Netflix (NFLX) je dlouhodobě synonymem pro streamovací revoluci a digitální zábavu. Nyní se však zdá, že se společnost snaží posunout své hranice dál – mimo čistě online prostředí. Experimentuje s kiny, merchandisingem, hudbou a také tematickými zážitkovými centry, která mají přenést fanoušky přímo do světů oblíbených seriálů a filmů. Otázkou zůstává, zda se jedná o krátkodobé testování, nebo o začátek dlouhodobé strategie, která by mohla proměnit Netflix v širší zábavní impérium.
Od streamu k hudebním hitparádám
Výrazným příkladem síly značky Netflix je animovaný muzikál KPop Demon Hunters, produkovaný společností Sony Pictures (SONY). Tento film s exkluzivními distribučními právy pro Netflix se během dvou měsíců od premiéry stal druhým nejsledovanějším titulem v historii platformy. V současnosti se dokonce očekává, že překoná i dosavadního lídra Red Notice a stane se nejsledovanějším filmem Netflixu vůbec.

Úspěch filmu nezůstal omezen pouze na streamovací platformu. Netflix ho nasadil i do kin, kde se během srpnového víkendu s tržbami 18 milionů dolarů vyšplhal na první místo žebříčku tržeb. To je významný krok pro společnost, která byla dlouho vnímána především jako čistě digitální hráč.
Další úspěch zaznamenal soundtrack k filmu. Hlavní píseň Golden obsadila druhé místo v žebříčku Billboard Hot 100 a čtyři skladby se dostaly do první desítky. To je výsledek, který nebyl na hudební scéně v souvislosti s filmovým soundtrackem k vidění desítky let. Úspěch pokračoval i na digitálních platformách: Golden se stalo nejhranější skladbou týdne na Spotify (SPOT) a na YouTube Music od Alphabetu (GOOG, GOOGL) obsadilo hned sedm prvních příček. Tento kulturní zásah připomíná předchozí úspěchy seriálů Stranger Things nebo Squid Game, které také dokázaly zasáhnout globální publikum a ovlivnit popkulturu.
Netflix House a vstup do reálného světa
Dalším ambiciózním krokem je projekt Netflix House, který má fanouškům nabídnout možnost vstoupit do světů jejich oblíbených pořadů v reálném prostředí. První pobočky se otevřou ve Filadelfii a Dallasu, následně v roce 2027 přibude i Las Vegas. Pokud se koncept osvědčí, lze očekávat rozšíření do dalších měst po celém světě.

Tento posun představuje zásadní změnu v přístupu Netflixu. Doposud se fyzická nabídka společnosti omezovala na licenci několika triček prodávaných například v řetězci Target (TGT) nebo na limitovanou edici figurek Funko Pop. Od roku 2021 sice funguje e-shop Netflix.shop, ale ten nikdy nezískal výraznější popularitu. Otevření fyzických center proto znamená úplně nový rozměr propojení značky se zákazníky – od možnosti zakoupit si tematické předměty až po interaktivní zážitky, které mají posílit fanouškovskou základnu.
Výzvy a rizika fyzické expanze
Rozšíření aktivit do fyzického prostoru však s sebou nese i rizika. Provozování zábavních center vyžaduje značné investice a dlouhodobou schopnost udržet atraktivitu nabídky. Minigolf s motivy Bridgerton či virtuální realita inspirovaná Squid Game jsou sice lákavé novinky, ale otázkou je, zda dokážou udržet zájem návštěvníků po delší dobu. Úspěchy v hudebních žebříčcích a kinech navíc nelze plánovat s jistotou – vyžadují jedinečný tvůrčí nápad, který nelze snadno opakovat.
Pro Netflix bude klíčové, zda dokáže najít rovnováhu mezi digitálním obsahem, který zůstává jeho hlavní silou, a expanzí do reálného světa. Zábavní centra mohou být pro fanoušky zajímavým doplňkem, ale pokud by se ukázala jako příliš nákladná a méně atraktivní, mohla by se proměnit v finanční zátěž.
Netflix mezi Disney a Universalem
Tyto kroky nevyhnutelně vybízejí ke srovnání s tradičními zábavními giganty, jako jsou Walt Disney (DIS) nebo Comcast (CMCSA) se svými Universal Studios. Netflix má sice jiný výchozí bod – je digitální platformou bez historie v klasických parcích či studiích – ale směřuje k podobnému modelu, který kombinuje audiovizuální obsah, merchandising a fyzické zážitky.
Otázkou zůstává, zda se mu podaří tento model úspěšně napodobit, nebo dokonce v něčem předběhnout konkurenci. V každém případě platí, že Netflix opět ukazuje odvahu zkoušet nové přístupy. Stejně jako v minulosti, kdy svým inovativním přístupem přetvořil trh s půjčováním DVD a následně proměnil celý svět streamingu, může být i tento krok impulsem k dalšímu posunu v zábavním průmyslu.