Mezinárodní jednotka pro online obchodování společnosti Alibaba Group Holding Ltd. zvažuje možnost primární veřejné nabídky akcií v USA, protože zvažuje možnosti, jak podpořit růst podniku, který zahrnuje hlavní značky elektronického obchodu Lazada a AliExpress.
Podle lidí obeznámených s touto záležitostí je firma v počáteční fázi úvah a velikost IPO ještě nebyla stanovena. Podnikatelská skupina jedná s bankami, které by jí případně mohly pomoci s přípravou IPO v příštím roce, uvedl jeden z nich, který si nepřál být jmenován, protože jde o soukromou záležitost. Akcie společnosti Alibaba kótované na burze v USA vzrostly na začátku newyorského obchodování o 1,2 %.
Jednotka, která na trzích mimo Čínu konkuruje konkurentům, jako je Amazon.com Inc., je jednou ze šesti částí, na které se Alibaba rozdělí. Ocenění mezinárodních obchodních jednotek se liší: Morgan Stanley v březnu ocenila „mezinárodní maloobchodní“ jednotky včetně Lazada a Trendyol na zhruba 29 miliard dolarů, zatímco zpráva analytiků CICC z téhož měsíce ocenila mezinárodní divizi firmy na přibližně 39 miliard dolarů. V posledních čtvrtletích byl však růst v důsledku obav z globální recese kolísavý.
Pokud se to podaří, připojí se jednotka Alibaba k řadě významných čínských firem, včetně lídra v oblasti rychlé módy Shein, které se snaží využít americký kapitál i v době, kdy napětí mezi dvěma největšími světovými ekonomikami roste. Uvedení na burzu v USA by mohlo firmě – formálně Alibaba International Digital Commerce Group neboli IDCG – pomoci přilákat globální investory, kteří se obávají vkládat peníze přímo do Číny.

Alibaba v březnu představila plány na rozdělení svého impéria na jednotky, jako je elektronický obchod, logistika a cloud, přičemž každá z nich by mohla ve vhodnou dobu prozkoumat možnost získání finančních prostředků a IPO. Společnost bude zvažovat postupné vzdání se kontroly nad některými podniky, uvedl tehdy generální ředitel Daniel Zhang, ale odmítl upřesnit časový plán případného IPO.
IDCG zahrnuje online obchodní centrum Lazada v jihovýchodní Asii, AliExpress, populární v Rusku, Latinské Americe a některých částech Evropy, Trendyol v Turecku, Daraz v jižní Asii a obchod mezi podniky Alibaba.com. V posledních třech měsících roku 2022 vzrostly kombinované objednávky Lazady, AliExpressu, Trendyolu a Darazu o 3 % oproti předchozímu roku, v čele s Trendyolem. Mezinárodní jednotka se na tržbách společnosti Alibaba v posledním fiskálním roce podílela zhruba 9,5 miliardami dolarů, tj. 7 %, a vede ji Jiang Fan, bývalý prezident domácích internetových maloobchodů Taobao a Tmall společnosti Alibaba.
Další části impéria Alibaba již začaly s odštěpováním. Společnost Cainiao Network Technology Co., logistická odnož Alibaby, a řetězec obchodů s potravinami Freshippo zahájily s bankami přípravy na IPO v Hongkongu.

Úvahy o IPO jsou velmi předběžné a situace se může změnit, uvedli tito lidé. Společnost IDCG v odpovědi na dotazy agentury Bloomberg uvedla, že v současné době žádný plán IPO neexistuje.
Společnost Alibaba v minulosti zkoumala možnost odštěpení společnosti Lazada. Tato jednotka, která byla postupně odkoupena od společnosti Rocket Internet SE, je považována za jednu z nejvýznamnějších mezinárodních značek čínské firmy. Na trzích jihovýchodní Asie, jako je Thajsko, Malajsie a Singapur, konkuruje společnostem Amazon a Shopee společnosti Sea Ltd.
V roce 2022 Alibaba jednala o získání nejméně 1 miliardy dolarů za společnost Lazada, než odvolala jednání s potenciálními investory, když rozhovory uvázly na mrtvém bodě kvůli jejímu ocenění. Jejím cílem bylo zajistit financování jako předstupeň odštěpení. Společnost Alibaba od té doby získávání prostředků zakonzervovala a místo toho do společnosti vložila další finanční prostředky.