představila grafickou kartu řady RTX 50, která je postavena na architektuře Blackwell. Společnost slibuje až dvojnásobný výkon oproti produktům minulé generace díky různým funkcím poháněným umělou inteligencí, které dokáží upscalovat obraz, generovat snímky za běhu a provádět další triky zvyšující výkon. Spolu s oznámením Nvidia hovořila o některých nových schopnostech AI, které by měly společnosti pomoci udržet se na špičce na trhu grafických karet.

AI na více místech
Společnost Nvidia uvedla na trh čtvrtou generaci DLSS, což je sada technologií využívajících umělou inteligenci, které jsou schopny výrazně zvýšit snímkovou frekvenci, spolu s řadou RTX 50. Ačkoli Nvidia uvedla, že její nové grafické karty mohou poskytnout dvakrát vyšší výkon než jejich předchůdci, většina tohoto nárůstu výkonu bude zajištěna spíše vylepšením těchto technologií než zvýšením hrubého výpočetního výkonu.
Jednou z funkcí DLSS je schopnost generovat snímky za běhu. Namísto vykreslování hry rychlostí 100 snímků za sekundu, kdy každý snímek prochází celou grafickou procesorovou linkou, může být hra vykreslována s nižší snímkovou frekvencí a mezisnímky mohou být interpolovány. Hráči si tak mohou vychutnat lepší vizuální věrnost, aniž by se snížila snímková frekvence.
DLSS 4 zvyšuje maximální počet snímků, které lze generovat najednou. Předchozí iterace DLSS byla omezena na generování pouze jednoho snímku navíc, protože generování více snímků by vedlo k problémům s výkonem. Společnost Nvidia také zlepšila kvalitu generovaných snímků a tvrdí, že DLSS 4 snižuje vizuální artefakty, které jsou tomuto typu generování snímků vlastní.
Kromě vylepšení stávajících funkcí zavádí Nvidia umělou inteligenci hlouběji do grafické pipeline pomocí technologie RTX Neural Rendering. Jde o to, aby se malé neuronové sítě dostaly do programovatelných shaderů, které se starají o převod trojúhelníků, textur a dalších dat do 3D scény. Vývojáři mohou na svých herních datech a kódu shaderů provádět několik iterací trénování, přičemž konečným cílem je zrychlení určitých úloh za běhu.
Tato funkce by mohla mít velký význam. Jednou z aplikací je využití umělé inteligence ke kompresi textur, což vývojářům umožní uložit více obrázků s vysokým rozlišením do stejného množství videopaměti. Další možností je využití umělé inteligence ke kompresi vysoce komplexního kódu shaderů, což zvýší výkon až pětinásobně. Jak dobře to všechno funguje, se teprve uvidí, ale potenciál je velký.
Další novinkou od Nvidie je RTX Neural Faces. Tato funkce umožňuje vývojářům využívat generativní umělou inteligenci v kombinaci se vstupními daty ke generování realistických tváří postav. Tyto obličeje jsou trénovány na tisících vygenerovaných obrázků, které pokrývají různé úhly, emoce a světelné podmínky, což vede k přirozenému a přesvědčivému výsledku.

Udržení náskoku
Při uvedení grafických karet řady RTX 50 na trh bude k dispozici 75 her, které budou pracovat s DLSS 4, a později přibudou další. Široká podpora specifických funkcí společnosti Nvidia je jedním z důvodů, proč se jí daří na trhu grafických karet odrážet nápor společností AMD a Intel. Pro ty, kteří chtějí absolutně nejlepší herní výkon a vizuální kvalitu, je v mnoha hrách Nvidia tou nejlepší volbou.
Řada RTX 50 bude brzy čelit novým grafickým kartám od společnosti AMD, i když společnost AMD zatím mnoho informací neprozradila. Jakmile společnost Nvidia doplní svou řadu grafických karet střední třídy, což se pravděpodobně stane ještě letos, dostane se do křížku i působivá grafická karta B580 od společnosti Intel.
Nvidia bude mít sice silnou konkurenci, ale díky inovacím v oblasti umělé inteligence, které zvyšují snímkovou frekvenci, snižují spotřebu videopaměti a zvyšují realističnost, ji bude těžké porazit.