account_circle
Dutch Bros pokračuje v rychlé expanzi napříč USA

Dutch Bros pokračuje v rychlé expanzi napříč USA

Kavárenský řetězec Dutch Bros (BROS) patří v posledních letech mezi nejdynamičtěji rostoucí společnosti v americkém gastrosegmentu.

Kavárenský řetězec Dutch Bros (BROS) patří v posledních letech mezi nejdynamičtěji rostoucí společnosti v americkém gastrosegmentu.

Od svého vstupu na burzu v roce 2021 se firma výrazně rozšířila a v únoru letošního roku otevřela svou tisící pobočku. Ambiciózním cílem vedení je do roku 2029 provozovat celkem 2 029 kaváren, což by znamenalo téměř dvojnásobný nárůst během čtyř let.

Dutch Bros pochází z amerického státu Oregon a zaměřuje se především na rychloběžné drive-thru kavárny, které obsluhují zákazníky bez nutnosti vystoupit z auta. Nabízí především kávové nápoje typu breve, tedy espresso se smetanou, ale v portfoliu má i studené nápoje a speciální limitované edice. Silnou stránkou značky je důraz na přátelský přístup, filantropii a podporu místních komunit – což jí pomáhá oslovovat mladší generaci zákazníků, kteří často preferují značky s autentickým příběhem a hodnotovým přesahem.

Na burzu vstoupila společnost v době, kdy měla zhruba 500 kaváren, a od té doby se její síť více než zdvojnásobila. I přes tento impozantní růst zůstává Dutch Bros stále daleko za gigantem Starbucks (SBUX), který provozuje po celém světě více než 41 000 poboček.

Zdroj: Shutterstock

Inspirace a srovnání se Starbucks

Je logické, že investoři často porovnávají Dutch Bros se Starbucks, který kdysi prošel podobnou expanzní fází. V roce 1992, kdy Starbucks vstoupil na burzu, měl jen 135 kaváren – a dnes jeho tržní kapitalizace přesahuje 93 miliard dolarů. Pro srovnání, Dutch Bros má nyní kapitalizaci kolem 7 miliard dolarů, tedy přibližně třináctkrát méně.

V době IPO měl Starbucks hodnotu pouhých 250 milionů dolarů. Investice ve výši 5 000 dolarů tehdy by dnes měla hodnotu přes 1,6 milionu dolarů, a to včetně dividend. Podobný scénář si dnes mnozí investoři představují u Dutch Bros. Otázkou však zůstává, zda dokáže tento regionální řetězec napodobit globální expanzi svého slavného konkurenta.

Na rozdíl od Starbucks se Dutch Bros zatím neplánuje rozšiřovat mezinárodně. Cílem je nejprve posílit pozici v USA, kde stále existuje prostor pro růst. Firma by mohla časem překročit hranici 4 000 poboček, kterou stanovila po vstupu na burzu, ale i tak by zůstala výrazně menší než Starbucks. To omezuje její potenciál dosáhnout podobného kapitálového zhodnocení, které by drobným investorům zajistilo „doživotní jistotu“.

Finanční výkonnost a ocenění akcií

Z finančního hlediska si Dutch Bros vede solidně. V prvních devíti měsících roku 2025 dosáhla čistého zisku přes 58 milionů dolarů, zatímco o rok dříve to bylo pouze 32 milionů. To znamená nárůst o více než 80 %. Růst tržeb doprovází zlepšování marží i efektivnější provozní struktura, což zvyšuje důvěru investorů v dlouhodobý potenciál firmy.

Od svého minima v září 2023 se akcie zvedly o více než 125 %, přestože letošní vývoj zůstává spíše stagnující. Aktuálně se obchodují kolem 56 dolarů za akcii, přičemž maximální cena z počátku roku dosáhla téměř 87 dolarů. Tržní kapitalizace činí přibližně 7 miliard dolarů a společnost se tak řadí mezi akcie střední kapitalizace.

Poměr P/E (cena/zisk) se pohybuje kolem 113, což signalizuje vysoké růstové očekávání. Vzhledem k tomu, že Dutch Bros je ziskový teprve od roku 2023, jde o typický jev u růstových společností. Poměr P/S (cena/tržby) dosahuje 4,4, zatímco Starbucks se obchoduje s hodnotou 2,5. To znamená, že investoři platí za každou jednotku tržeb Dutch Bros zhruba o 75 % více než u zavedenějšího konkurenta.

Z dlouhodobého pohledu má firma prostor pro další expanzi, ale investoři by měli počítat s tím, že růst bude pozvolnější než v rané fázi. Společnost se nyní soustředí na postupné rozšiřování sítě, optimalizaci provozu a budování značky v nových státech USA.

Reálný potenciál a investiční pohled

Může se Dutch Bros stát další firmou, která z malého regionálního byznysu vyroste v miliardový kolos? Teoreticky ano, ale s omezeními. Aby se akcie dostaly na úroveň dnešního Starbucks, musela by jejich cena více než třináctinásobně vzrůst. To by znamenalo mimořádný výkon, který je v praxi nepravděpodobný, zvlášť bez globální expanze.

Pokud byste dnes investovali 5 000 dolarů a Dutch Bros by skutečně dosáhl tržní hodnoty Starbucks, vaše investice by měla hodnotu přibližně 69 000 dolarů. To by byl krásný výnos, ale rozhodně ne život měnící. Pro dosažení skutečného „doživotního zabezpečení“ by bylo potřeba investovat částku v řádech statisíců dolarů, což není reálné pro většinu retailových investorů.

Na druhou stranu, Dutch Bros má potenciál přinášet nadprůměrné výnosy. Firma má jasnou strategii růstu, ziskové hospodaření a loajální zákaznickou základnu. Pokud si udrží tempo expanze a zvládne efektivně řídit náklady, může být i nadále atraktivní investicí.

Pro dlouhodobé investory, kteří hledají růstovou akcii s autentickým příběhem a stabilní značkou, může Dutch Bros představovat zajímavou volbu. Ale očekávat, že jediná investice do těchto akcií zajistí „doživotní příjem“, by bylo přehnané.

Dutch Bros není druhý Starbucks – a ani jím být nemusí. Spíše se profiluje jako mladší, dynamičtější hráč, který využívá moderní model drive-thru a silnou komunitní kulturu. Právě tato kombinace mu může zajistit dlouhodobý úspěch, i když v menším měřítku.

Zdroj: Shutterstock
Předchozí článek

Americké futures klidné po vládní krizi, trhy sledují data a růst Cisco

Další článek

IBM posouvá závod v kvantovém počítání do nové éry

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.