account_circle
Lucid čelí tvrdé realitě trhu s elektromobily navzdory růstu dodávek

Lucid čelí tvrdé realitě trhu s elektromobily navzdory růstu dodávek

Společnost Lucid Group, výrobce elektromobilů, vstoupila na burzu v roce 2021 a v počátcích si získala značnou pozornost investorů.

Společnost Lucid Group, výrobce elektromobilů, vstoupila na burzu v roce 2021 a v počátcích si získala značnou pozornost investorů.

Krátce po IPO se cena jejích akcií vyšplhala až k hodnotě 58 dolarů, což vzbudilo velká očekávání. Od té doby však akcie společnosti setrvale klesají a v polovině června 2025 činí jejich hodnota pouhých 2,1 dolaru. To představuje propad o více než 96 % oproti historickému maximu.

Přes tento prudký pokles zůstává u části investorů víra, že pokud se Lucidu podaří obnovit růst, mohly by akcie dosáhnout dřívějších výšin. Takový scénář by znamenal nárůst o více než 2 500 %, což je lákavá představa. Otázkou ale zůstává, zda je realistická. Pro naplnění této vize by bylo potřeba splnit řadu podmínek – a Lucid na této cestě čelí nemalým výzvám.

Firma plánuje v roce 2025 zdvojnásobit výrobu a dodat až 20 000 vozidel. To je výrazné navýšení oproti předchozím letům, a pokud se jí to podaří, může to znamenat pozitivní obrat v sentimentu investorů. V prvním čtvrtletí tohoto roku Lucid dodal 3 109 vozidel, což představuje meziroční nárůst o 58 %. Tržby ve stejném období vzrostly o 36 % a dosáhly hodnoty 235 milionů dolarů.

Zdroj: Getty images

Nové modely jako cesta ke škálování

Lucid v současnosti nabízí luxusní sedan Air, ale spoléhá také na expanzi produktového portfolia. Klíčovou novinkou je SUV Gravity, jehož cena začíná na zhruba 80 000 dolarech. Tento model by mohl těžit ze silné poptávky po SUV, která dominují americkému trhu. Gravity sdílí některé konstrukční prvky se sedanem Air, což by mělo přispět k úsporám z rozsahu.

Dalším krokem bude uvedení středně velkého SUV Lucid Earth, jehož premiéra se očekává v letech 2026 až 2027. Tento vůz by měl mít základní cenu 48 000 dolarů, což je výrazně dostupnější než současné modely. Pokud se podaří udržet kvalitu a snížit náklady, mohl by Lucid oslovit širší spektrum zákazníků a tím podpořit dlouhodobý růst.

Přesto je důležité si uvědomit, že automobilový trh je mimořádně konkurenční a elektromobily stále tvoří menší část celkového prodeje. Lucid nemá takovou značkovou sílu jako Tesla nebo tradiční automobilky, což je další překážka na cestě k masovějšímu rozšíření.

Zpomalení trhu a tlak na marže

Navzdory výše zmíněným pozitivům stojí Lucid před zásadními problémy. Poptávka po elektromobilech ve Spojených státech klesá – podle dat AAA se podíl Američanů, kteří plánují koupi elektromobilu, snížil z 23 % v roce 2023 na 16 % v roce 2025. Důvodem jsou mimo jiné rostoucí ceny vozidel, které činí elektrická auta méně dostupnými.

To Lucidu výrazně komplikuje situaci, protože nabízí výhradně luxusní vozy s cenami začínajícími na 70 000 dolarech. Pro srovnání, to je o 43 % více než průměrná cena nového vozu v USA. Firma tak oslovuje jen úzkou skupinu zákazníků, což limituje její růstový potenciál.

Dalším tlakem jsou dovozní cla na automobily, která by podle vedení společnosti mohla snížit hrubou marži o 8 až 15 procentních bodů. Pokud by se tyto náklady nepodařilo kompenzovat jinak, mohla by být firma nucena zvýšit ceny – čímž by se stala ještě méně konkurenceschopnou.

Navíc se objevují i politická rizika. Administrativa bývalého prezidenta Donalda Trumpa projevila úmysl zrušit daňové úlevy na elektromobily a omezit podporu pro rozvoj dobíjecí infrastruktury. Ačkoli Lucidovy vozy byly kvůli své ceně z těchto úlev vyňaty, signál o oslabující podpoře pro celý sektor elektromobility rozhodně není pozitivní zprávou.

Lucid zatím nenaplňuje očekávání rychlého zhodnocení

Zhodnotíme-li všechny dostupné informace, je zřejmé, že Lucid má před sebou dlouhou a náročnou cestu. Ambiciózní plány na expanzi produkce, rozšíření modelové nabídky a posílení prodejů jsou sice chvályhodné, ale budou vyžadovat silnou exekuci, dostatek kapitálu a odolnost vůči měnícím se tržním podmínkám.

Vzhledem k aktuální poptávce, cenové politice, geopolitickému vývoji i konkurenčnímu tlaku je nepravděpodobné, že by se Lucid v blízké době stal tím „milionářským strojem“, jaký si někteří investoři vysnili. Cena akcií sice může v budoucnu růst, ale návrat na předchozí maxima je zatím spíše hypotetickým scénářem než reálným cílem.

Lucid zatím zůstává spíše příběhem o potenciálu než o úspěchu. Investoři by měli být obezřetní a připraveni na volatilitu – a to zejména ti, kteří doufají v rychlé a masivní zhodnocení svých investic.

Zdroj: Getty Images
Předchozí článek

Strmý pád akcií Newsmax ukazuje na zpomalující růst a nejistou budoucnost společnosti

Další článek

Google patří mezi ty nejzajímavější technologické společnosti dneška

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies