account_circle
Ford pod tlakem: potíže s Mach-E, klesající marže a nejistá budoucnost elektromobility

Ford pod tlakem: potíže s Mach-E, klesající marže a nejistá budoucnost elektromobility

Společnost Ford čelí řadě výzev, které mohou zpomalit její snahu o expanzi v oblasti elektromobilů.

Společnost Ford čelí řadě výzev, které mohou zpomalit její snahu o expanzi v oblasti elektromobilů.

Přestože automobilka disponuje silnou rozvahou a oblíbenými modely, nedávná svolávací akce vozů Mustang Mach-E a další komplikace přinášejí nové otazníky nad její EV strategií.

Ford se sice snaží držet krok s globálním přechodem k elektromobilitě, ale cesta je mnohem složitější, než si možná investoři původně představovali.

Ford v červnu 2025 oznámil globální svolávací akci více než 317 000 vozů Mustang Mach-E, která se týká potenciální poruchy zámků dveří. Tento problém může v krajním případě způsobit, že se řidiči nedostanou do vozu – nebo z něj naopak nemohou vystoupit. Automobilka sice uvedla, že zatím nebyly hlášeny žádné nehody či zranění, ale dopad svolávací akce je citelný. Problém navíc nelze řešit bezdrátovou aktualizací, takže bude nutný zásah v servisu, což prodlužuje dobu nápravy.

V reakci na tuto závadu vydal Ford zákaz prodeje všech vozů Mustang Mach-E, dokud nebude software opraven. Očekává se, že aktualizace bude k dispozici až ve třetím čtvrtletí, což znamená, že Ford přijde o několik měsíců prodejů jednoho ze svých nejdůležitějších elektromobilů. To přichází v citlivé době, kdy konkurence v oblasti EV roste a automobilky se předhánějí ve snižování cen i rozšiřování nabídky.

Zdroj: Pexels

Elektromobily nejsou zatím výdělečné

Zastavení prodejů přichází v momentě, kdy většina elektromobilů není pro Ford zisková. Segment Model-e, který zahrnuje elektrická vozidla, vykázal v roce 2023 ztrátu 4,7 miliardy dolarů, a v roce 2024 se tato ztráta ještě prohloubila na 5,1 miliardy dolarů. I přes růst tržního podílu je tedy otázkou, zda se současný přístup Fordu k elektromobilitě vyplatí.

Když se podíváme na konkrétní čísla, celkový prodej elektromobilů Ford v období od ledna do května 2025 vzrostl o 18 %, což je sice povzbudivé, ale drtivou většinu tohoto růstu táhnou hybridní modely, jejichž prodej stoupl o 31 %. Samotný Mach-E zaznamenal pouze mírný meziroční nárůst prodeje o 2,8 %. Pro srovnání: klasický benzínový Mustang zaznamenal za stejné období pokles prodeje o 18 %.

To ukazuje nejen na měnící se preference spotřebitelů, ale i na křehkost pozice, kterou má Ford v segmentu čistě elektrických vozů. Pokud bude výpadek Mach-E trvat déle, může to zpomalit růst celé divize EV a ovlivnit výsledky hospodaření v dalších čtvrtletích.

Další překážky: cla a geopolitika

Závažnost situace kolem Mach-E ještě zvyšuje aktuální ekonomický kontext. Ford v roce 2025 odhaduje, že čistý negativní dopad cel dosáhne přibližně 1,5 miliardy dolarů na upravený zisk před úroky a daněmi (EBIT). Společnost sice přijímá různá protiopatření ke zmírnění těchto dopadů, ale ne všechny náklady lze eliminovat.

Navíc se automobilka musí potýkat s geopolitickými tlaky, které ovlivňují její působení na zahraničních trzích. Nejistota ohledně obchodních vztahů, logistiky a dostupnosti surovin zvyšuje náklady a ztěžuje dlouhodobé plánování. V kombinaci s nákladnými svolávacími akcemi a nejistotou ohledně budoucího tempa přechodu k elektromobilitě to staví Ford do komplikované pozice.

Silná rozvaha jako pojistka, ale výhled zůstává opatrný

Přesto Ford nadále disponuje relativně silnou finanční pozicí. K polovině roku 2025 má společnost likviditu v objemu přibližně 45 miliard dolarů, z čehož 27 miliard dolarů tvoří hotovost. Tato rezerva dává Fordu manévrovací prostor v těžkých časech a zároveň mu umožňuje nadále vyplácet dividendu, která v současnosti činí atraktivních 7 %.

Ford také zůstává odhodlán vracet 40 až 50 % volného cash flow zpět akcionářům, což z něj dělá lákavou možnost pro příznivce dividendových titulů. Pro stávající akcionáře tedy může být situace snesitelná – ale pro nové investory představují svolávací akce, ztráty v segmentu EV a geopolitická rizika důvody ke zdrženlivosti.

Důležité je také připomenout, že navzdory sílícímu trendu elektromobility zůstává americký trh s EV výrazně pomalejší než například ten čínský, kde už elektromobily dosahují 50% podílu. Ford sice v tomto přechodu hraje aktivní roli, ale jeho současná strategie je nákladná, křehká a závislá na mnoha proměnných, které nemá zcela pod kontrolou.

Zdroj: Getty images
Předchozí článek

Palantir míří vzhůru, tržní ocenění ale zůstává diskutabilní

Další článek

Model JPMorgan předpovídá bezpečný růst akcií v příštích šesti měsících

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.
Zásady ochrany osobních údajů a cookies