account_circle
BYD upevňuje dominanci v elektromobilech a otevírá investorům prostor k dlouhodobým ziskům

BYD upevňuje dominanci v elektromobilech a otevírá investorům prostor k dlouhodobým ziskům

Pro mnoho amerických investorů je BYD Company (BYDDY) stále poměrně neznámým jménem.

Pro mnoho amerických investorů je BYD Company (BYDDY) stále poměrně neznámým jménem.

Hlavním důvodem je skutečnost, že firma v USA své elektromobily vůbec neprodává. Přesto jde o jednoho z nejvýznamnějších hráčů na globálním trhu s elektrickými vozidly – a to až do té míry, že dokázala sesadit Teslu (TSLA) z pozice největší světové společnosti v tomto segmentu.

Ve druhém čtvrtletí letošního roku prodala BYD téměř 607 000 elektromobilů na bateriový pohon, zatímco Tesla dodala 373 728 vozů. A to nejsou zdaleka všechny produkty, které firma nabízí. Během stejného období prodala ještě více hybridních automobilů a její portfolio sahá mnohem dál než jen k osobním vozům. Vyrábí také autobusy, vysokorychlostní vlaky, elektronické komponenty a především lithiové baterie, které dodává i jiným automobilkám.

Jednou z největších výhod BYD je její soběstačnost. Společnost si vyrábí vlastní baterie i komponenty, což snižuje závislost na externích dodavatelích. Dokonce vlastní sedm nákladních lodí, které dokážou převážet tisíce vozidel na zahraniční trhy. Díky tomu má výrazně větší flexibilitu než konkurence spoléhající na služby třetích stran. A na rozdíl od mnoha jiných mladších hráčů v oboru je BYD také stabilně zisková.

Zdroj: Shutterstock

Správné produkty na správných trzích

Je pravda, že americký trh s elektromobily se potýká s problémy. Podle údajů Americké automobilové asociace klesl podíl Američanů ochotných koupit elektromobil z 25 % v roce 2022 na pouhých 16 % v roce 2025. Spotřebitelé se obávají zejména složité logistiky nabíjení mimo domov. Do toho přichází silná konkurence, která tlačí ceny dolů a omezuje marže. Tesla zůstává lídrem v USA, ale čelí tlaku ze strany Fordu, General Motors či Hyundai, kteří masivně investují do vývoje levnějších modelů a vylepšení baterií.

Tato dynamika je ale specifická pro americký trh. V Číně a okolních regionech poptávka po elektromobilech nadále prudce roste. Podle Čínské asociace výrobců automobilů se v červenci prodalo 1,26 milionu vozů na novou energii, což představuje meziroční nárůst o 27 %. Podle Mezinárodní energetické agentury tvoří tato vozidla už přibližně polovinu nově prodaných automobilů v Číně a do roku 2030 by se jejich podíl mohl vyšplhat až na 80 %.

BYD zde hraje dominantní roli. Podle údajů Čínské asociace osobních automobilů drží zhruba 30% podíl na trhu s elektromobily, zatímco druhý největší hráč, Geely, má jen něco přes 10 %. Tato pozice dává BYD mimořádně silné postavení k tomu, aby využila pokračující růst domácího trhu.

Diverzifikace jako klíčová výhoda

BYD není jen výrobcem osobních vozů. Firma má diverzifikované podnikání, které zahrnuje autobusy, vlaky i dodávky baterií konkurentům. To ji činí méně závislou na vývoji jednoho konkrétního segmentu. Její soběstačnost v oblasti klíčových technologií, jako jsou baterie a elektronické komponenty, je navíc významnou konkurenční výhodou.

Flexibilitu podporuje i vlastní přepravní flotila. Sedm nákladních lodí umožňuje rychlé zásobování zahraničních trhů bez rizika zpoždění nebo nedostatku kapacit, což je v období globálních logistických problémů cenný trumf. Díky těmto faktorům má BYD stabilní základnu pro expanzi nejen v Asii, ale i v Evropě, kde se elektromobilita těší rostoucí podpoře.

Zároveň zůstává otázkou, zda a kdy vstoupí na americký trh. Pokud by k tomu došlo, mohla by firma čelit těžkým konkurenčním podmínkám. Na druhou stranu by to znamenalo možnost získat podíl na dalším velkém trhu, který se postupně bude elektrifikovat.

Může být BYD cestou k milionovým ziskům?

Otázka, zda je BYD vstupenkou k milionovým ziskům, je složitá. Společnost má všechny předpoklady k tomu, aby dlouhodobě rostla – správný produkt, správný čas i správné trhy. To ale neznamená, že by se investice během krátké doby proměnila v pohádkový výnos.

Investice 10 000 dolarů dnes se pravděpodobně nepromění v milion během příští dekády. Na druhou stranu, investice 100 000 dolarů by se při průměrném ročním zhodnocení mezi 12 % a 16 % mohla během 15 až 20 let přiblížit hodnotě jednoho milionu dolarů. Takové tempo růstu je nad historickým průměrem trhu, ale vzhledem k dynamice čínského automobilového sektoru a dominantní pozici BYD nejde o nereálný scénář.

Investoři by však měli zůstat realističtí. Kromě tržních rizik je nutné brát v potaz i geopolitické faktory, které mohou mít zásadní vliv na růst a provoz firmy. Napětí mezi Čínou a dalšími ekonomikami může ovlivnit obchodní podmínky nebo omezit expanzi společnosti na nové trhy.

Zdroj: Shutterstock
Předchozí článek

Costco potvrzuje sílu členského modelu a míří k dalšímu stabilnímu růstu

Další článek

Ethereum po letní rally hledá nový katalyzátor růstu

⚡️ Odebírejte náš newsletter

Nový vzdělávací obsah, funkce a interaktivní nástroje ze světa investování – už vám nikdy nic neuteče.