account_circle
Ford a GM těží z rekordního prodeje elektromobilů navzdory konci vládní pobídky

Ford a GM těží z rekordního prodeje elektromobilů navzdory konci vládní pobídky

Americký automobilový průmysl se v posledních měsících dostal do přechodné fáze – éra štědrých daňových pobídek na elektromobily skončila, ale zájem o elektrické vozy zůstává silný.

Americký automobilový průmysl se v posledních měsících dostal do přechodné fáze – éra štědrých daňových pobídek na elektromobily skončila, ale zájem o elektrické vozy zůstává silný.

Automobilky Ford Motor Company (F) a General Motors (GM) dokázaly tuto situaci využít ve svůj prospěch a uzavřely třetí čtvrtletí s působivým růstem prodejů. Přesto se nad celým odvětvím vznáší otázka, zda dokážou udržet tempo i bez vládních dotací.

Daňová úleva ve výši 7 500 dolarů na koupi elektromobilu, kterou nabízela americká vláda, oficiálně skončila 30. září 2025. Tento krok vyvolal mezi spotřebiteli závod s časem – mnozí se snažili využít poslední dny výhody a urychlili nákup. Automobilky tak zaznamenaly nebývalý nárůst objednávek, zejména u svých elektrických modelů.

Pro Ford to znamenalo výrazný skok ve statistikách. Ve třetím čtvrtletí vzrostl prodej elektromobilů o 30 % na 30 612 kusů, což představuje historicky nejlepší výsledek za toto období. Celkové prodeje lehkých vozidel v USA se zvýšily o 8,5 %, přičemž samotná značka Ford rostla o 9,4 %. Značka Lincoln naopak zaznamenala pokles o 7,6 %.

Růst se netýkal jen plně elektrických modelů – rekordní čísla zaznamenaly i hybridy, jejichž prodeje ve třetím čtvrtletí dosáhly 55 177 vozidel. Obzvlášť silný výkon předvedl hybridní F-150, jehož prodeje vzrostly o 10 %. Dnes už hybridy tvoří přibližně třetinu všech prodejů modelu F-150, což ukazuje, že zákazníci dávají přednost kombinovaným technologiím před plně elektrickými vozy, zejména v segmentu pick-upů.

Podobně úspěšné čtvrtletí zaznamenala i společnost General Motors. Prodej lehkých vozidel v USA meziročně vzrostl o 8 %, přičemž elektromobily se staly hlavním motorem růstu. GM dodala během třetího čtvrtletí 66 501 elektromobilů, což je více než dvojnásobek výsledku Fordu.

Zdroj: Shutterstock

GM upevňuje pozici díky modelům Chevrolet a Cadillac

Pro General Motors nebyl silný prodej náhodou. Firma zaznamenala za první tři čtvrtletí roku nárůst prodejů elektromobilů o 105 % na celkových 144 668 vozidel. Tahounem úspěchu se stal Chevrolet Equinox EV, který se stal nejprodávanějším elektromobilem v USA mimo značku Tesla.

Významný podíl na úspěchu má také luxusní divize Cadillac, jejíž modely dominují vyššímu segmentu trhu. Elektromobily Lyriq, Optiq a Vistiq se umístily mezi deseti nejprodávanějšími prémiovými elektrickými vozy v USA. Cadillac Lyriq se dokonce stal druhým nejprodávanějším luxusním elektromobilem v zemi, hned za Teslou.

Navzdory těmto rekordním výsledkům však zůstává atmosféra opatrná. Generální ředitel Fordu Jim Farley varoval, že po skončení daňové pobídky může dojít ke zpomalení poptávky. Podle jeho odhadu by se podíl elektromobilů na celkovém trhu mohl snížit z 10–12 % na pouhých 5 %. Pokud se tento scénář naplní, mohlo by to znamenat několik čtvrtletí stagnace, než trh znovu nabere tempo.

Chytrý manévr: jak Ford a GM prodloužily vládní výhody

Zatímco pobídky oficiálně skončily, obě automobilky našly způsob, jak je fakticky prodloužit. Ford i GM využily svých finančních divizí a provedly strategický účetní manévr, který jim umožnil udržet dotace aktivní i po 30. září.

Obě firmy využily své interní finanční společnosti, které uhradily zálohy na elektromobily ještě před koncem lhůty, tedy v září. Díky tomu splnily podmínky daňového odpočtu podle pokynů IRS (Internal Revenue Service) – podle těch má na odpočet nárok každý, kdo do stanoveného data podepsal písemnou smlouvu a zaplatil za vozidlo, i když jeho dodání proběhne později.

Tento přístup nyní umožňuje Fordu a GM předávat úspory zákazníkům prostřednictvím leasingových smluv. Prakticky to znamená, že i když pobídka formálně skončila, kupující mohou i v říjnu a možná i později stále využívat zvýhodněné ceny.

Jak vysvětlil Andrew Frick, prezident divizí Ford Blue a Ford Model-e, cílem bylo zajistit, aby prodejci měli v přechodném období možnost pokračovat v úspěšném prodeji:
„Chceme zajistit, aby byly výhody pro naše zákazníky prodlouženy. Na trhu máme určité zásoby a chceme, aby naši prodejci byli připraveni na úspěch i po zbytek roku,“ uvedl pro Automotive News.

Pro obě automobilky to znamená nejen plynulejší přechod do posledního čtvrtletí roku, ale také efektivní snížení zásob elektromobilů, které by se jinak mohly hromadit na skladech.

Elektromobilita ve slepé uličce? Ne tak docela

Automobilky se dnes nacházejí ve složitém období. Na jedné straně musí investovat miliardy dolarů do vývoje a výroby elektromobilů, které jsou stále méně ziskové než klasické modely se spalovacím motorem. Na straně druhé čelí postupnému omezování vládní podpory a rostoucí konkurenci.

Ford například v roce 2024 oznámil ztrátu 5,1 miliardy dolarů ve své elektrické divizi Model-e, což jasně ukazuje, že cesta k rentabilitě bude ještě dlouhá. General Motors čelí podobným výzvám, přestože dosahuje vyšších objemů prodeje.

Dobrou zprávou ale je, že obě společnosti využily letošního boomu k tomu, aby optimalizovaly své zásoby a zlepšily efektivitu výroby. Krátkodobě jim pomůže i rozvoj hybridních technologií, které přemosťují mezeru mezi klasickými motory a plně elektrickým pohonem.

Dlouhodobě bude úspěch záviset na schopnosti snížit výrobní náklady, rozšířit infrastrukturu nabíjecích stanic a přesvědčit zákazníky, že elektromobil není jen ekologická, ale i ekonomicky výhodná volba.

Shrnutí

Konec federální pobídky mohl být pro automobilky tvrdou ranou, ale Ford a GM dokázaly situaci obrátit ve svůj prospěch. Rekordní výsledky prodejů a chytrý finanční manévr s leasingem ukazují, že obě firmy umí strategicky reagovat na změny trhu.

Z krátkodobého hlediska se sice očekává zpomalení poptávky, ale z dlouhodobé perspektivy mohou být tyto kroky klíčové pro udržení konkurenceschopnosti v rychle se měnícím automobilovém průmyslu.

Navzdory finančním výzvám tak Ford i General Motors dokazují, že americká elektromobilita ještě zdaleka neřekla poslední slovo.

Zdroj: Getty images
Předchozí článek

Plug Power po raketovém růstu zůstává rizikovou investicí

Další článek

Broadcom posiluje v oblasti umělé inteligence. Může se stát další Nvidií?

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.