Akcie čínských výrobců elektromobilů Nio Inc. a BYD Co. Ltd. ve středu klesly poté, co vyšlo najevo, že Evropská komise hodlá uvalit na čínská elektrická vozidla nová cla ve výši až 38 %.
Tento vývoj se odehrál sotva měsíc poté, co USA dramaticky zvýšily cla na čínské elektromobily a zvýšily je čtyřikrát na ohromujících 100 %.
V předobchodní fázi klesly akcie společnosti Nio (NIO) o 1,6 %, čímž se dostaly na sedmitýdenní minimum. Tato nadnárodní společnost se sídlem v Šanghaji však zatím nevyváží žádné elektromobily ani do USA, ani do Evropy. Přesto řada tržních analytiků předpovídá, že Nio je připraveno tuto bouřlivou vlnu přečkat. Nehledě na to, že od oznámení amerických cel se akcie společnosti Nio propadly o 19 %, což se podepsalo na středečním propadu před zahájením obchodování.
NIO Inc. (NIO)
Chystaná cla Evropská komise nastínila v reakci na vyšetřovací studii, která odhalila, že čínské dotace místním výrobcům elektromobilů způsobují jejich protějškům v Evropské unii značné škody, jak uvedla agentura Dow Jones Newswires.
Mezitím se akcie společnosti BYD (BYDDY), která je kótovaná na burze v USA a má značný tok příjmů z Evropy, propadly o 3,5 %. Je třeba poznamenat, že podle exkluzivních údajů poskytovaných společností FactSet, poskytovatelem finančních informačních služeb, se za poslední rok prodeje elektromobilů BYD se sídlem v Šen-čenu do Německa prudce zvýšily přibližně o 22 % a představují téměř 1,3 % celkových příjmů.

Podle údajů společnosti FactSet společnost dále dosáhla zhruba 1 % svých příjmů ze Spojeného království. Vzhledem k těmto statistikám je zřejmé, proč hrozící cla z Evropy vyvolala vlnový efekt v rámci cen akcií společnosti BYD.
BYD Company Limited (BYDDY)
Jinde akcie dalšího čínského hráče na trhu s elektromobily, pekingské společnosti Li Auto Inc (LI), klesly o 1,1 %. Naopak akcie společnosti Xpeng Inc, výrobce elektromobilů se sídlem v Kantonu, vzrostly o 0,9 %.
V souvislosti s tím akcie Tesla Inc., giganta v oblasti elektromobilů se sídlem v Texasu, vzrostly o 0,8 %. Za zmínku stojí, že Tesla v prvním čtvrtletí vygenerovala přibližně 21,6 % svých celkových tržeb z čínského trhu.
Nedávné reakce trhu podtrhují složitou souhru mezinárodních obchodních politik, dynamiky trhu a globálních dodavatelských řetězců v odvětví elektromobilů. Obchodní cla a dotace jsou koncipovány jako strategické nástroje, jejichž cílem je chránit domácí průmysl před nekalými konkurenčními praktikami zahraničního obchodu. Někdy však mohou vést k nezamýšleným účinkům, jako je například eskalace obchodního napětí mezi Evropou, USA a Čínou.
Zatím není jasné, jak tyto politické manévry změní trhy s elektrickými vozidly v EU a USA, konkurenční prostředí výroby elektrických vozidel nebo globální dodavatelský řetězec elektrických vozidel. Zatím je nesporné, že čínští výrobci elektromobilů jsou klíčovými hráči na globální scéně, takže výsledky tohoto vývoje jsou klíčové pro všechny zúčastněné strany zapojené do tohoto dynamického a rychle rostoucího odvětví.