Od velkých očekávání aý k tvrdé realitě
Lucid Group (LCID) vstoupila na burzu v červenci 2021 prostřednictvím fúze se společností SPAC a okamžitě přitáhla obrovskou pozornost investorů. Důvodem byl fakt, že společnost vedl Peter Rawlinson, bývalý hlavní konstruktér Tesly (TSLA), který se podílel na vývoji úspěšného modelu S. Krátce po začátku dodávek svého sedanu Air dosáhly akcie Lucidu maxima 57,75 USD. V té době panovalo přesvědčení, že firma by mohla zopakovat úspěch Tesly a rychle se stát dominantním hráčem na trhu elektromobilů.
Realita však byla jiná. V roce 2022 Lucid dodal pouze 4 369 vozidel, v roce 2023 necelých 6 100 a v roce 2024 něco přes 10 200. To bylo výrazně méně než původní ambiciózní cíle. Problémy způsobily omezení v dodavatelských řetězcích, vysoká konkurence i nepříznivé makroekonomické podmínky. Navíc se zpozdily první dodávky SUV Gravity, které měly začít v roce 2024, ale posunuly se až na rok 2025. Situaci ještě zkomplikovalo odstoupení Rawlinsona z funkce generálního ředitele v únoru 2025.

Optimistický scénář do roku 2027
Pokud by se Lucidu podařilo naplnit své plány, mohl by zaznamenat pozitivní obrat. Společnost očekává, že v roce 2025 dodá 18 000 až 20 000 vozidel díky rozjezdu výroby SUV Gravity. V roce 2026 chce uvést cenově dostupnější SUV, které by mohlo posílit konkurenceschopnost vůči Tesle i dalším výrobcům.
Lucid má navíc partnerství se společnostmi Uber Technologies (UBER) a Nuro, jehož cílem je nasadit v USA alespoň 20 000 autonomních SUV Gravity. Tento krok by mohl zvýšit povědomí o značce a přinést pevné místo na vznikajícím trhu robotických taxi. Silným partnerem zůstává také saúdskoarabský veřejný investiční fond (PIF), který vlastní dvě třetiny akcií a financuje expanzi výrobních závodů v Arizoně a Saúdské Arábii.
Analytici odhadují, že pokud Lucid naplní své cíle, jeho tržby v roce 2025 vzrostou o 62 % na 1,3 miliardy USD, v roce 2026 o 91 % na 2,5 miliardy USD a v roce 2027 o dalších 86 % na 4,7 miliardy USD. Zároveň by se měla mírně snižovat čistá ztráta. Zajímavým signálem je i to, že zasvěcenci firmy v posledním roce nakoupili výrazně více akcií, než prodali, což může naznačovat jejich víru v budoucí růst.

Pesimistický scénář a hrozby
Historie však ukazuje, že Lucid opakovaně nedokázal splnit vlastní předpovědi. V první polovině roku 2025 firma vyrobila jen 6 075 vozidel, což je daleko od ambiciózních plánů. Aby splnila cíl, musela by ve druhé polovině roku zrychlit výrobu téměř dvojnásobně. Pokud se jí to nepodaří, rychle vyčerpá svou likviditu a bude muset znovu hledat finanční podporu.
Dalším problémem je ředění akcií. Od vstupu na burzu zvýšil Lucid počet akcií v oběhu o 90 %, což oslabuje hodnotu pro stávající akcionáře. Pokud bude společnost nucena získávat nové peníze vydáváním dalších akcií, situace se ještě zhorší. Navíc absence silného lídra po odchodu Rawlinsona zvyšuje nejistotu, zda je firma schopná naplnit své plány.
Výhled na příští tři roky
Pokud by Lucid skutečně dokázal v roce 2027 splnit očekávání a dál růst, jeho tržní kapitalizace by se mohla do tří let zvýšit až jedenáctinásobně. Tak optimistický scénář by znamenal hodnotu přes 70 miliard dolarů. Vzhledem k dosavadnímu výkonu a nesplněným slibům se to však zdá málo pravděpodobné.
Reálnější je, že firma bude v příštích třech letech bojovat o to, aby se vůbec udržela v černých číslech a zachovala si důvěru investorů. Pokud SUV Gravity a následné modely nezaznamenají komerční úspěch, akcie se mohou nadále pohybovat kolem současných hodnot nebo i klesat.