account_circle
Evropské automobilky zažívají oživení díky naději na obchodní dohodu s USA

Evropské automobilky zažívají oživení díky naději na obchodní dohodu s USA

Rok 2025 zatím nebyl pro evropský automobilový sektor nijak příznivý. Hrozba obchodní války mezi Spojenými státy a Evropskou unií vnesla na trh napětí a způsobila propad akcií řady předních automobilek. Index Stoxx Europe 600 Autos zaostával za širším indexem Stoxx Europe 600, který v tomto roce připsal zisk kolem 7 %, zatímco automobilový subindex byl o více než 5 % níže. Teď se ale karta možná začíná obracet – a investoři si toho začínají všímat.

Toyota rozjela vlnu optimismu

Impulsem k náhlé změně nálady byla dohoda mezi Japonskem a Spojenými státy, která přinesla kompromis ohledně 15% cel na automobily. Tato dohoda přinesla největší jednodenní růst akcií Toyoty od roku 1987 a stala se katalyzátorem pozitivního sentimentu také v Evropě. Subindex automobilových akcií v rámci Stoxx Europe 600 zaznamenal ve středu třetí nejlepší den roku 2025, když ráno vzrostl o 3,4 %.

Zdroj: Getty Images

Pozornost investorů se tak nyní obrací k jednáním mezi USA a EU, která probíhají ve Washingtonu D.C. Pokud bude dosaženo podobného kompromisu jako s Japonskem, trh by mohl zaznamenat další vlnu optimismu. Stále totiž hrozí, že prezident Trump 1. srpna zavede 30% paušální cla na evropská auta – což by mělo devastující dopad zejména na německé výrobce jako Volkswagen, BMW nebo Mercedes-Benz.

Pod povrchem optimismu zůstává nejistota

Navzdory středečnímu růstu zůstávají základní problémy evropských automobilek velmi reálné. Jak minulý týden ukázalo varování společnosti Renault ohledně očekávaného poklesu zisku, sektor čelí celé řadě strukturálních výzev. Klíčové problémy zahrnují silné euro, které zvyšuje cenu evropského exportu, a rostoucí konkurenci z Číny, kde výrobci jako BYD a Xiaomi agresivně expandují na evropský trh s elektromobily.

Dalším tlakem je nutnost masivních investic do elektromobility, která je v Evropě nejen strategickou prioritou, ale i politickým cílem. Spotřebitelé však adoptují elektrická vozidla pomaleji, než se očekávalo, což přináší dodatečné náklady bez odpovídajících výnosů. To se odráží i ve statistice prodeje nových automobilů – podle dat společnosti Focus2Move.com vzrostl prodej v prvních pěti měsících roku jen o 0,1 %, tedy prakticky stagnoval.

Slabý výkon a diskontovaná ocenění

Výsledkem těchto výzev je slabší výkonnost automobilového sektoru i z pohledu investorů. V posledních třech letech přinesly akcie automobilek akcionářům pouze 16% výnos, zatímco širší evropský index Stoxx Europe 600 přidal 41 %. Tento rozdíl ukazuje na ztrátu důvěry v dlouhodobou ziskovost tohoto odvětví.

Diskontovaná ocenění tento sentiment jen potvrzují. Zatímco celý index Stoxx Europe 600 se obchoduje za 15násobek zisku, automobilový subindex se obchoduje jen za 10násobek. A i tento údaj je značně zkreslený, protože obsahuje společnost Ferrari, která je považována spíše za luxusní značku než klasického výrobce automobilů. Ferrari má totiž poměr ceny k zisku (P/E) až 48 a tvoří 26 % váhy celého automobilového indexu.

Akcie Ferrari sice také rostly, ale jen o 2 %, protože investoři jej vnímají jako méně zranitelnou značku vůči případným clům. Prémiové produkty a cílení na movitou klientelu chrání Ferrari před výkyvy v poptávce a politickými hrozbami více než běžné masové značky.

Ferrari N.V. (RACE)

Volkswagen, BMW a Mercedes vedou růst

Naopak nejvíce rostly akcie tradičních německých gigantů, které by byly případnými 30% cly postiženy nejvíce. Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz zažily výrazné oživení právě díky naději na diplomatický kompromis. To ukazuje, jak citlivý je automobilový trh na vývoj v oblasti mezinárodního obchodu a jak velkou roli hraje důvěra investorů.

Zdroj: Getty Images

V následujících dnech bude rozhodující, zda jednání mezi USA a EU přinesou konkrétní výsledek. Pokud ano, automobilový sektor může z krátkodobého hlediska výrazně posílit. Pokud však jednání zkrachují a Trump cla skutečně zavede, může se současná rally rychle změnit v prudkou korekci.

Ať už výsledek jednání dopadne jakkoliv, strukturální výzvy evropských automobilek nezmizí. Vysoké náklady, měnící se trh, tlak na přechod k elektromobilitě a konkurence z Asie – to jsou faktory, se kterými si budou muset firmy poradit i po vyřešení obchodních sporů.

Předchozí článek

TSMC je klíčovým hráčem AI revoluce a stále má výrazný růstový potenciál

Další článek

SoFi roste rychleji než konkurence, odpovídá tomu i její ocenění?

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.