Celosvětová krize životních nákladů přiměla pijáky kávy, aby se zásobili levnějšími nápoji. Nedostatek kávových zrn robusta však stále více ztěžuje nalezení cenově výhodného šálku.
Mnoho milovníků kávy dává přednost vysoce kvalitní arabice prodávané v kavárnách, robusta je však obvykle levnější, protože strom je odolnější a vyžaduje méně péče, což usnadňuje její produkci ve velkém množství. Tato odrůda se často používá v instantní kávě, espressu a mletých směsích prodávaných v supermarketech, které zažívají návrat, protože spotřebitelé s nedostatkem peněz hledají alternativy.
Klíčoví pěstitelé však mají potíže udržet krok s prudkým nárůstem poptávky a velkoobchodní ceny tento týden dosáhly nejvyšší úrovně za posledních téměř dvanáct let.
Pro spotřebitele na největším evropském trhu s kávou, v Německu, má tento tlak znatelný dopad na maloobchodní náklady, kdy se instantní druhy kávy prodávají o téměř 20 % dráž než před rokem, a to i přesto, že inflace u zrnkové kávy se snížila. Růst cen instantní kávy v USA se v dubnu rovněž zpomalil méně než u pražené verze.
Šance, že by se nedostatek robusty ve světě v dohledné době zmírnil, jsou mizivé. Vietnam – největší světový producent – pravděpodobně sklidil nejmenší úrodu za poslední čtyři roky poté, co se zemědělci zaměřili na pěstování výnosnějších plodin, jako je avokádo a durian, aby se vyrovnali s prudce rostoucími náklady na hnojiva v důsledku ruské invaze na Ukrajinu.
V Brazílii, která je druhým největším pěstitelem této odrůdy, byla úroda poškozena suchem a panují také obavy, že po silných deštích by mohla utrpět i indonéská produkce.
Navzdory těmto překážkám se v prvních šesti měsících letošní sezóny vyvezlo do celého světa více bobů robusta než v posledních třech letech – jen ne dostatečně rychle, aby bylo možné udržet krok s vyšší potřebou. Podle Mezinárodní organizace pro kávu byly dodávky mezi říjnem a březnem přibližně o 4 % vyšší než ve stejném období v letech 2021-22.

„Došlo k takovému odklonu poptávky od kávy s vyšší cenou, že ani vyšší vývoz robusty trh neuspokojuje,“ uvedla Judith Ganesová, která v New Yorku vede poradenskou společnost zaměřenou na komodity, jako je káva.
Tento přechod byl poprvé zaznamenán u pražíren, které zvýšily množství robusty používané v komerčních směsích, aby kompenzovaly vyšší náklady na arabiku a účty za energii. Dvouciferná inflace v mnoha částech světa pak způsobila, že účty za potraviny vzrostly na nejvyšší úroveň za poslední desetiletí, což některé spotřebitele donutilo přejít na levnější varianty.
Podle Aguinalda Limy z Brazilské asociace průmyslu instantní kávy, jejíž země je největším světovým producentem rozpustné kávy, roste instantní káva s vysokým podílem robusty rychleji než ostatní segmenty odvětví. A přední společnosti v jiných zemích, jako například Nestle SA a indická Tata Coffee, ve svých posledních finančních zprávách rovněž hlásí vyšší poptávku po instantní kávě.
Zrna robusty jsou sice známá tím, že jsou výrazně hořčí než odrůda arabica – částečně kvůli vyššímu obsahu kofeinu -, ale podle Ganese Vietnam i Indonésie zlepšily kvalitu svých zrn, což pražírnám usnadňuje zvýšení odrůdy ve směsích, aniž by to mělo drastický vliv na chuť.
Podle Daniela Munariho, baristy, který provozuje kavárnu Royalty Quality Cafe v jižní Brazílii, mohou spotřebitelé při pití robusty objevit „velmi zajímavé chutě“, i když se chuťově liší od kávy arabica.
„Je v něm sladkost a kyselost, které jsou skvělým doplňkem a dodávají nápoji rovnováhu,“ řekl.