account_circle
General Motors čelí výzvám v Číně: restrukturalizace jako klíč k přežití

General Motors čelí výzvám v Číně: restrukturalizace jako klíč k přežití

Čína byla kdysi pro detroitské automobilky zemí zaslíbenou.

Čína byla kdysi pro detroitské automobilky zemí zaslíbenou.

Díky rostoucí střední třídě a dynamickému trhu s osobními vozidly zde společnosti spatřovaly obrovský potenciál a příležitosti k růstu.

Zpočátku se automobilkám, jako je General Motors (GM), v Číně dařilo a na čas se stala největším trhem GM co do objemu prodeje. Již nějakou dobu však zvoní na poplach a GM nyní provádí drastické změny, které si vyžádají značné náklady.

Varovné signály

Prodeje společnosti General Motors v Číně dosáhly v roce 2017 vrcholu na úrovni 4 milionů vozů, ale od té doby klesly téměř o polovinu. To má samozřejmě obrovský dopad na zisky, přičemž GM v této zemi vykázal tři po sobě jdoucí čtvrtletí ztráty.

Zdroj: Shutterstock

Pokud by roky klesajícího prodeje v Číně nebyly dostatečně alarmující, analytik Bank of America John Murphy vyslal během své každoroční prezentace „Car Wars“ poměrně jasný vzkaz: „Myslím, že je třeba, aby [detroitská trojka] opustila Čínu, jakmile to bude možné.“

Pokud vás zajímá, jak jsme se dostali do tohoto bodu, vše začíná tím, že čínská vláda výrazně dotuje domácí výrobce automobilů, konkrétně výrobce elektromobilů (EV). Díky této podpoře a pobídkám se čínské automobilky poměrně rychle ujaly velení v oblasti technologií baterií pro elektromobily a spotřebitelské trhy na to reagovaly.

V červenci bylo v Číně prodáno 51 % vozidel na baterie nebo plug-in hybridů. V době, kdy Spojené státy a další země diskutují o zavedení vysokých cel na čínské elektromobily, aby ochránily domácí výrobce automobilů před tím, aby je drtily nízké ceny, jak mají detroitské automobily konkurovat na čínském trhu, který je plný plug-in baterií, aniž by jim pomohla cla? Odpověď zní, že prostě nejsou, a proto se jejich prodeje dostaly do spirály.

V nejbližší době to navíc nebude o nic snazší, čínské automobilky naznačují, že cenová válka by se mohla v roce 2025 ještě zintenzivnit.

Co tedy General Motors dělá se svým problémem v Číně, když investuje značné prostředky po celá desetiletí?

Čas na změnu

Spíše než úplné opuštění trhu, jak navrhoval Murphy, plánuje General Motors zásadní restrukturalizaci svého zlobovaného čínského podnikání, která sníží příjmy automobilky o více než 5 miliard dolarů.

Konkrétně GM na restrukturalizaci vynaloží nepeněžní náklady ve výši 2,7 miliardy dolarů a dalších 2,6 až 2,9 miliardy dolarů na zohlednění klesající hodnoty podílu ve své společnosti SAIC Motor Corp. v čínském společném podniku.

Restrukturalizace bude téměř jistě zahrnovat vyřazení několika modelů vozidel a uzavření závodů. Plán je zaměřit se na elektromobily, hybridy a špičkové dovozní vozy, což bude náročný a konkurenční boj.

Pozitivní zprávou je, že automobilka doufá, že se jí v roce 2025 podaří vrátit ziskovost čínského podniku s mnohem menšími aktivitami. General Motors potřebuje, aby jeho čínský podnik byl do budoucna úspěšný bez výrazných, nebo nejlépe bez jakýchkoli investic.

Co to všechno znamená

Jedná se o naprosto nezbytný krok, který je v současné době lepší variantou než úplný odchod – alespoň prozatím. Restrukturalizační krok omezí ztráty, zmenší provoz a získá General Motors nějaký čas na to, aby dokázal, že může vyvinout nízkonákladovou platformu elektrických vozidel, která bude schopna konkurovat i v Číně a zajistit dlouhodobou udržitelnost.

Zdroj: Getty images

Doby, kdy Čína byla zemí zaslíbenou pro zisky, které by se mohly srovnávat s lukrativním regionem GM v Severní Americe, jsou pravděpodobně nadobro pryč a investoři musí tento vývoj vzít na vědomí v každé investiční tezi.

To, co kdysi představovalo obrovskou příležitost, je nyní do očí bijící slabinou jejího hlavního podnikání, která si vyžádá další zásadní změny strategie.

Do budoucna bude pro investory jedním z nejdůležitějších aspektů podnikání GM konkurenceschopnost jejích elektromobilů v USA i v zahraničí, spolu se schopností snížit náklady natolik, aby byla tato řada zisková a přitažlivá pro širokou škálu zákazníků.

Předchozí článek

Cena bitcoinu dosáhla nového rekordu. Jak by Fed mohl bránit kryptoměnám

Další článek

Akcie Super Micro klesají. Tyto dvě věci potápějí akcie výrobce serverů

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies