Toyota má velké plány, pokud jde o elektromobily – a podle Goldman Sachs investoři podceňují její potenciál na trhu.
Japonská automobilka plánuje výrazně navýšit prodeje elektromobilů a do roku 2026 chce prodat 1,5 milionu vozů a do roku 2030 3,5 milionu vozů, což je výrazný nárůst oproti prodejům, které v roce 2022 činily jen něco málo přes 20 000 prodaných kusů. Pro srovnání, lídr trhu Tesla ve stejném roce prodal 1,3 milionu vozů.
„Toyota chce v roce 2026 prodat 1,5 milionu elektromobilů, ale myslíme si, že investoři tento cíl, který by znamenal prudký nárůst oproti současnému stavu, ještě plně neocenili,“ uvedli 10. srpna ve zprávě klientům analytici Goldman Sachs pod vedením Kota Yuzawy.
„Akcie hodnotíme jako „Buy“, protože vidíme Toyotu jako jednoho z mála výrobců automobilů na světě, který je schopen vybudovat vertikálně integrovaný model pro elektromobily, včetně baterií a technologií pro energetickou účinnost vozidel,“ dodali analytici.
Banka z Wall Street předpokládá, že plány Toyoty zvýší její podíl na globálním trhu s elektromobily ze současných zanedbatelných hodnot na 8,6 % v roce 2026 a 10,5 % v roce 2030.
„Domníváme se, že tato strategie je založena na solidních financích Toyoty a schopnosti vykonávat kontrolu nad svým dodavatelským řetězcem díky vertikální integraci,“ uvedli analytici Goldman Sachs.

Růst ceny akcií
Analytici sice uznali dlouhou historii a úspěchy Toyoty v oblasti hybridních vozidel, dodali však, že automobilka zaostává za konkurenty v oblasti čistě bateriových elektromobilů. Uvedli, že silné produkty pro elektromobily jsou pro Toyotu „chybějícím prvkem“ a mohly by být katalyzátorem pro opětovné zvýšení ceny jejích akcií.
Goldman Sachs očekává, že akcie Toyota Motor Corporation (TM) v příštích 12 měsících vzrostou o 15 % na 2 800 jenů (19,4 USD). Cílová cena banky však nezohledňuje příjmy automobilky z nových prodejních cílů v oblasti elektromobilů. Akcie Toyoty se obchodují také v USA.
Goldman Sachs se domnívá, že klíčovou výhodou Toyoty bude strategie snižování nákladů na elektromobily. Analytici investiční banky poukázali na úspěch Toyoty při snižování nákladů na hybridní elektromobily na jednu šestinu během 25 let, což umožňuje dosáhnout vyšších marží oproti modelům se spalovacími motory.
Aby Toyota dosáhla svých prodejních cílů, plánuje kromě výstavby nových továren na výrobu elektromobilů přebudovat své stávající továrny na výrobu vozidel se spalovacími motory na plně elektrické vozy.
„To jí umožní nejen využít stávající aktiva, ale také zkrátit dobu od vývoje do zahájení výroby a dobu uvedení na trh,“ uvedli analytici Goldman Sachs.
Dodali, že „nejpozoruhodnější“ pro Toyotu je její silný závazek k „bipolární“ struktuře baterií. Ačkoli tato technologie existuje již více než dvacet let, Toyota by podle analytiků byla první automobilkou, která by tento proces použila k hromadné výrobě lithium-iontových baterií.