Investoři, kteří sledují automobilový průmysl, si v letošním roce nemohli nevšimnout zajímavého vývoje kolem jednoho z nejtradičnějších amerických výrobců. Akcie společnosti Ford (F) zaznamenaly od začátku roku působivý nárůst o 31 %, což je výsledek, který v mnoha ohledech překonal očekávání trhu. K tomuto pozitivnímu cenovému pohybu došlo i přesto, že automobilka musela čelit řadě vnějších nejistot, ať už šlo o hrozby nových celních sazeb ze strany Washingtonu, nebo o změny ve federální podpoře pro výrobce elektrických vozidel. Ford se však nenechal těmito překážkami zastavit a místo bezhlavé expanze zvolil cestu efektivity.
Společnost zaujala mnohem pragmatičtější přístup, když se rozhodla omezit své nákladné a kapitálově náročné investice do čistě elektrických vozidel. Místo toho se vedení firmy rozhodlo zaměřit na to, co v aktuální ekonomické situaci skutečně funguje a generuje zisk. Prioritou se stala hybridní vozidla, která kombinují benzínový pohon s bateriemi, dále pak segment užitkových vozidel a moderní softwarová řešení.

Měli byste koupit akcie Ford, když jsou pod 14 dolary?
Investoři, kteří sledují automobilový průmysl, si v letošním roce nemohli nevšimnout zajímavého vývoje kolem jednoho z nejtradičnějších amerických výrobců. Akcie společnosti Ford (F) zaznamenaly od začátku roku působivý nárůst o 31 %, což je výsledek, který v mnoha ohledech překonal očekávání trhu. K tomuto pozitivnímu cenovému pohybu došlo i přesto, že automobilka musela čelit řadě vnějších nejistot, ať už šlo o hrozby nových celních sazeb ze strany Washingtonu, nebo o změny ve federální podpoře pro výrobce elektrických vozidel. Ford se však nenechal těmito překážkami zastavit a místo bezhlavé expanze zvolil cestu efektivity.
Společnost zaujala mnohem pragmatičtější přístup, když se rozhodla omezit své nákladné a kapitálově náročné investice do čistě elektrických vozidel. Místo toho se vedení firmy rozhodlo zaměřit na to, co v aktuální ekonomické situaci skutečně funguje a generuje zisk. Prioritou se stala hybridní vozidla, která kombinují benzínový pohon s bateriemi, dále pak segment užitkových vozidel a moderní softwarová řešení. S aktuální cenou akcií pohybující se pod hranicí 14 dolarů se tak nabízí zásadní otázka: Je právě teď ten správný čas na nákup, nebo se pod kapotou skrývají problémy, které by měly investory varovat?

Dopady celní politiky a výhody domácí produkce
Rok 2025 přinesl pro automobilový průmysl zásadní změny v oblasti americké celní politiky. Prezident Donald Trump oznámil zavedení 25% cla na dovážené osobní automobily a lehká nákladní vozidla, což vyvolalo v celém sektoru značné otřesy. Tato opatření se však netýkala pouze hotových vozů. Cla byla uvalena i na klíčové komponenty, jako jsou motory a převodovky, což vedlo ke zvýšení výrobních nákladů i u vozidel montovaných přímo ve Spojených státech, pokud byla závislá na globálních dodavatelských řetězcích. Efektivní sazba cla na dovozy se tak vyšplhala na nejvyšší úroveň za několik desetiletí, což nutilo výrobce buď zvyšovat ceny, přesouvat výrobu, nebo absorbovat tyto dodatečné náklady na úkor svých marží.
