account_circle
Meta Platforms: V roce 2023 očekávejte další turbulence

Meta Platforms: V roce 2023 očekávejte další turbulence

Společnost META loni ztratila více než 60 % své hodnoty, protože se potýká s rostoucími makroekonomickými překážkami a dopady ztráty signálu společnosti Apple na její podnikání zaměřené na reklamu, které budou pravděpodobně trvat i nadále do roku 2023.

Společnost META loni ztratila více než 60 % své hodnoty, protože se potýká s rostoucími makroekonomickými překážkami a dopady ztráty signálu společnosti Apple na její podnikání zaměřené na reklamu, které budou pravděpodobně trvat i nadále do roku 2023.

Pro akcie společnosti Meta Platforms (NASDAQ:META) to byl ošklivý rok. Od začátku roku ztratily více než 60 % své tržní hodnoty a investoři si stále kladou otázku, zda to nejhorší už mají akcie za sebou.

Provozní prostředí společnosti Meta je v dnešním tržním klimatu a makroekonomickém pozadí sužováno jak specifickými idiosynkratickými riziky společnosti, tak i široce založenou volatilitou. Kromě rostoucích úrokových sazeb, které škodí růstovým akciím, jejichž ocenění je vázáno na dlouhodobé volné peněžní toky, je příčinou cyklického poklesu této skupiny také inflace a protivětry recese, zejména pak podnikání společnosti Meta zaměřené na reklamu, která působí v odvětví, jež je ze své podstaty citlivé na makro. A ze specifického pohledu na společnost se Meta také potýká s omezeným podnikatelským prostředím vzhledem ke změnám pravidel ochrany osobních údajů ze strany společnosti Apple (AAPL), mimo jiné kvůli dalším úpravám politiky provedeným prodejcem iPhonů, které platformě sociálních médií brání v optimalizaci růstových příležitostí. Vývoj Metaverse také zůstává značně hotovostně náročným podnikáním bez jasné cesty k růstu a realizaci zisku na dohled. Z hlediska ocenění se však Meta na současných úrovních již možná ocitla v nejhorším možném scénáři. Následující analýza se bude zabývat klíčovými oblastmi, na které se akcie zaměří do roku 2023.

Zdroj: Getty Images

Z fundamentálního hlediska společnost nadále těží z robustní rozvahy se silnou likvidní pozicí, která je financována stále významně ziskovým reklamním byznysem. I když její hlavní reklamní byznys nemusí být za dnešních provozních a makroekonomických podmínek tak hvězdný jako dříve, ziskové marže tohoto segmentu zůstávají atraktivní, přičemž rostoucí uživatelská základna na hlavních platformách sociálních médií společnosti Meta naznačuje stále rozsáhlý dosah, který by pro inzerenty představoval klíčový distribuční kanál reklamy. Aplikace WhatsApp a Messenger také začínají využívat své možnosti monetizace, což je v souladu s cílem společnosti učinit z komunitních zpráv svou „další investiční prioritu“, který byl oznámen na začátku tohoto roku.

Do budoucna by zpřísňující se finanční podmínky a stále se vyvíjející problémy specifické pro její reklamní byznys mohly přitáhnout další volatilitu akcií společnosti Meta. Je však pravděpodobné, že zůstanou v rozmezí současných úrovní, zatímco Meta bude řešit hrozící makroekonomické překážky a specifické problémy společnosti. Akcie by tak byly rozumnou investiční příležitostí na současných úrovních, které podle našeho názoru již odrážejí jejich nejhorší scénář v současném provozním prostředí (tj. stabilní stav bez růstu), pokud nedojde k podstatným změnám v dlouhodobé růstové strategii společnosti Meta a v prostředí poptávky po digitální reklamě. Jinými slovy, akcie se podle našeho názoru pravděpodobně nachází ve stavu očekávaného zotavení s mírným růstovým potenciálem, jakmile odezní makroekonomické protivětry, a v dlouhodobém horizontu s nadprůměrným růstovým trendem, pokud se naplní její aspirace v oblasti metaverse.

Prokletí jménem Apple

Loňská série klesajících příjmů z reklamy společnosti Meta podtrhuje škodlivý dopad ztráty signálu plynoucí ze změn politiky ochrany osobních údajů společnosti Apple, kromě dalších makroekonomických protivětrů (např. měnový kurz; zpomalení výdajů na reklamu). Kromě snížení výdajů na reklamu před cyklickým poklesem vzhledem k přirozené citlivosti odvětví na makroekonomické podmínky způsobila ztráta signálu společnosti Apple také to, že platformy sociálních médií se staly pro inzerenty méně atraktivním formátem pro distribuci reklamy, což v letošním roce způsobilo dvojí újmu hlavnímu generátoru zisku společnosti Meta…

Zdroj: Pixabay

Sociální média

Očekává se, že reklamní formáty v sociálních médiích porostou nejpomaleji, protože se potýkají jak se slabými výdaji na reklamu před zhoršením makroekonomických podmínek, tak s problémy specifickými pro toto odvětví, které se týkají ztráty reklamního signálu po loňském zavedení průhlednosti sledování aplikací („ATT“) společností Apple. Tento formát již v první polovině roku vykázal relativně nevýrazný růst ve srovnání s ostatními digitálními reklamními kanály s pouhým 3% meziročním růstem – což je na hony vzdáleno 38% meziročnímu růstu poptávky po cílené reklamě v sociálních médiích zaznamenanému v roce 2021. Dalším protivětrem, kterému čelí reklama na sociálních médiích, je skutečnost, že „používání dosáhlo zralosti“, což dále ubírá reklamním platformám na sociálních médiích založeným na aplikacích na atraktivitě pro inzerenty, zejména před opatrným prostředím výdajů. Očekává se, že výdaje na reklamu v kanálech sociálních médií v letošním roce zpomalí na 4 % a zlepší se v roce 2023 s předpokládaným 6% růstem.

Meta však dosáhla pozitivního pokroku při zmírňování rizik plynoucích ze ztráty reklamního signálu, což potvrzuje meziroční růst příjmů z reklamy po odeznění náročných komplikací po skončení období, kdy se na ni dotahovaly kompenzace, a to navzdory výrazným kurzovým vlivům. Společnost však zdaleka není imunní vůči hrozícímu poklesu výdajů na reklamu, zejména vzhledem k tomu, že inzerenti se vyhýbají platformám, které postrádají měřitelnost a zapojení/konverzi. A rostoucí konkurence o čas strávený na obrazovce, které čelí Facebook a Instagram, situaci nijak neulehčuje.

Přesto považujeme nedávné zavedení a pokračující rozšiřování nového formátu distribuce reklamy „Advantage+“ na platformách sociálních médií společnosti Meta, stejně jako další probíhající snahy založené na umělé inteligenci zaměřené na překonání dopadů ztráty signálu, za pozitivní vývoj, který pravděpodobně zachrání míru zisku reklamních dolarů v novém roce.

Předchozí článek

Akcie, které by se mohly v roce 2023 zdvojnásobit

Další článek

GLOBÁLNÍ TRHY - Asijské akcie klesají a kopírují ústup Wall Street z rallye

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies