Společnost Amazon (AMZN) v letech 2019 až 2021 zdvojnásobila rozlohu své sítě pro doručování zboží, ale nyní se zaměřuje na přesnost a rychlost.
Amazon sice sklidil spoustu kritiky kvůli možnému přebujelému budování své distribuční sítě, ale stavět nepřestane. Pouze přesunul těžiště výstavby na menší sklady blíže k hustě osídleným oblastem, které mohou posílat zboží přímo ke dveřím zákazníků během několika hodin.
Tato investice podporuje rostoucí počet zásilek ve stejný den pro členy služby Prime a mohla by být klíčem k získání zpět maloobchodních prodejů od společností Walmart, Target a dalších fyzických prodejců.
Velká výstavba
Společnost Amazon zaznamenala v období před pandemií COVID-19 až do roku 2021 nárůst kapitálových výdajů, které se v roce 2022 ještě zvýšily.
Společnost Amazon měla v roce 2019 kapitálové výdaje v hotovosti v celkové výši 12,7 miliardy USD. V roce 2021 to bylo 55,4 miliardy dolarů. A v loňském roce se jeho výdaje vyšplhaly na 58,3 miliardy dolarů.

Je pravda, že ne všechny tyto výdaje jdou na budování sítě pro realizaci zakázek. Velká část jde na cloud computing, který vyžaduje datová centra a vybavení. Přesto je nárůst výdajů spojen s budováním sítě plnicích center a doručovacích stanic společnosti Amazon.
Do budoucna může být Amazon při budování náročnější. Poznamenala však, že hodlá vynaložit více kapitálových výdajů na technologickou infrastrukturu pro podporu webových služeb Amazonu, což je výrazná změna oproti předchozím výročním zprávám. Společnost však stále plánuje velké výdaje na budování své sítě pro realizaci zboží.
Vzhledem k tomu, že kapacita mnoha zařízení je výrazně nižší než kapacita a Amazon sklady zavírá, ruší nebo odkládá, mnozí si kladou otázku, zda se tyto výdaje vyplatí. Zejména s ohledem na to, že prodeje elektronického obchodu Amazonu výrazně zpomalují.
Plán společnosti Amazon na rozmístění kapitálu v příštích několika letech je však nezbytnou součástí její strategie na rozšíření počtu členů služby Prime.
Soutěž o doručení ve stejný den
Společnost Amazon se při budování sítě zaměřuje především na podporu svého úsilí o doručování ve stejný den.
Podle výzkumné skupiny MWPVL má společnost již 45 center pro jednodenní plnění. Tento počet by se mohl během několika příštích let rychle rozšířit na 150. Osm nových fulfillment center je již ve vývoji.
Společnost Target vynakládá 100 milionů dolarů na rozšíření své kapacity pro doručování do druhého dne (tj. 24 až 48 hodin). Podobně i Walmart využívá své prodejny a doručovací síť nezávislých dodavatelů k vyřizování objednávek pro nakupující ještě týž den.

Protože Amazon nemá v dosahu několika kilometrů od většiny svých zákazníků síť již existujících obchodů, musí stavět sklady v blízkosti svých zákazníků, aby jim mohl konkurovat. Dobrou zprávou je, že Amazon může svá centra pro plnění zboží ve stejný den vytvořit mnohem efektivněji než pobočky Walmartu nebo Targetu, protože jediné, co dělá, je, že posílá zboží k doručení zákazníkům. Amazon totiž hodlá tyto sklady zásobovat 100 000 nejprodávanějšími položkami zakoupenými na svém tržišti, podobně jako to dělají fyzičtí maloobchodníci.
Rozšíření dopravy ve stejný den poskytne více lidem důvod, proč si předplatit službu Prime. Když si zákazníci předplatí službu Prime, budou nakonec využívat Amazon pro své objednávky častěji. A to by mělo vést k opětovnému zrychlení prodeje v kombinaci s rostoucími příjmy z předplatného. Zatímco společnosti Walmart a Target bojují o to, aby Amazonu ukradly jeho online tržby, Amazon jim možná brzy ukradne tržby z fyzického maloobchodu přímo pod nosem.
Navzdory obavám z nadměrného utrácení má Amazon prokazatelně dlouhodobě vysokou návratnost investovaného kapitálu v porovnání s náklady na kapitál. Změna zaměření budování logistické sítě by měla tuto návratnost ještě posílit, protože je schopen získat více prodejů od kamenných konkurentů. A vzhledem k tomu, že cena jejích akcií je stále velmi nízká, je nyní skvělý čas přidat akcie dříve, než se ve výsledcích hospodaření Amazonu projeví dopad širšího rozsahu jednodenní přepravy.