Pro Ford byl dopad těchto opatření smíšený, ale nikoliv devastující. Ve třetím čtvrtletí sice společnost vyčíslila čistý dopad na zisk před úroky a daněmi (EBIT) v souvislosti s cly na přibližně 700 milionů dolarů, ale celkový obraz je složitější. Tento výpočet již zahrnoval vliv preferenčního celního zacházení a různé kompenzační částky. Generální ředitel James Farley dokonce poznamenal, že cla v určitém ohledu pomohla vyrovnat podmínky na trhu, zejména pokud jde o konkurenci dovážených středních a těžkých nákladních vozů. Díky tomu, že Ford vyrábí většinu těchto vozů přímo ve Spojených státech a má nárok na úvěry vázané na velký objem domácí výroby, dokáže efektivněji kompenzovat náklady na dovážené díly než někteří jeho konkurenti.
Radikální změna strategie a odklon od čistých elektromobilů
Jednou z nejvýznamnějších novinek v hospodaření Fordu je zásadní přehodnocení strategie v oblasti elektromobility, konkrétně v segmentu označovaném jako Ford Model e. V minulých letech automobilka masivně investovala do vývoje elektrických vozů s cílem dohonit tržní lídry. Realita však ukázala, že trh se nevyvíjí tak rychle, jak se původně předpokládalo, a poptávka zákazníků neodpovídá vynaloženým nákladům. Za prvních devět měsíců tohoto roku zaznamenal segment Model e ztrátu ve výši 3,6 miliardy dolarů, což vedení firmy přimělo k razantní změně kurzu. Strategie se nyní přesouvá od objemu k nákladové efektivitě a lepšímu přizpůsobení nabídky reálným potřebám řidičů.
Ačkoliv Ford bude i nadále vyvíjet elektromobily, jeho zaměření se zužuje. Cílem je vyvinout nejlevnější platformu na severoamerickém trhu, která by umožnila prodej cenově dostupných elektrických vozů s cenovkou začínající přibližně na 30 000 dolarech. Uvedení této univerzální platformy (UEV) je plánováno na rok 2027. Do té doby bude hrát klíčovou roli rozšiřování nabídky hybridních vozidel napříč celou modelovou řadou, včetně populárních modelů F-150 a hybridů s prodlouženým dojezdem. Očekává se, že změny v regulačních standardech v roce 2026 odstraní některé překážky a umožní Fordu lépe optimalizovat mix vozidel se spalovacími motory, hybridů a elektromobilů. Současně roste význam divize užitkových vozidel, kde modely jako E-Transit Custom a E-Transit Courier v Evropě zaznamenávají solidní růst, podpořený integrovaným softwarem pro správu vozových parků.
Konkurenční prostředí a konečný verdikt pro investory
Při hodnocení investičního potenciálu je nutné brát v úvahu, že automobilový průmysl je extrémně konkurenční a cyklický. Ford musí denně svádět boje o zákazníky s giganty jako General Motors (GM) či Toyota (TM), a zároveň čelit inovativním tlakům od čistě elektrických výrobců, jako jsou Tesla (TSLA) a Rivian (RIVN). Kromě konkurence je firma zranitelná také vůči výkyvům ve spotřebitelské poptávce. Pokud dojde k ekonomickému ochlazení, prodeje vozidel bývají jedním z prvních ukazatelů, které klesají, což z akcií automobilek činí typicky cyklickou investici s vyšší volatilitou.
Z pohledu příjmů pro akcionáře nabízí Ford solidní dividendový výnos ve výši 4,6 %, což je pro mnoho investorů lákavé číslo. Nicméně, pokud se podíváme na celkovou návratnost investice v širším časovém horizontu, výsledky jsou spíše vlažné. I při započtení dividend a jejich reinvestování přinesly akcie Fordu za poslední desetiletí roční výnos pouze 4,3 %, což zaostává za širším trhem. Ačkoli Ford podniká správné kroky ke zlepšení efektivity a mohl by těžit z ochranných cel díky své americké výrobní základně, vysoce konkurenční prostředí a historicky podprůměrný růst naznačují, že investoři hledající výraznější zhodnocení kapitálu by se možná měli poohlédnout po příležitostech jinde na trhu.