Závislost na reklamě představuje vážný problém pro budoucnost tohoto technologického giganta.
Jako by společnost Meta Platforms (NASDAQ:META), která se potýká s problémy, potřebovala další špatné zprávy, utrpěla další významnou ránu. Tentokrát regulátoři Evropské unie ukládají společnosti pokutu ve výši 414 milionů dolarů. Jádrem problému jsou zákony Evropské unie týkající se shromažďování údajů o uživatelích, které Meta údajně porušila. Přestože tento problém představuje pro společnost značnou výzvu, akcie META se ve čtvrtek téměř nepohnuly.
Podle amerického periodika Business Insideru pokuta ve výši 414 milionů dolarů se ve skutečnosti skládá hned ze dvou pokut za platformy, které Meta vlastní: jedna za Facebook a druhá potom za Instagram. Stížnost iniciovala konkrétně irská Komise pro ochranu osobních údajů (DPC), která tvrdí, že Meta porušila evropské zákony o obecném nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Již dříve irské úřady v září postihly technologický gigant pokutou ve výši 403 milionů dolarů. Tehdy se obavy soustředily na to, že společnost Meta nechrání soukromí dětí.

Podle deníku The New York Times se tento nejnovější případ týká způsobu, jakým společnost Meta získává od uživatelů souhlas se shromažďováním údajů pro účely reklamy. List uvádí, že:
„Smlouva o podmínkách poskytování služeb společnosti […] obsahuje formulaci, která ve skutečnosti znamená, že uživatelé musí buď povolit, aby jejich údaje byly použity pro personalizované reklamy, nebo přestat používat služby sociálních médií společnosti Meta.“
Společnost Meta má nyní tři měsíce na to, aby „nastínila, jak se rozhodnutí přizpůsobí“.
Akcie META sází na pozitivní vývoj situace. Je takový scénář ale ještě vůbec reálný?!
Na druhé straně společnost Meta tvrdí, že zákony o ochraně osobních údajů podle GDPR neporušila. Na základě zprávy BBC zástupci technologické firmy tvrdí, že Facebook a Instagram představují „ze své podstaty personalizované“ platformy, díky čemuž jsou cílené reklamy „nezbytnou a zásadní součástí“ fungování těchto platforem.
Dále zástupci tvrdí, že Meta nedala uživatelům „ultimátum“. Irské úřady však nesouhlasí a tvrdí, že uživatelé nemají jinou možnost než souhlasit.
Přesto další úhel pohledu vychází z neshod v rámci EU ohledně způsobu prosazování GDPR. Podle NYT dospěla irská DPC k obviňujícímu závěru vůči společnosti Meta po určité diskusi a neshodě mezi orgány pro ochranu údajů. Společnost Meta reagovala ve svém prohlášení:
„V této otázce chyběla jasná právní úprava a mezi regulačními orgány a tvůrci politik již nějakou dobu probíhá diskuse o tom, který právní základ je v dané situaci nejvhodnější.“
Přesto se širší obavy akcií META a jí podobných nejvíce soustředí na iniciativy Evropské unie zaměřené proti velkým technologiím. V loňském roce přijaly evropské regulační orgány také nové zákony, jejichž cílem je zabránit praktikám narušujícím hospodářskou soutěž v technologickém odvětví.

Proč na tom záleží
Zjednodušeně řečeno, akcie META čelí významným otázkám životaschopnosti uprostřed mnoha makro tlaků. Toto poslední drama jen podtrhuje strmé překážky, které jsou před námi. Analytik společnosti Wedbush Dan Ives se domnívá, že rozsudek je „velkou ranou do vazu“, která ohrožuje 5 až 7 % celkových příjmů společnosti z reklamy.
Pokud by se evropští uživatelé odhlásili ze sběru dat, Meta by mohla ztratit význam. Marketéři jsou závislí na cílených reklamách, aby konverzní poměry pingaly na vyšší úrovni. Tento rámec by přirozeně ohrozil akcie společnosti META.
Navíc rozsah závislosti na digitální reklamě může investory přimět k zamyšlení. Ve třetím čtvrtletí roku 2022 vykázala společnost Meta tržby ve výši 27,7 miliardy dolarů. Podle společnosti Investopedia přibližně 98 % těchto příjmů pocházelo z reklamy.
Abychom si přisypali další sůl do rány, výdaje na reklamu v průběhu loňského roku klesaly. V kombinaci se špatnou náladou spotřebitelů stojí vedení společnosti Meta Platforms před možná největší krizí. To, jak společnost zareaguje, může hrát rozhodující roli v trajektorii akcií META v roce 2023.
Meta to v posledních 2 letech nemá vůbec jednoduché – jasně, snaží se přehodnotit svůj byznys model. Příjmy z reklamy jsou ale právě tím, co to všechno financuje.