Společnost RH, známá svou produkcí luxusního nábytku, zažila na začátku dubna dramatický propad akcií o celých 40 %.
Tento pád přišel bezprostředně po zveřejnění čtvrtletních výsledků, a co je důležité, téměř zároveň s oznámením nové vlny celních opatření, která přichází z administrativy prezidenta Donalda Trumpa.
Navíc k tomu se přidala reakce Číny v podobě odvetných cel, což celý tlak na akcie RH ještě prohloubilo. Za pouhé čtyři měsíce roku 2025 tak akcie společnosti odepsaly už více než 60 %, přičemž cena klesla z hodnot kolem 457 dolarů na současných zhruba 145 dolarů za akcii.
Situace společnosti RH je složitá hned z několika důvodů. Podle slov generálního ředitele Garyho Friedmana působí firma v prostředí, které označil za nejhorší trh s bydlením za posledních padesát let.
To znamená nejen menší objem stěhování a renovací domácností, ale i oslabenou spotřebitelskou ochotu utrácet za dražší nábytek. Velkou část poptávky v minulých letech navíc přinesla pandemie, kdy lidé trávili více času doma – tato vlna už je ale pryč.

Expanze do Evropy a rostoucí náklady
Navzdory nepříznivému vývoji v domácím prostředí pokračuje RH v ambiciózní strategii expanze do Evropy. Společnost neotvírá běžné prodejny, ale takzvané galerie – masivní showroomy umístěné často v historických nebo architektonicky výjimečných objektech. V současnosti působí například ve Velké Británii (Aynho Park), Německu (Mnichov a Düsseldorf), Španělsku (Madrid) nebo Belgii (Brusel), a další galerie se připravují v Londýně a Paříži. Takové provozy ale přirozeně přinášejí i vysoké investiční náklady.
Společnost RH má přitom na svých bedrech dluh ve výši 2,6 miliardy dolarů, přičemž poměr dluhu k upravené EBITDA dosahuje úrovně 4,8. Tento poměr patří k těm vyšším v odvětví a zvyšuje tlak na schopnost firmy udržet si stabilní cash flow – obzvlášť pokud by se tržby nadále zhoršovaly. Na druhé straně nelze přehlédnout, že společnost v minulosti agresivně vykupovala vlastní akcie, což přispělo ke zvyšování její zadluženosti.
Dalším komplikujícím faktorem je skutečnost, že většina produkce pochází z Asie, tedy z oblasti, na kterou se nová americká cla nejvíce zaměřují. RH se sice snaží tuto závislost snižovat a plánuje do konce roku získávat 14 % své produkce z USA, ale zatím má situace na náklady jasně negativní dopad.
Solidní výsledky, ale nenaplněná očekávání
Co se týče samotných finančních výsledků, nelze říct, že by RH zklamala na celé čáře. Ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí dosáhla tržeb ve výši 812 milionů dolarů, což znamená téměř 10% meziroční nárůst. Ještě silnější byl vývoj u upraveného zisku na akcii, který se více než zdvojnásobil na 1,58 USD. Jenže očekávání analytiků byla nastavena ještě výše – počítali s tržbami 830 milionů a ziskem 1,09 dolaru na akcii.
Na úrovni hrubé marže se společnosti dařilo – ta vzrostla o 120 bazických bodů na 44,7 %. Problém ale byl nárůst provozních nákladů, konkrétně prodejních, všeobecných a administrativních výdajů, které stouply o 14 % a nově tvoří 36 % celkových tržeb. Důležitým bodem jsou také zásoby, které meziročně vzrostly o 35 % a nyní dosahují hodnoty jedné miliardy dolarů. Společnost tento růst interpretuje jako přípravu na novou celní politiku, otázkou ale zůstává, zda se nejedná spíš o přebytečné zásoby, které budou muset být v budoucnu zlevněny.
Zhodnocení rizik a příležitostí
RH plánuje v roce 2025 růst tržeb mezi 10 až 13 %, přičemž v prvním čtvrtletí očekává zvýšení o 12,5 až 13,5 %. Tyto výhledy jsou ambiciózní a značí, že vedení firmy stále věří v oživení poptávky, případně v efekt rozšíření evropské sítě. V tuto chvíli se však ukazuje, že trh reaguje výrazně citlivě jak na makroekonomické faktory, tak na obchodní nejistotu způsobenou novými cly.
Z pohledu ocenění se akcie obchodují za forwardový poměr ceny k zisku kolem 14násobku očekávaného zisku, což může být pro některé investory lákavé. Otázkou ale zůstává, jak velkou část „E“ v této rovnici ohrozí externí faktory – cla, případná recese nebo pokles zájmu o dražší zboží.
Navíc RH směřuje na klientelu s vyššími příjmy, která sice není tak citlivá na ceny, ale ani ona není imunní vůči zpomalení ekonomiky. Pokud by došlo k poklesu důvěry spotřebitelů, mohlo by to dopadnout i na prémiové segmenty.
Ačkoliv RH momentálně prochází složitým obdobím, není nutné ji ihned odepisovat. Společnost má za sebou silné značkové postavení, architektonicky výrazné showroomy a jasnou strategii. Zároveň ale čelí kombinaci vysokého dluhu, celní hrozby, růstu nákladů a citlivého trhu.
Akcie se dnes obchodují blízko svého 52týdenního minima, což může být pro některé investory příležitostí. Kdo ale uvažuje o vstupu, měl by počítat s vysokou volatilitou a rizikem, že se situace může dál zhoršovat, než se zlepší. RH je tak momentálně spíš kandidátem na opatrnou sledovanou pozici, než jistou sázkou na růst.
