account_circle
Carnival Corporation se zotavuje po pandemii, avšak zůstává zatížena vysokým dluhem

Carnival Corporation se zotavuje po pandemii, avšak zůstává zatížena vysokým dluhem

Společnost Carnival Corporation (CCL), největší provozovatel výletních plaveb na světě, se po těžkém období pandemie COVID-19 postupně vrací do formy.

Společnost Carnival Corporation (CCL), největší provozovatel výletních plaveb na světě, se po těžkém období pandemie COVID-19 postupně vrací do formy.

Lodě znovu zaplnili cestující, zisky rostou a akcie od svých minim v roce 2020 posílily o více než 200 %. Na první pohled by se mohlo zdát, že Carnival má krizi definitivně za sebou – realita je ale složitější.

Firma sice vykazuje rekordní tržby, ale zároveň stále nese tíhu obrovského dluhu, který během pandemie nabrala, aby přežila.

Zdroj: Shutterstock

Byznys znovu nabírá na síle

Výkonnost společnosti Carnival se v posledních dvou letech výrazně zlepšila. Zatímco během pandemie stály její lodě měsíce v přístavech a výnosy se prakticky zastavily, nyní firma těží z obnovené poptávky po plavbách. Tržby ve třetím čtvrtletí 2025 vzrostly meziročně o 3,3 % na rekordních 8,15 miliardy dolarů, zatímco čistý zisk se zvýšil o 6,7 % na 1,85 miliardy dolarů.

Generální ředitel Josh Weinstein uvedl, že společnost zaznamenala už desáté po sobě jdoucí čtvrtletí s rekordními tržbami. Zásadním faktorem úspěchu je vyšší obsazenost lodí a schopnost navyšovat ceny. Kromě toho Carnival dokázal udržet provozní náklady pod kontrolou, což přispívá k rostoucí ziskovosti.

Zajímavé je, že tato silná výkonnost není samozřejmostí v celém cestovním sektoru. Například Las Vegas podle dat The New York Times čelí prudkému poklesu návštěvnosti v důsledku vysokých cen, nejistoty spotřebitelů a úbytku zahraničních turistů. Carnivalu se však zatím daří těmto negativním trendům vzdorovat. Jedním z vysvětlení může být skutečnost, že jeho zákazníci si své dovolené rezervují dlouho dopředu – a často jde o loajální klientelu, která se k plavbám pravidelně vrací.

Dalším pozitivním signálem je objem spotřebitelských vkladů, který ve třetím čtvrtletí dosáhl 7,1 miliardy dolarů. To naznačuje, že poptávka zůstává silná i navzdory obavám ze zpomalující ekonomiky. V případě, že úrokové sazby začnou v příštích měsících dále klesat, může se tento trend ještě posílit, protože levnější úvěry podpoří ochotu domácností utrácet za volnočasové aktivity.

Tíživé dědictví pandemie

Za úspěchy posledních čtvrtletí se však stále skrývá zásadní problém: obrovské zadlužení. Během pandemie byla společnost Carnival nucena uzavřít své plavby po celém světě, což vedlo k dramatickému propadu příjmů. Aby přežila, musela si vypůjčit miliardy dolarů a zároveň emitovat nové akcie, čímž výrazně zředila podíly stávajících akcionářů.

Tento krok sice zajistil likviditu, ale zároveň vytvořil dlouhodobý tlak na výnosnost. Počet akcií v oběhu prudce vzrostl a dnes společnost čelí nejen vysokému dluhu, ale také nižšímu zisku na akcii. Dlouhodobý dluh aktuálně činí přibližně 25 miliard dolarů, což je výrazně více než před rokem 2020.

Jen ve třetím čtvrtletí zaplatil Carnival na úrocích 317 milionů dolarů, což je značná zátěž i při rekordních tržbách. Na druhou stranu firma dělá pokroky: ve stejném období předčasně splatila 700 milionů dolarů a refinancovala 4,5 miliardy dolarů stávajících závazků. Cílem je nahradit staré, drahé úvěry novými s nižší úrokovou sazbou.

Snížení sazeb ze strany amerického Fedu by mohlo tento proces výrazně usnadnit. Každé procento dolů na úrocích totiž znamená stovky milionů dolarů ročně ušetřených nákladů. Přesto se očekává, že oddlužení společnosti bude trvat řadu let, a během této doby bude muset management vyvažovat mezi investicemi do růstu a nutností splácet závazky.

Akcie nejsou tak levné, jak se může zdát

Na první pohled vypadají akcie Carnival Corporation velmi atraktivně. Poměr ceny k zisku (P/E) se pohybuje kolem 12, což by mohlo naznačovat, že jsou podhodnocené. Jenže tento pohled je zavádějící, pokud se nezohlední skutečná podniková hodnota (enterprise value), která bere v úvahu nejen tržní kapitalizaci, ale i úroveň dluhu. V případě Carnivalu se tak celkové ocenění zvyšuje o 68 % – na přibližně 64 miliard dolarů.

To znamená, že akcie nejsou ve skutečnosti tak levné, jak se může zdát z tradičních ukazatelů. Investoři totiž musejí počítat s tím, že značná část budoucích výnosů půjde na splácení dluhů, nikoliv na vyplácení dividend či další expanzi.

Společnost má sice zdravou poptávku a silné provozní výsledky, ale její finanční struktura zůstává křehká. Každé větší zpomalení ekonomiky nebo pokles poptávky po luxusním cestování by mohly rychle vrátit firmu do ztráty.

Z dlouhodobého pohledu tak Carnival představuje zajímavou, ale rizikovou investici. Pro investory s vyšší tolerancí k riziku může být současná situace příležitostí k nákupu s výhledem na další roky. Konzervativnější investoři by však měli zvážit, zda nepočkat, až se dluh dále sníží a společnost upevní svou finanční stabilitu.

Carnival Corporation se tedy po pandemii úspěšně zvedla a znovu se vrátila mezi hlavní hráče v odvětví výletních plaveb. Ale její obrovské zadlužení zůstává zásadním faktorem, který bude v příštích letech určovat tempo i směr dalšího růstu. Pro trpělivé investory, kteří věří v sílu značky a schopnost společnosti dál se oddlužovat, může být Carnival zajímavou dlouhodobou sázkou. Pro ostatní zůstává připomínkou, že ani rekordní tržby neznamenají, že je vše vyhráno.

Zdroj: Shutterstock
Předchozí článek

Joby Aviation se přibližuje certifikaci FAA a láká investory na vizi městské dopravy

Další článek

Požár u dodavatele zbrzdil výrobu Fordu a ohrožuje klíčový model F-150

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.