Akcie společností provozujících výletní plavby v posledních týdnech znovu ožily. Po slabším období se celý sektor postupně zvedá a investoři znovu zvažují, který z hlavních hráčů by mohl v dalším roce udávat směr. Pozornost se přitom soustředí především na Carnival Corp. (CCL), největší společnost v odvětví podle tržeb, která tento týden zveřejní své výsledky za čtvrté fiskální čtvrtletí. Právě ty mohou naznačit, zda má Carnival potenciál stát se v roce 2026 lídrem růstu, nebo zda zůstane spíše v závěsu za konkurencí.
Za poslední měsíc akcie Carnivalu posílily přibližně o 10 procent. Na první pohled jde o solidní výkon, jenže srovnání s konkurenty radost částečně tlumí. Royal Caribbean, největší hráč podle tržní kapitalizace, zaznamenal za stejné období růst o zhruba 13 procent, zatímco Norwegian Cruise Line si připsala dokonce 18 procent. Celý sektor se tak sice odráží ode dna, ale Carnival zatím nepatří k nejrychlejším lodím v konvoji.

Výsledky na obzoru a očekávání trhu
Investoři nebudou muset dlouho čekat na další impulz. Carnival zveřejní výsledky za čtvrté fiskální čtvrtletí v pátek ráno. Po slabším třetím čtvrtletí, které vyvolalo výprodej akcií, se nyní očekává určitá forma „nápravy reputace“. Analytici z Wall Streetu mají pro nadcházející report relativně optimistická očekávání.
Konsenzus počítá s tržbami ve výši 6,38 miliardy dolarů, což by znamenalo meziroční růst o 7 procent. To by bylo zlepšení oproti předchozímu čtvrtletí, kdy Carnival vykázal pouze tříprocentní růst tržeb. Pokud se tato čísla potvrdí, společnost by prodloužila sérii rekordních výsledků za jednotlivá čtvrtletí již na 11 po sobě jdoucích období.
Ještě výraznější posun se očekává na úrovni ziskovosti. Analytici odhadují zisk 0,25 dolaru na akcii, což by představovalo téměř 80% nárůst oproti 0,14 dolaru na akcii z loňského roku. Ačkoliv to může působit ambiciózně, historická data dávají těmto očekáváním určitou oporu. Carnival již více než dva roky pravidelně překonává očekávání trhu, a to zejména na straně tržeb, ale často i u zisku.
Růst tržeb, konkurence a valuace
Navzdory očekávanému zlepšení zůstává otázkou, zda to bude stačit k tomu, aby Carnival převzal vůdčí roli v sektoru. Poslední zveřejněná čísla ukázala pouze tříprocentní růst tržeb, což bylo slabé nejen absolutně, ale i ve srovnání s konkurencí. Royal Caribbean i Norwegian vykázaly zhruba pětiprocentní růst, a to navíc během sezónně silného letního období, kdy bývá poptávka po plavbách tradičně vysoká.

Výhledy naznačují, že konkurenti by mohli v příštích čtvrtletích zrychlit ještě výrazněji. Trh aktuálně sází na růst tržeb kolem 14 procent u Royal Caribbean a zhruba 11 procent u Norwegian. I kdyby Carnival zrychlil, podle odhadů by se pravděpodobně znovu pohyboval spíše na chvostu růstového tempa mezi hlavními hráči.
Na druhou stranu je fér připomenout, že Carnival i ve slabším třetím čtvrtletí překonal očekávání trhu a zároveň znovu zvýšil své celoroční prognózy. Původní výhled zisku 1,70 USD na akcii pro fiskální rok 2025 byl postupně navyšován na 1,83 USD, 1,97 USD a naposledy na 2,14 USD. Tento trend ukazuje na postupné zlepšování provozní výkonnosti po návratu k plnému provozu po pandemii.
Při současných cenách by se akcie Carnivalu obchodovaly zhruba za 13násobek zisku za poslední období, pokud by společnost naplnila své prognózy. To může na první pohled působit relativně levně, avšak Norwegian je oceněna ještě níže, což zpochybňuje tezi, že by Carnival měl jasnou valuční výhodu.
Co musí Carnival ukázat směrem k roku 2026
Zkušenost z minulého čtvrtletí ukazuje, že samotné překonání očekávání nemusí trhu stačit. Pokud chce Carnival skutečně táhnout sektor vzhůru v roce 2026, bude muset nabídnout něco navíc. Klíčové budou především silné rezervace na další sezóny, zejména s výhledem na rok 2026, a také další zlepšení ukazatelů profitability.
Zvláštní pozornost investorů se bude upírat na čistý výnos, tedy metrikou běžně používanou v odvětví, která vyjadřuje upravenou hrubou marži na jeden dostupný den plavby pro pasažéry. Aby Carnival zaujal, bude muset tyto hodnoty překonat již tak rekordní úrovně, kterých dosáhl v předchozích obdobích.
Další otevřenou otázkou zůstává návrat k vyplácení dividend. Pokud by Carnival následoval Royal Caribbean a obnovil čtvrtletní dividendy, šlo by o silný signál finanční stability a sebevědomí managementu. Zároveň by to mohlo přilákat konzervativnější investory, kteří dosud sektor výletních plaveb spíše přehlíželi.
Celkově tak Carnival stojí na rozcestí. Nedávný růst akcií naznačuje zlepšení sentimentu, ale aby se společnost stala skutečným tahounem sektoru v roce 2026, bude muset trhu předložit důkazy, které zatím chyběly. Bez nich hrozí, že se akcie budou i nadále pouze svézt na vlně obecného optimismu, zatímco vedení rallye zůstane v rukou konkurentů.