Akcie Li jsou obětí vybírání zisků, nic víc, nic míň.
Akcie společnosti Li Auto (NASDAQ:LI) zaznamenaly po vykázání rekordního zisku za červnové čtvrtletí výběr zisků.
Společnost Li během čtvrtletí vydělala 300 milionů USD, tj. 30 centů na plně zředěnou akcii ADR, při tržbách 3,95 miliardy USD. Dodávky se oproti předchozímu roku více než ztrojnásobily a dosáhly 86 533 vozů.
Navzdory tomu se akcie dostaly do vzdušné kapsy a 8. srpna na začátku newyorského obchodování klesly z 46,63 USD na 41,41 USD. Investoři získali 40 % ztráty zpět do poledne 10. srpna, akcie se obchodovaly za 43,46 USD.
Čínský syndrom
Na akcie Li měla větší dopad nová omezení investic, která administrativa uvalila na Čínu, než pozitivní zprávy o výsledcích. Čínskou vládu to nepobavilo a označila tento krok za „zjevný ekonomický nátlak“.
Ačkoli jsem byl dlouhodobě nakloněn společnosti Li, minulý měsíc jsem investorům navrhl, aby akcie přibrzdili. V té době se akcie Li prodávaly za něco málo přes 38 dolarů za kus.
Moje obavy se netýkají jen napětí mezi USA a Čínou, ale i čínské ekonomiky a toho, co to pro Li znamená.
Li vyrábí hybridní automobily na baterie, které se líbí bohatým kádrům, kteří si pořizují děti, aby zůstali nakloněni prezidentu Si Ťin-pchingovi. Rostoucí ekonomické problémy Číny mě však nutí pochybovat o tom, jak dlouho může být Liova strategie úspěšná.
Poselství trhu
I když společnost Li klesla ze svých nedávných maxim, stále se jedná o nejlepší čínskou akcii elektromobilů, kterou můžete v New Yorku koupit.
Společnost XPeng (NASDAQ:XPEV) získala podporu díky nedávnému spojení s Volkswagenem (OTCMKTS:VWAGY) a v roce 2023 si polepšila o 70 %, ale Li si i přes svůj pokles polepšila o 111 %.
Společnost Nio (NYSE:NIO), která vyváží automobily do Evropy a v červenci zdvojnásobila své dodávky, vzrostla o 37 %. Společnost Polestar (NASDAQ:PSNY), kterou ovládá čínská společnost Geely (OTCMKTS:GELYF), ale sídlí ve Švédsku, se meziročně propadla o 23 %, protože odkládá plány na montáž automobilů v Jižní Karolíně.
Zdá se, že poselství trhu je jasné. Nízká hustota energie dnešních lithium-iontových baterií nutí ke kompromisům v oblasti velikosti, dojezdu a nákladů. Velký vůz potřebuje těžší baterii, aby měl alespoň trochu přijatelný dojezd.
Liovo SUV je ve zlatém středu, na nabití baterie ujede asi 200 km, ale při použití benzínu 800 km. To znamená, že ve městě může fungovat jako elektromobil, který se nabíjí přes noc, ale není třeba se obávat, že by uvízl bez energie uprostřed ničeho.
Malé elektromobily, jako jsou ty od společnosti BYD (OTCMKTS:BYDDF), v Číně překonávají Teslu (NASDAQ:TSLA), ale velké elektromobily od společnosti Ford Motor (NYSE:F) se zde neprodávají dobře, zatímco ceny konkurenčních elektromobilů Rivian (NASDAQ:RIVN) klesají.
Jediným elektromobilem střední třídy od americké společnosti je Chevrolet Bolt od General Motors (NYSE:GM), který váží o polovinu méně než Ford F-150 Lightning. Administrativa poskytla pobídky pro levnější elektromobily a pro výrobu baterií v USA.
Podtrženo, sečteno
Čínské akcie všech typů se budou obchodovat se slevou oproti jejich hodnotě v USA, dokud budou vztahy mezi oběma zeměmi napjaté.
Za současnou cenu se Li prodává za pouhý trojnásobek svých průběžných tržeb ve výši 16 miliard dolarů, což je špinavě levné, když se Tesla prodává za devítinásobek tržeb. Tesla má však vedle příjmů z prodeje automobilů také příjmy z prodeje baterií, služeb a elektřiny.
Investoři je srovnávají s vysoce ziskovými příjmy ze služeb společnosti Apple (NASDAQ:AAPL).
Čínská ekonomika je druhým důvodem, proč Li diskontovat. Společnost může být schopna ještě rok nebo dva růst uvnitř své současné niky, aniž by to vedlo k exportu.
Zatím bych raději vlastnil Toyotu (NYSE:TM), při 11násobku zisku, nebo jiného velkého výrobce hybridů.