Čínský automobilový gigant BYD poprvé předstihl společnost Tesla v prodeji čistě bateriových elektromobilů (BEV) v Evropě, což představuje “přelomový okamžik” pro automobilový trh v regionu, jak uvedla společnost JATO Dynamics. Záznamy o registracích nových vozů dokládají impozantní nárůst objemu prodejů společnosti BYD v Evropě v dubnu o 359 % oproti předchozímu roku, což podtrhuje energické úsilí společnosti o globální expanzi. Naopak společnost Tesla vykázala za stejné období pokles celkového objemu o 49 %, což je pokles, který přichází v souvislosti s regionálními protesty proti generálnímu řediteli Elonu Muskovi a společnosti.
Přestože měsíční rozdíl v prodejích obou společností je nepatrný, globální automobilový analytik společnosti JATO Felipe Munoz naznačuje, že vliv překonání prodeje společnosti Tesla společností BYD je značně podstatný. “Vzhledem k tomu, že Tesla vedla evropský trh s BEV již několik let, zatímco BYD oficiálně zahájila činnost mimo Norsko a Nizozemsko až koncem roku 2022, jedná se o zlomový okamžik pro evropský automobilový trh,” uvedl Munoz.

Eskalace prodejů společnosti BYD vedla také k tomu, že ve Francii předstihla zkušené evropské automobilové značky, jako jsou Fiat a Seat. Tento růst předchází výrobě v novém závodě společnosti BYD v Maďarsku, který se má stát hlavním centrem evropských výrobních operací.
Společnost BYD si na trhu EU vedla výjimečně i přes sankční cla, která hospodářský blok v říjnu minulého roku uvalil na bateriové elektromobily čínské výroby kvůli údajným nekalým obchodním praktikám. Ačkoli tato cla zdánlivě zvýhodňovala společnost Tesla, neboť jejím elektromobilům vyrobeným v Číně přiřadila clo ve výši 7,8 % oproti 17 % u společnosti BYD, a u ostatních čínských výrobců elektromobilů dosahovala cla až zhruba 35 %, společnost BYD tyto dopady úspěšně kompenzovala.
Zpráva společnosti JATO odhaluje, že ačkoli cla zpočátku ovlivnila prodeje čínských výrobců automobilů, společnosti je zmírnily diverzifikací a rozšířením svých evropských modelů, včetně zavedení plug-in hybridů. “Čína je nejen světovým lídrem v oblasti BEV, ale její automobilky jsou globálními lídry i v oblasti plug-in hybridních vozidel,” podělil se o své dojmy Munoz.
Bateriové elektromobily fungují výhradně na elektřinu, zatímco hybridní vozidla spojují elektrickou baterii se spalovacím motorem. Hybridní vozidla byla doposud osvobozena od celních poplatků EU.
Současně sektor elektromobilů v regionu zaznamenal prudký nárůst poptávky, přičemž údaje společnosti JATO ukazují 28% nárůst registrací bateriových elektromobilů a 31% nárůst registrací plug-in hybridních elektromobilů. To je v kontrastu s poklesem registrací vozidel se spalovacími motory. Údaje dále ukazují 59% meziroční nárůst registrací plně elektrických vozidel vyrobených čínskými automobilkami v dubnu, kdy bylo zaregistrováno téměř 15 300 kusů.
Podle předpovědí výzkumné společnosti Rhodium před loňským rozhodnutím EU o clech by cla musela být až 55 %, aby odradila čínské vývozce elektromobilů od vstupu na evropský trh.
V březnu se ukázalo, že společnost Tesla, která prodává pouze vozidla s čistě bateriovým pohonem, zaostala v celkovém ročním prodeji za společností BYD. Následoval propad akcií společnosti Tesla o více než 10 % ve stejném období v důsledku reakce na Muskovo spojení s administrativou amerického prezidenta Donalda Trumpa. Musk nedávno přislíbil, že bude stát v čele společnosti Tesla dalších pět let.
Tesla Inc. (TSLA)
Na druhé straně akcie společnosti BYD v pátek při obchodování v Hongkongu vzrostly o 3,9 %, což odráží přibližně 78% nárůst od začátku roku.