Společnost Amazon (AMZN) si během uplynulých dvou dekád vybudovala pověst jednoho z nejúspěšnějších podniků na světě.
Její akcie vytvořily majetek tisícům investorů – jen za posledních 20 let vzrostly o více než 13 000 %. Pokud byste v té době investovali 10 000 dolarů, dnes byste měli více než milion. Otázka ale zní: má tato akcie stále potenciál měnit životy, nebo má její nejslavnější období za sebou?
Amazon je i dnes dominantní silou v oblasti e-commerce. V USA ovládá přibližně 40 % trhu s online prodejem a udržuje si silné postavení i na mezinárodních trzích. Klíčovým faktorem je neustálá modernizace jeho logistické sítě – nově navržená síť regionálních skladů přibližuje zboží k zákazníkům a výrazně zrychluje doručení.
Aby Amazon posílil loajalitu zákazníků, rozšiřuje nabídku pro předplatitele služby Prime. Vstupuje i do segmentu luxusního zboží, jak dokazuje partnerství s Saks Fifth Avenue a Dolce & Gabbana, uzavřené v prvním čtvrtletí letošního roku. Zároveň se e-commerce celkově podílí stále více na maloobchodních tržbách – v USA tento podíl podle ministerstva obchodu vzrostl v prvním čtvrtletí na 16,2 % oproti 15,9 % v loňském roce.

Amazon Web Services a nástup umělé inteligence
Přestože e-commerce tvoří největší část tržeb Amazonu, skutečný motor růstu se nachází jinde – v oblasti cloud computingu a umělé inteligence. Divize Amazon Web Services (AWS) se stala hlavní zbraní firmy v tomto rychle se rozvíjejícím segmentu. Jen v prvním čtvrtletí roku 2025 AWS zvýšil své tržby meziročně o 17 % a podílel se na celkovém provozním zisku Amazonu 63 %.
Generální ředitel Andy Jassy označuje AI za jednu z největších příležitostí této dekády. Očekává, že v příštích 20 letech se většina firem přesune do cloudu právě proto, aby mohla naplno využít potenciál generativní AI. A Amazon má díky AWS dobrou pozici k tomu, aby tuto změnu vedl.
Amazon již dnes díky AI generuje miliardy a využívá ji jak v interních systémech, tak v nabídce pro zákazníky. A to není vše – firma právě zavádí projekt Kuiper, který má pomocí satelitního připojení nabídnout vysokorychlostní internet v odlehlých oblastech. První satelity byly úspěšně vypuštěny a první komerční služby se očekávají do konce roku.
Růstový potenciál a realita dnešní velikosti
Amazon je v současnosti čtvrtou největší veřejně obchodovanou společností na světě s tržní kapitalizací kolem 2,4 bilionu dolarů. Na druhém místě žebříčku podle tržeb je za Walmartem. Otázkou však zůstává, zda ještě může nabídnout investorům zisky, které mění život.
Pro představu: aby se hodnota Amazonu zdvojnásobila, musel by dosáhnout tržní kapitalizace 4,6 bilionu dolarů, a ztrojnásobení by vyžadovalo téměř 7 bilionů dolarů. Při udržení současného poměru ceny k tržbám by to znamenalo, že tržby firmy by musely stoupnout z dnešních 650 miliard na zhruba 1,7 bilionu dolarů. I když se to v horizontu desetiletí nevylučuje, bude to velmi náročný a pozvolný proces.
Při uvažovaném složeném ročním růstu tržeb (CAGR) kolem 10 % by takového výsledku Amazon mohl dosáhnout přibližně za 10 let. To je realistické, ale už to není scénář, který by běžnému investorovi zaručil pohádkové zbohatnutí.
Amazon jako součást zdravého portfolia
Ačkoli Amazon pravděpodobně nebude znovu tím jedním jediným tahounem, který z každého investora udělá milionáře, stále představuje výjimečnou příležitost jako součást diverzifikovaného portfolia. Je to stabilní firma s širokou škálou příjmů z e-commerce, cloudu, reklamy a technologií nové generace.
Reklama je mimochodem nejrychleji rostoucím segmentem a zatím nebyla v článku zmíněna jako hlavní tahoun. To jen potvrzuje, jak rozsáhlý a komplexní Amazonův byznys je – a jaký má prostor k růstu i mimo hlavní linie. Přesto je třeba mít realistická očekávání. Pokud neplánujete investovat vysokou částku, akcie Amazonu vám samy o sobě životní zabezpečení pravděpodobně nezajistí.
Ale jako stabilní růstová složka portfolia – zejména v kombinaci s jinými typy investic – zůstává Amazon jedním z nejatraktivnějších titulů na trhu.
