Společnost Etsy (ETSY) prochází jednou z nejzásadnějších změn od svého vstupu na burzu.
Po osmi letech ve funkci oznámil odchod generální ředitel Josh Silverman, který firmu vedl od roku 2017 a stál za její stabilizací po období stagnace. Novou generální ředitelkou se od 1. ledna 2026 stane Kruti Patel Goyal, dosavadní prezidentka a ředitelka pro růst.
Oznámení o změně vedení přišlo zároveň se zveřejněním čtvrtletních výsledků a trh reagoval okamžitě. I když Etsy překonala odhady analytiků, akcie klesly o více než 7 %, protože investoři reagovali na odchod Silvermana s obavami o budoucí směřování společnosti.
Od pandemického boomu k hledání nové identity
Etsy byla během pandemie jedním z velkých vítězů e-commerce revoluce. Platforma zaměřená na prodej ručně vyráběných a vintage produktů zažila v letech 2020–2021 rekordní růst, když se spotřebitelé přesunuli k online nákupům. Jakmile se ekonomika znovu otevřela, růst se ale zastavil – a s ním i dynamika akcií.
Zatímco v době pandemie akcie Etsy dosáhly historického maxima, od té doby ztratily více než 77 % své hodnoty. Roku 2022 se propadly prudce dolů a od té doby se drží v relativně úzkém pásmu. Investoři ztratili část důvěry, protože společnost nedokázala plně obnovit tempo růstu, na které si trh během pandemie zvykl.
Josh Silverman se během svého působení zaměřil na efektivitu a restrukturalizaci – propustil část zaměstnanců, omezil firemní výhody a přesměroval pozornost k posílení základního trhu. Jeho strategie pomohla firmě přežít těžké období a udržet ziskovost. Teď však vedení dospělo k závěru, že Etsy potřebuje nový impuls.
Silverman uvedl, že nastal čas, „aby firmu vedl někdo jiný“, a bude i nadále působit jako výkonný předseda alespoň po přechodné období v roce 2026.

Kruti Patel Goyal přebírá vedení s vizí inovací
Novou generální ředitelkou se stává Kruti Patel Goyal, která ve společnosti Etsy působí už deset let. Před jmenováním do funkce byla prezidentkou a ředitelkou pro růst a dříve vedla Depop, platformu zaměřenou na prodej vintage oblečení, kterou Etsy koupila v roce 2021.
Pod jejím vedením se hrubý prodej zboží Depopu téměř zdvojnásobil a platforma se stala nejrychleji rostoucím online trhem s módou v USA. Právě tyto výsledky z ní dělají logickou volbu pro vedení celé skupiny.
Goyal v oficiálním prohlášení uvedla, že je „poctěna a nadšená, že může vést Etsy v dalším období transformace“ a že se zaměří na „posilování hlavního tržiště, růst GMS (Gross Merchandise Sales) a přinášení hodnoty komunitě i akcionářům“.
Její zkušenosti z Depopu by mohly být pro Etsy klíčové – společnost potřebuje osvěžit značku, přilákat mladší zákazníky a využít rostoucí trend individuální a udržitelné módy.
Výsledky naznačují stabilizaci, ale růst zatím zůstává pomalý
Navzdory zmatku kolem vedení Etsy zveřejnila solidní výsledky za třetí čtvrtletí. Hrubý prodej zboží na platformě vzrostl (po očištění o prodej platformy Reverb) o 0,9 % na 2,72 miliardy USD.
Zatímco hlavní tržiště Etsy stále vykázalo mírný pokles GMS o 2,4 %, Depop přidal naopak 39,4 % a dosáhl prodejů ve výši 292,1 milionu USD. Tento rozdíl ukazuje, že právě Depop je momentálně nejživější částí ekosystému Etsy.
Výnosy společnosti se zvýšily o 6,1 % na 678 milionů USD, čímž překonaly konsenzus analytiků ve výši 657,1 milionu USD. Společnost těžila především z rostoucích příjmů z reklamy a zvýšení poplatků na platformě.
Zisk podle obecně uznávaných účetních standardů (GAAP) vzrostl z 0,45 USD na 0,63 USD na akcii, což je opět nad očekáváním trhu. Na druhou stranu upravený zisk EBITDA klesl na 171,9 milionu USD z loňských 183,6 milionu, což ukazuje, že provozní náklady zůstávají relativně vysoké.
Aktuálně se akcie Etsy obchodují zhruba za 10násobek upraveného EBITDA, přičemž značnou část této hodnoty tvoří odměny v podobě akcií, které snižují reálnou ziskovost.
Etsy hledá nový dech
Etsy tak stojí na rozcestí. Společnost má za sebou úspěšný rok z hlediska návratu tržeb k růstu – akcie přesto reagovaly negativně, protože investoři chtějí vidět jasnější strategii.
Nové vedení v čele s Goyal bude muset zrychlit tempo inovací a posílit atraktivitu hlavní platformy. Přestože Etsy těží ze své jedinečné pozice – spojuje tvůrce, řemeslníky a zákazníky, kteří hledají originální produkty – trh s e-commerce se stal mnohem konkurenčnějším.
Společnost se v posledním roce pokusila o zlepšení uživatelské zkušenosti, například prostřednictvím funkce Instant Checkout nebo integrací nástrojů umělé inteligence pro personalizaci doporučení. Pokud tyto inovace přinesou vyšší konverzi a návratnost zákazníků, může se Etsy vrátit k růstové trajektorii.
Investoři nyní sledují především to, zda Goyal dokáže přenést úspěch z Depopu na celý ekosystém Etsy. Společnost má značný potenciál k obnovení růstu, ale bude muset znovu získat důvěru trhu, který po letech zklamání očekává hmatatelné výsledky.
Změna vedení v Etsy přichází v rozhodující chvíli. Po období stagnace a ztráty dynamiky po pandemii přebírá vedení Kruti Patel Goyal, která má zkušenosti s růstem platformy Depop a hlubokou znalost vnitřního fungování společnosti.
Etsy se snaží znovu definovat svou strategii a získat zpět investory i uživatele. Přestože výsledky ukazují známky stabilizace a platforma zůstává zisková, firma potřebuje nový impuls k trvalému růstu.
Nadcházející měsíce tak ukážou, zda změna v čele společnosti bude skutečně začátkem obratu, který Etsy potřebuje – nebo jen krátkou epizodou na cestě k dalšímu období hledání identity.
